INTERVJU

Jadranka Boban Pejić godinama promiče zdrav život koji je pretvorila uspješan posao. Ovo je njezina priča

FOTO: PR

Jadranka Boban Pejić sa suprugom već 30 godina promiče održive stilove života

Strast koju Jadranka Boban Pejić i njen suprug Zlatko dijele s drugima kroz cjelovitu i organsku filozofiju življenja, jedan je od glavnih pokretača njihove poslovne priče, koja je počela prije više od 30 godina. Svoj su životni stil, temeljen na osobnoj ekologiji, podijelili s drugima želeći potaknuti pozitivne promjene. S vizijom promocije održivih stilova življenja u osobnoj, društvenoj i ekonomskoj sferi, sredinom 80-ih nastala je udruga građana Društvo za unaprjeđenje kvalitete življenja, a desetak godina kasnije poduzeće Biovega i bio&bio, maloprodajni lanac trgovina ekoloških proizvoda kojih danas u Hrvatskoj ima 16. To je bio pionirski pothvat, izvan svih trendova te je često nailazio na mnoga nerazumijevanja i prepreke. No, kako često naglašava sama Jadranka, nikada nisu sumnjali u svoj životni poziv, vjerovali su da će ljudi u tome prepoznati vrijednost i bili su u pravu.

Jedno od obećanja koje ste ove godine dali, ali i ispunili svojim kupcima je da ćete do kraja godine proizvode kućne marke imati u kompostabilnoj ambalaži

To je inovacija na našem tržištu, koliko je ova promjena bila zahtjevna? Projekt zamjene plastične ambalaže kompostabilnom folijom od biljnih vlakana pripremali smo godinu dana i jako smo uzbuđeni zbog toga. Osjećaj da tako doprinosimo smanjenju plastike u okolišu je fantastičan. Svi proizvodi u bio&bio robnoj marki, njih 111, do kraja 2020. zamijenjeni su kompostabilnom folijom i istom takvom naljepnicom. Vrlo malo ljudi je uopće i znalo da kompostabilna folija od nedavno postoji na europskom tržištu pa je ovaj projekt, između ostaloga, pomogao da se ta svijest proširi.

Prebacivanje 111 proizvoda iz plastične u kompostabilnu ambalažu bilo je svakako i financijsko opterećenje, no za krajnjeg je kupca cijena vaših proizvoda ostala ista. Kakve su njihove reakcije?

Ovakva je ambalaža znatno skuplja od uobičajene plastične, no nismo mijenjali maloprodajne cijene tako da smo se svjesno odrekli dijela marže i profita. Smatramo da je ekološki aspekt ove promjene ipak najvažniji jer time smanjujemo negativan utjecaj na okoliš. Zaista smo presretni što su kupci prepoznali naše napore i podržali ovaj projekt. Oni imaju vrlo visoka očekivanja od nas i drago nam je da im i s ovim projektom pokazujemo da smo dostojni njihovog povjerenja koje nam već godinama pokazuju.

Unatoč rastu tržišta ekološkim proizvodima, vi ste jedini lanac proizvoda sa 100 posto organskom hranom

Od pionirskih početaka prije više od tridesetak godina pa do danas, tržište ekološkim proizvodima u Hrvatskoj je višestruko raslo. Nažalost, nisu dostupni službeni podaci, ali procjena je da raste oko 15-20 posto godišnje. Naših 16 bio&bio trgovina i web shop ponukali su mnoge da krenu s ekološkim proizvodima, a najvažnije od svega je što smo ponudili platformu i za domaće proizvode s ekološkim certifikatom. Odluka da u našoj ponudi budu samo certificirani organski proizvodi bila je jednostavna jer je posljedica osobne životne filozofije. Zagovaramo organske proizvode i svjesni smo važnosti utjecaja organskih proizvoda na zdravlje i okoliš i cilj nam je da kupci kad ulaze u bio&bio ili surađuju s Biovegom znaju da je hrana koju prodajemo isključivo s certifikatom organskog uzgoja.

Stalno se naglašava kako je najvažnije raditi na imunitetu. Koji su vaši savjeti za prehranu u nadolazećim zimskim mjesecima, ali i općenito? Koji su to dodaci prehrani ili namirnice koje bismo trebali uvrstiti u svakodnevnu prehranu kako bismo ojačali naš imunitet?

Pandemija je doprinijela da još više ljudi osvijesti utjecaj vlastitih odabira na kvalitetu življenja. U isto vrijeme ljudi su shvatili da je najvažnije u ovoj situaciji u kakvom je stanju imunitet jer organizam s jakim imunitetom ne može biti jače ugrožen virozama. U tom smislu primjetan je porast svijesti da ono što unosimo u naš organizam te kretanje, vježbanje, meditacija i slično doprinosi jačanju imuniteta. Upravo organski i cjeloviti proizvodi sadrže više hranjivih tvari, a ne sadrže štetne aditive te su pogotovo važni za zdravlje djece i doprinose jačanju imuniteta.

Više od 70 posto stanica našeg imuniteta smješteno je u probavi i ne kaže se uzalud da je mikrobiom drugi mozak našeg organizma. Stoga, važno je krenuti od namirnica koje jačaju i reguliraju probavu: cjelovite žitarice, korjenasto, glavičasto i zeleno lisnato povrće te mahunarke i sjemenke. Đumbir, kurkuma i češnjak najvažniji su začini ove zime. Naravno, u našoj ponudi sve ove namirnice su s certifikatom organskog uzgoja što je posebno važno za prehranu djece te osoba s narušenim zdravljem. Od dodataka prehrani preporučujem D3 u spreju, astragalus kapi te havajsku spirulinu, a u slučaju značajnijeg pada imuniteta Biobran.

Uvrstite u svakodnevnu prehranu i prirodno ukiseljeno povrće poput kiselog kupusa, repe, daikona i čičoke jer jača mikrobiom, a time i naš imunitet. Jedite puno kelja, blitvu, lišće peršina te celer listaš koji sjajno čisti organizam. Jedite i što više povrća i voća poput batata, luka, češnjaka, đumbira, bundeva, jabuka i kruški, koje su sjajno voće, a pomalo zanemareno. Namirnice koje slabe imunitet poput bijelog brašna, šećera i rafiniranog ulja svedite na minimum. Dobro žvačite hranu, uzmite si vremena za obrok i uživanje i ne zaboravite na doručak.

Kakvo je vaše viđenje 2021. godine?

U porastu je generiranje polarizacija, plemenskog mentaliteta i mržnje, što rezultira pojačanom tjeskobom, depresijom i strahom. Kako bismo transformirali naš put ka plemenitim i pozitivnim stvarima potrebno je naučiti slušati i biti ponizniji nego što jesmo, osvijestiti važnost društvene povezanosti. Bliska mi je ideja koju je nedavno u svom članku podijelio dr. Otto Scharmer: U trenutnoj situaciji trebamo pristupiti kao periodu prije samog svitanja. Znamo da je tada najmračnije, no ne sumnjamo da zora ipak dolazi. Stoga, u skladu s time vjerujem da 2021. može biti novo svitanje, zora, u kojoj ćemo djelovati sa sigurnošću i vjerom te otvorenošću da napustimo stare obrasce funkcioniranja i otvorimo se ka transformaciji i sebe i društva u neke bolje, zamišljene verzije.