Moda i film

Ako ne zbog Lanthimosa, Poor Things vrijedi pogledati zbog maestralnih kostima koje nosi Bella Baxter

Kostimografkinja Holly Waddington sjajno je pratila seksualnost i odrastanje Belle Baxter koju glumi Emma Stone

FOTO: Searchlight Pictures

Cijeli svijet već neko vrijeme bruji o filmu Poor Things, a hajpu je sigurno pridonijela i nedavna dodjela nagrada Zlatni globus. Kipić je dodijeljen u kategoriji za najbolji film komedija ili mjuzikl, a Emmi Stone za najbolju žensku glavnu ulogu. Pored tih priznanja veliki naglasak stavljen je na kostime glavne protagonistice Belle Baxter koji, osim što izgledaju senzacionalno, pomno prate njezino odrastanje i seksualno “sazrijevanje” kroz život.

Searchlight Pictures

Opaljeni grčki redatelj Jorgos Lanthimos sigurno nije moj omiljeni, zato i nisam pogledala baš sve njegove filmove, ali je neosporivo genijalac. Alpe, Dogtooth, Lobster i The Favourite neki su od njegovih najpoznatijih filmova, sve redom psihološke drame i apsurdne crne komedije koje su njegova specijalnost. Filmovi su često karakterizirani kao uznemirujući, što zbog teme, što zbog kadriranja i kuteva snimanja. Poor Things po tom pitanju nije ništa drugačiji i sigurno ga ne treba shvaćati (pre)ozbiljno. Glavni lik je Bella Baxter koja je zapravo pokus znanstvenika i doktora Godwina Baxtera koji joj je ugradio mozak djeteta te svakodnevno prati njezin napredak. Ograničio ju je na prostor u kojem žive i ona ne poznaje svijet izvan njega, na što mi je prva asocijacija bila bajka Ljepotica i Zvijer.

Estetika 19. stoljeća i puf rukavi

Searchlight Pictures

Gledajući trailer, pored bizarne radnje i likova, kostimi su bili dodatni razlog da se zainteresiram i odem na film. Za njih je bila zadužena nagrađivana kostimografkinja Holly Waddington koja je već radila s Lanthimosom na filmu The Favourite, ali i na filmovima kao što su Lady Macbeth ili Ginger and Rosa. Kostimi su inspirirani estetikom 19. stoljeća koja se ugrubo dijeli na namjesnički, romantični i viktorijanski stil, ovisno o periodu. Zadnji je najviše prisutan u filmu, ali je snažno moderniziran elementima koje možemo vidjeti i danas, primjerice na ekstravagantnim puf rukavima koje Bella nosi gotovo svakodnevno, a njezinim odrastanjem oni postaju sve veći i raskošniji.

Utjecaj modnih dizajnera

Searchlight Pictures

Ono što još čini razliku od očekivanih replika odjeće iz tog vremena su materijali koje je koristila tijekom izrade. Vješto je izbjegla delikatne čipke, perle, perje i ultra voluminozne slojeve kakvi su se originalno nosili u to vrijeme, te je odjeću više prilagodila suvremenom dobu, posebice u kombiniranju svilenih šorceva uz čedno zakopčanu bluzu prepunu volana po dužini i slojevitim kratkim bolero komadima. Ili recimo izborom bijelih finih gležnjača s malom potpeticom Andréa Courrègesa koje Bella nosi tijekom cijelog filma. Ona nosi i donje rublje kakvo se nosilo u 30-im godinama prošlog stoljeća, stilizirane komplete od kojih svakako treba istaknuti onaj s “repom” koji podsjeća na jakne talijanskog brenda Moncler, ali i Schiaparelli komade iz 1930. godine.

Bella je lik čiji se stil mijenja kroz odrastanje i seksualno sazrijevanje

Searchlight Pictures

Weddington je istaknula da je tijekom osmišljavanja kostima zamišljala petogodišnju djevojčicu koja se sama oblači u maminom ormaru. Možda je to i najbolji opis s obzirom na to da često izgleda kao da joj neki odjevni komad nedostaje. Ali Bella je takav, djetinji lik koji čak i kroz odrastanje i seksualno sazrijevanje, stilski na neki način ostaje infantilna. Tako u Lisabonu nosi žuti svileni šorc koji izgleda kao donje rublje i raskošnu plavu bolero jaknu s gore spomenutim puf rukavima čemu suprotstavlja konkretne večernje toalete kao što je tamnožuta haljina. Dolaskom u Pariz i angažmanom u bordelu paleta boja se mijenja i nosi nježno ružičaste komade u boji kože ili kako Weddington opisuje, boji genitalija.

Searchlight Pictures

Sukladno atmosferi pojavljuje se i u pastelno žutoj dugoj kabanici koja bi se mogla referirati na kondom i tu još jednom možemo vidjeti snažnu vezu s periodom koji Bella proživljava, kao i čednost isprepletenu s razvratom. Ozbiljnost u stilu vidimo kad stasa u mladu, neustrašivu ženu koja se bori za feminizam, pomiče društvena ograničenja i pohađa medicinski fakultet. Tada nosi crni strogi kaputić A kroja s glomaznim gumbima, sive dokoljenke i crne čizme u viktorijanskom stilu, ali se ne zamara suknjom, čime čvrsto drži svoj identitet do samog kraja. Impresivno.