Čarobni mirisi

Je li posve bezumno dati 13.250 kuna za parfem? Stručnjaci analiziraju za Super1

Zašto određeni parfemi koštaju po nekoliko tisuća kuna, kako mirišu, od čega se sastoje i tko ih u Zagrebu kupuje

FOTO: Aleksandar Selak

Niche parfemi oduvijek su u Zagrebu imali svoju publiku, ali ona je bila malena. Tek su rijetki entuzijasti bili voljni platiti višestruko skuplje cijene za bočicu parfema koje potpisuju brendovi za koje većina nije čula. Niche parfemi nisu ni namijenjeni masovnoj prodaji, nemaju klasični marketing, i uglavnom se prodaju samo u specijaliziranim trgovinama. Njihove su kompozicije često mnogo specifičnije od onih klasičnih dizajnerskih parfema i iako nisu svi niche brendovi skuplji od dizajnerskih (pogotovo s porastom cijena u posljednjih nekoliko godina), većina je. Kako se u Zagrebu odjednom na sve većem broju mjesta mogu kupiti niche parfemi, bilo jednog ili više brendova, postalo je očito da zanimanje za njih raste.

Odgovor na pitanje što je ono što jedne parfeme čini skupljima od drugih, pokušali smo doznati kroz priče koje stoje iza nekih od najskupljih parfema koji se mogu pronaći u Zagrebu. Kako mirišu, koliko su traženi i zašto koštaju koliko koštaju, provjerite u nastavku, doznali smo kroz razgovor s vlasnikom niche parfumerije TOP i voditeljicom Vlatkom Bogut iz Martimexa, koji također ima niche sekciju mirisa.

Borut Mihalić, vlasnik TOP parfumerije

Borut Mihalić

Brend o čijim smo parfemima došli razgovarati s Borutom Mihalićem u TOP parfumeriji na Kaptolu zove se Roja Parfums. Kako nam je pojasnio, iza brenda stoji Roja Dove, čovjek koji je godinama razvijao mirise za kuću Guerlain. Nakon odlaska iz Guerlaina, vrlo uspješno kreće u kreiranje mirisa za jednu određenu osobu, poput šeika ili drugih pripadnika društvene elite. Londonski Harrods uskoro će ga zamoliti da za njih kreira brend.

“I tako je nastao Roja Parfums. Bočice su bile od baccarata, čepovi ukrašeni sa Swarovski kristalima, a svi su parfemi rasprodani za samo tjedan dana. Nastala je opća pomama”, priča Mihalić. Visoke cijene Roja parfema, između ostalog, formira i to što nema garancije da će se mirisi iz određenih kolekcija ikad više proizvoditi. Chypré Extraordinaire, koji se nalazi u redovitoj ponudi TOP parfumerije, košta 13.125 kuna za 100 mililitara čistog parfema. On je oda chypré parfemima, jednoj od glavnih olfaktivnih grana, inspiriranoj mirisima Mediterana, kakvi su se nosili 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, i direktna su suprotnost prozračnim parfemima iz ere 90-ih.

Roja Parfums Haute Luxe parfem, s listićima zlata

“Chypré parfemi trenutačno doživljaju svojevrsni revival, a kako je sam Roja Dove inače izrazito uronjen u povijest, ovaj je parfem njegov naklon parfemskoj povijesti”, pojašnjava nam. Sam kreator parfem opisuje kao neobični spoj chypréa s bijelim cvijećem i breskvom, a note, između ostalih, uključuju bergamot, tuberozu, jasmin, ljubičicu, mošus i geranium. Budući da je moto vlasnika da luksuza nikad ne može biti previše, tako i ova bočica dolazi s čepom od Swarovski kristala. Parfem koji Roja Dove, pak, osobno nosi, Haute Luxe, dolazi s listićima zlata u samom parfemu koji su ondje tendenciozno postavljeni – kao najjeftiniji sastojak. “Cijenu u prvom redu tako formiraju prirodni sastojci, kojih je u parfemima o kojima govorimo oko 80 posto. Usporedbe radi, u klasičnim parfemima ih je tek jedan do dva posto”, ističe.

