Top priča

Maja i Lana vlasnice su nagrađivanog brenda gina: 'Ne vjeruju nam da sve radimo same'

Artisan gin destilarija jedina je u Hrvatskoj koja svoj hand crafted gin proizvodi postupkom hladne vakuumske destilacije

Ako vam se čini da se ovih dana svi mogući proizvodi etiketiraju kao ‘craft’, niste jedini. Stvar je u tome da se tako nazivaju oni koji to jesu i oni koji to nisu. Naime, iza punokrvnih craft proizvoda mora stajati stvarana osoba, zanatlija ili njegov mali tim majstora zanata i entuzijasta. Zato vam pažnju skrećemo upravo na takve ljude, odnosno dvije žene koje stoje iza nacionalno, pa i globalno relevantnog brenda craft gina – Artisan gin. Kroz iskreni razgovor o tajnama, ali i izazovima zanata, destilerke Maja Jakovac i Lana Klipa približile su nam svijet pića slavne povijesti koja priča priču o britanskoj aristokraciji, pomorskoj industriji i još mnogo toga.

Njihova je priča krenula spontano, prijateljstvom koje je preraslo u posao. Kad se prisjećaju svojih početka, iskreno kažu da je tu bilo ima tu dosta pozitivne ludosti, želje, građenja znanja, neuspjeha, ali i istinske posvećenosti. “Doslovno je to bio skok u nepoznato, učenje od samog početka, istraživanje svakog detalja proizvodnje kroz ugodne i neugodne situacije. Definitivno izlazak iz vlastite komfor zone”, rekla nam je Maja.

Temelji brenda bazirani na lokalnim sastojcima

The Artisan se bazira na lokalnim sastojcima, promišljenim proizvodnim procesima, limitiranim količinama i premium okusu. Pozicioniran kao Premium London Dry Gin, ovaj lijepo izbalansirani hand crafted gin nastao je rijetkim procesom hladne ili suhe destilacije koja pozitivno utječe na visoku ujednačenost i stabilnost aroma u svakoj destilaciji. Da stvar bude još impresivnija, spomenuti proces koriste jedine u Hrvatskoj, a u svijetu, uz njih, postoji još samo jedna destilerija koja radi na taj princip. Zato je kvaliteta njihovog gina u rekordnom roku međunarodno prepoznata, što potvrđuju nagrade kao što su 2021 Bartender spirits awards GOLD i 2020 IWSC quality award.

“Ono što je doista drugačije jest način destilacije. Za razliku od ostalih koji koriste klasičnu destilaciju u bakrenim kotlovima ili drugim naprednim sustavima, Artisan se proizvodi korištenjem hladne destilacije. Preciznije, riječ je o sustavu u kojem pumpa izvlači dio zraka i spušta točku vrelišta kemijskih spojeva, pa je destilaciju moguće izvesti na daleko nižim temperaturama od onih klasičnih koje su obično na temperaturama iznad 90°C. Manja upotreba topline stvara ujednačenost aroma u svakoj destilaciji i čini finalni proizvod laganim i vrlo pitkim”, pojašnjava Lana.

Nadovezuje se i Maja koja naglasak stavlja na veliku ulogu bilja u samoj proizvodnji. Djevojke koriste isključivo dehidrirano bilje i začine, kontroliranog porijekla i proizvedeno na malim obiteljskim gospodarstvima. “Uz bobice borovica, koristimo još sveukupno 14 bilja i začina na čijoj recepturi se, dok se nije dobio savršen balans, radilo 25 dana. Posebno bismo izdvojili korijen hrvatskog cvijeta irisa, lavande, sladića, korijandera i bazge. Sam postupak proizvodnje garantira istu aromu i kvalitetu gina u svakom small batch punjenju. Na prvu će vas osvježiti citrusne note i korijander, a kao after taste ugodan badem i list masline”, ističe.

Kako prepoznati premium zanatski gin

Zanimalo nas je i kako možemo mi, kao laici, prepoznati gin koji je uistinu zanatski i premium kvalitete. Mnogo je tu faktora u igri – poput načina destilacije, postojanosti kvalitete i arome u svakom batchu, kvalitete sastojaka, te na kraju i premium ambalaže. “Možda zvuči patetično, ali znanje, posvećenost i strast osoba koje stvaraju određeni premium gin su ti koji određuju recept. Ta se individualnost ogleda u svakom ginu i nije nešto što možete kupiti ili masovno proizvoditi”, priča Lana.

Gin je jedno od najviše manistream pića u svijetu, a naše nam sugovornice pojašnjavaju da je do toga došlo zahvaljujući široko dostupnom gin toniku, jednoj od ikona koktel pića staroj više od 100 godina. “Tržište je preplavljeno proizvođačima gina pa tako samo u Hrvatskoj imamo njih više od 200. Međutim, struka i konzumenti sve više cijene kvalitetu i ‘value for money’, pa se zato okreću proizvodima koji nude premium iskustvo konzumacije. Tu svakako uključujemo šire faktore – od estetike boce, posvećenosti izvrsnosti, kvalitete okusa pa sve do mirisa”, kaže Maja.

Artisan se lijepo pozicionirao u turističko ugostiteljske objekte, veleprodajna te maloprodajna mjesta, a i u privatne zbirke kolekcionara ginova. Upravo su završile i predstavljanja na dva velika nišna sajma gdje su, kažu, dobile zaista pozitivne povratne informacije. Osim toga, s ponosom pričaju kako se on danas može kušati u zemljama poput SAD -a, Ujedinjenog Kraljevstva, Finske, Nizozemske, Njemačke, Švedske, Mađarske, Italije i brojnih drugih. Ne negiraju da je gin uvriježen kao više žensko piće, ali tvrde da u pravilno izvedenom, poput njihovog, u pratnji isključivo kocke leda, s lakoćom postaje i muško.

O predrasudama s kojima se susreću

Na naše pitanje o tome što za njih znači biti destilerka, Maja odgovara da znači privilegiju da same stvaraju svoj proizvod od početka do kraja i imaju potpunu kontrolu nad finalnim proizvodom. No, Maja progovara i predrasudama koje ženama donosi takvo zanimanje. “Skoro se svakodnevno susrećemo s iznenađenim pogledima i nevjericom. Svi nas u čudu pitaju zar baš nas dvije sve radimo same. Ali eto, razbijamo stereotipe na najkvalitetniji način. Najveća inspiracija i vjetar u leđa su zaista lijepi komentari na kvalitetu našeg gina”, govori nam.

Kako se naš razgovor bliži kraju, ostaje nam pitati ih koje su im planovi i želje za budućnost The Artisan. Puno je, odgovara nam Maja, planova. Cilj im je stvarati i dalje jednako kvalitetan proizvod, širiti ponudu u smislu novih okusa, okušati se i u destilaciji drugih alkoholnih vrsta pića pod Artisan brandom. No, žele ići korak po korak, promišljeno i s jasnom vizijom.

“Kako u životu, tako i u poslu postoje dani koje treba izdržati. Bude i groznih grešaka, smijeha, nezgoda i suza, ali naša vrsta posla je sama po sebi zanimljiva i dinamična. Najveći pokretači su ljubav prema onome što radimo i sreća koju pronalazimo u svakom novom danu. Zvuči kao klišej, ali je tako. Najveći pokretači su oni nematerijalni”, zaključuje.