HRVATSKA MODA

Čule smo se sa šest hrvatskih dizajnera kojima koronavirus itekako remeti poslovne planove. Evo što su nam izjavili

FOTO: unsplash

Domaći modni dizajneri otvoreno o gubicima s kojima se trenutno nose. Situacija nije nimalo optimistična

I dok se mnogi još uvijek tješe kako je ovo samo još jedna gripa ili prehlada i ne shvaćaju situaciju ozbiljno te se ponašaju krajnje neodgovorno prema ostalima; poduzetnici, obrtnici i vlasnici firmi suočeni su s rezanjem troškova, otpuštanjem zaposlenika, a neki i trajnim zatvaranjem svojih poduzeća. Suočeni smo s najvećom krizom hrvatskog gospodarstva od domovinskog rata, no cijeli svijet je u istim problemima, nismo mi nikakva iznimka.

Moda je u ovim trenucima čisti luksuz. Svjesni su toga i domaći modni dizajneri koji su radi obaveznih sigurnosnih mjera zatvorili svoje dućane i showroome te se susreću s poslovnom neizvjesnošću. Čuli smo se s njima te smo ih pitali za komentar o trenutnoj situaciji. Donosimo njihove izjave.

Ivan Alduk

“Doista nas je ovo zadesilo u najgori trenutak jer hrvatski modni brendovi najviše proizvode i prodaju upravo u periodu proljeća i ljeta te onda jeseni, dok je zima razdoblje stvaranja kolekcija i znatno manjeg prometa. Svi eventi za koje naši klijenti uzimaju haljine su pod upitnikom ili prolongirani do daljnjeg, a problem je što nitko ne zna do kada. Ta neizvjesnost je možda i najgori aspekt ovog stanja.”

“Naš novi dućan na Trgu kralja Tomislava 19, na kojemu smo radili posljednja tri mjeseca spreman je za otvaranje, ali je ono je odgođeno za početak travnja ukoliko će tada situacija biti nešto povoljnija. Studio u kojemu stvaramo je i dalje u pogonu, ali smanjenim kapacitetom i razmišljamo o potencijalnom zatvaranju i prekidu proizvodnje zbog sigurnosnih razloga.”

“Moda je luksuz, a u vrijeme krize on najviše trpi. Hrvatska moda je tek zadnjih nekoliko godina počela stvarati reprezentativne modne i poslovne priče koje su ovim jako pogođene. Moje radnice će ići na godišnji odmor ili na bolovanje. Dobit će plaće je imamo kapitala za to, ali vrlo vjerojatno nećemo predstaviti proljetnu kolekciju jer je nemamo kako snimiti plus i nemamo je od kuda platiti s obzirom na to da nema prometa.”

Iako svi komuniciraju postojanje web shopova i funkcioniranje kurirske službe – ostaje pitanje kome treba haljina ili remen u situaciji kada si doma i ne smiješ izlaziti nigdje. “Odmah sam na početku ove epidemije rekao da me je više strah ekonomskog kraha hrvatskog gospodarstva koje je malo i samim time izuzetno osjetljivo nego li samog virusa.”

U cijeloj ovoj situaciji u kojoj se svi snalazimo najbolje kako znamo i umijemo, iako nitko ništa ne može planirati jest najizvjesniji i najbitniji faktor vrijeme tj.pitanje “koliko ce ovo trajati”. Klijenti su podjedanko zbunjeni kao i mi jer ne znaju što s planiranim vjenčanjima, da li odgoditi ili ne, a kroz sve to prolazimo zajedno.”

“Mi smo već preživjeli jednu financijsku krizu u kojoj smo samo podizali kvalitetu proizvoda i doskočili joj na taj način. Nikada ne radim kratkoročna rješenja, stoga ni naš odgovor na ovu situaciju neće biti spuštanje cijene i/ili kvalitete, nego konstantno ulaganje u svaki aspekt brenda. To naši klijenti zaslužuju, a na nama je da im to i priuštimo. No otvaranjem novog dućana, svakako imamo prostora i potrebe za proizvodnjom svakodnevnih komada koji se lako kombiniraju i koji su nižeg cjenovnog ranga, a na njima radimo već neko vrijeme, nevezano za sadašnje stanje.”