Idući parfem iste kuće o kojem razgovaramo je posvećen Sergeiu Diaghilevu, čovjeku koji je ruski balet doveo u zapadnu Europu. On je zastore kazališta špricao parfemima i gledateljima, uz vizualni, nudio i olfaktivni podražaj, a kad je desetljećima kasnije Victoria & Albert Museum radio izložbu u čast ruskom baletu, zamolili su upravo Roju Dovea da osmisli poseban parfem za muzejski gift shop. Čak 32 sastojka, uključujući ljubičicu, jasmin, heliotrop i tuberozu čine još jednu chypré kreaciju, za čijih 100 mililitara treba izdvojiti 7.520 kuna. Probali smo oba mirisa i vrlo je nezahvalno opisivati ih, ali možemo reći jedno – nisu masovno dopadljivi i zapravo ih je najlakše zamisliti na starijoj gospođi u bundi koja se zaputila u kazalište.

Roja Parfums Diaghilev

“I to je još jedan razlog ekskluzivnosti ovih parfema. Da bi vam se svidjeli, morate razumjeti malo parfemskog konteksta, chypré povijesti”, dodaje Mihalić. Kaže nam kako prodaja parfema tog cjenovnog ranga nije nešto što se događa često ili oko čega grade svoj posao, ali i da smatra kako u Zagrebu treba postojati neko mjesto gdje se može kupiti takav kuriozitet. “Cijene parfema su mi često odlična polazišna točka za ljude koji kod nas dođu prvi put i čude se kako je sve skupo. Ja im tad kažem, čekajte, imamo još i puno skupljih. Tad ih probaju, krenemo o njima razgovarati, i pruži nam se prilika za edukacijom”, poručuje. Njegova je parfumerija, zaključno je dodao, već gotovo 10 godina mjesto edukacije, a tek nakon toga mjesto prodaje.

Vlatka Bogut, voditeljica Martimex parfumerije

U razgovoru s voditeljicom Martimex pafumerije, Vlatkom Bogut

Na Trgu bana Josipa Jelačića, u jednoj od poslovnica Martimexa, razgovarali smo s Vlatkom Bogut. Od nje smo čuli priču iza dva parfema brenda Memo Paris, čija cijena iznosi 5802,70 kuna za 75 mililitara eau de parfema. Prije svega, kratko nas je uputila u priču iza brenda. “Osnovali su ga Clara Molloy i njezin suprug John, inspirirani svojim putovanjima po svijetu. Putovanja smatraju kovanjem identiteta, a umjesto klasičnih suvenira, sa svih su mjesta koja su ih se dojmili ponijeli asocijacije na mirise i redom ih pretočili u parfeme. Kad mirišete njihov poznati parfem African Leather, doista na trenutak pomislite da se nalazite u Africi”, priča nam.

Memo Paris French Leather Rose

Za potrebe današnjeg posjeta izdvojila je dva parfema, French Leather Rose i Irish Oud. Kod prvog je u centru ruža, s notama limete, papra i mošusa, dok drugi donosi zanimljivi spoj zelenih nota i ouda (smole koja nastane kad se drva, mahom ona s Arapskog poluotoka, brane od nametnika). I jedan i drugi su dio posebne, limitirane kolekcije i dolaze pakirani u elegantnu bijelu kutiju, s knjižicom u kojoj je miris vizualno prikazan. U slučaju ovih parfema, za koje u Martimexu imaju i neke stalne kupce, razlog visoke cijene je, između ostalog, upravo to što ih u prodaji postoji tek vrlo malen broj. Ali i ne samo zato.

Memo Paris Irish Oud

“Pravi poznavatelji niche parfema znaju da svaka od parfemskih kuća povremeno lansira specijalne kolekcije. Oni znaju prepoznati zašto su mirisi u takvim kolekcijama vrijedni, odnosno zašto ih je vrijedno kupiti”, kaže. Osvrće se i na generalni trend kupovanja parfema neovisno o cijeni, a kao primjer izdvaja ultra popularni brend Maison Francis Kurkdjian, čiji je Baccarat Rouge 540 možda najpopularniji niche parfema na svijetu (i TikToku) uopće. “Unatoč tome što 70 mililitara tog parfema košta više od 1.600 kuna, prodaje se odlično. Štoviše, rijetko tko da nas uopće i pita za njegovu cijenu, kako za eau de parfum, tako i za extrait de parfum”, zaključila je Bogut.