MODA

Brend Sézane u velikom skandalu. Platili starijoj Meksikanki svega 10 dolara da bi je snimali nasred tržnice

Kolonijalizam i bijela nadmoć i dalje, čini se, vode svijet mode. Pitanje je samo kamo

FOTO: @sezane

Kolonijalizam i bijela nadmoć i dalje, čini se, vode svijet mode. Pitanje je samo kamo

Dok dio svijeta mode slavi afričku ljepotu na novoj naslovnici britanskog Voguea, drugi dio izgleda i dalje njeguje kolonijalističke vrijednosti. Megapopularni francuski brend Sézane proteklih je dana boravio u Oaxaci, u Meksiku gdje su unatoč pandemiji snimali svoju novu kampanju. Jedna od njihovih zaposlenica bila je šokirana načinom na koji su to odlučili napraviti pa je sve podijelila s Bupu Cortés, tekstilnom umjetnicom i aktivistkinjom zapotečkog podrijetla.

Poslala joj je snimke koje je Cortés odmah objavila, a na kojima vidimo Sézane tim kako fotografira stariju gospođu također zapotečkog podrijetla odjevenu u zeleni Sézane kardigan ispred seta kreiranog od nekoliko različitih tekstila.

“MI NISMO REKVIZITI”

Anonimna zaposlenica također je otkrila za Cortés da je produkcija gospođi dala 200 meksičkih pesosa odnosno oko svega 10 dolara da bi je snimali za kampanju. Ne, samo to, nego u videu vidimo i kako je jedna bijela članica tima nagovara da ustane i pleše za fotografiju. “Originalne meksičke kulture nisu zoološki vrt. Mi nismo rekviziti. Mi nismo otvoreni katalog za vaše kreacije”, napisala je Cortés ispod svoje objave.

Veliki je ovo skandal i za B Corp, neprofitnu organizaciju koja je Sézaneu nedavno dodijelila svoj tobože strogi certifikat. B Corp inače dodjeljuje certifikate brendovima koji se trude zaštititi okoliš, plaćati svoje zaposlenike pravedno, poštivati zajednicu u kojoj rade i općenito biti društveno odgovorni, što kad je u pitanju Sézane, sada vidimo, nije slučaj. Događaj je osudio i meksički El Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas koji se bavi zaštitom prava domorodačkog stanovništva i očuvanjem njihove kulture i tradicije.

BIJELE SUZE

Vlasnica brenda Morgane Sezalory nakon objave javila se Bupu Cortés kroz privatne poruke koje je Crotés također objavila, a u kojima je napisala da joj nije bila namjera nikoga povrijediti. Dodala je i da je fotografije htjela snimiti za svoj privatni blog jer joj se žena svidjela te da su zajedno plesale. Rekla je i da je prava kampanja snimljena ranije u jednoj privatnoj kući i da nije znala da je netko iz produkcije ženi platio samo 10 dolara. Nije, međutim, objasnila odakle cijeli set na tržnici u Meksiku niti zašto žena nosi Sézane kardigan ako se ne radi o snimanju za njezin brend.

Cortés joj je na to odgovorila vrlo jasno. “Sadržaj tvoje poruke u mojoj kulturi zovemo bijele suze. (…) Poprilično je uznemirujuće da svodiš sebe i tu ženu na istu razinu, samo dva srca koja plešu zajedno. Time brišeš disparitet, rasizam i klasne nejednakosti. Izostavljaš vlastitu privilegiranost. Vi niste iste”, napisala je između ostalog. Nadajmo se samo da će ovaj slučaj biti vrijedna pouka o kulturnoj aprecijaciji i za druge brendove koje vode bijelci.