Klisab

“Trenutno stanje s koronavirusom nam je, kao i većini, poremetilo planove i utjecalo na poslovanje. Od odgađanja revije na BIPA Fashion.hr.u te dodatno prolongiranje predstavljanja nove kolekcije putem vizuala. Osvijestili smo da ćemo morati donijeti određene odluke i uvesti promjene, ali je teško planirati budući da se situacija mijenja iz dana u dan.

Većina toga je na čekanju, trenutno radimo na ranije dogovorenim projektima poput razrade nove #KLISABzaGhetaldus kolekcije naočala, te isporuka narudžbi koje primamo putem društvenih mreža. U ovoj situaciji najvažnije je da svi pokušamo ostati sabrani, te da slušamo i poštujemo propisane upute ponašanja. Promjene će se dogoditi, ali one ne moraju nužno biti loše, vjerujemo da će se svi još više okretati domaćim brendovima i tako podržati njihovu proizvodnju.”

BiteMyStyle by Zoran Aragović

“Cijela situacija u kojoj smo se svi našli sigurno nije povoljna za posao. Naravno da se drastično smanjio broj narudžbi, a i dućani s kojima poslujemo su zatvoreni. Za sada primamo online narudžbe i komuniciramo s klijentima putem društvenih mreža. Izrađujemo maskice za lice i oko toga imamo puno posla. Ne treba paničariti i treba što više ostati fokusiran u nadi da će sve ovo što prije završiti i da ćemo se vratiti u normalu.”

eNVy room

“eNVy room showroom do daljnjeg, a prateći upute stožera, neće primati termine niti narudžbe. Kako smo trebali biti u srcu sezone poslovanja naravno da će se to poprilično reflektirati na prihod. Kada razmotrimo i proučimo vladine mjere za očuvanje gospodarstva odlučit ćemo o svojim daljnjim koracima. Virusa se osobno ne bojimo, ali ga se jako bojimo kada su u pitanju naši stariji pa se ponašamo strogo odgovorno i prema naputcima. Nismo planirali promjenu asortimana u smislu da radimo cjenovno prihvatljivije svakodnevne komade. Uostalom ništa se ne događa preko noći i takav projekt treba osmisliti, provesti i financirati. Budite nam zdravi i pazite se.”

Elfs

“Zatvorili smo u utorak i sve djelatnike poslali doma, svi smo dakle sada kod kuće i čekamo da ovo sve prođe. Dućani i proizvodnja ne rade, a mi pokušavamo ured održavati od kuće, uglavnom odgovaramo na novinarske upite, društvene mreže i slično.

Mnogi nas ispituju zašto ne šivamo maskice, a naš je stav da je to lažna nada odnosno nepotreban modni dodatak u ovim trenutcima kada je ljudima potrebna medicinska zaštita, a ne obmana. Smatramo da je naš primjer ostanka doma najbolje što možemo dati u ovome trenutku, a proizvodnju zaštite ostavimo onima koji se time bave i imaju svu potrebnu tehnologiju za takvu proizvodnju uključujući tehničke materijale i filtere koji jedino mogu služiti u ovakvoj situaciji.

Naš posao je moda i ona nas može uveseljavati i činiti sretnijima, ali u ovakvim trenucima se moramo posvetiti društveno odgovornom ponašanju i ostaviti modu za neka ljepša vremena koja će nadam se ponovno brzo doći.”

https://www.instagram.com/p/B91nHF2jTAX/

Etna Maar

“Moj dućan i svi dućani u kojima prodajem su zatvoreni. Ovih dana smo trebali imati isporuku za američko tržište, ali to je trenutno odgođeno za dva tjedna, a za dalje ćemo vidjeti. Imamo aktivan webshop, ali se bojim da u ovim vremenima nitko baš nije raspoložen za kupovanje dizajnerskih komada, nego se svi bore kako da skrpaju kraj s krajem.

U šivaoni i dalje dovršavamo komade za Ameriku, a što se tiče nove kolekcije spriječena sam ju raditi jer uzorke nisam stigla naručiti. Sve je pod velikim upitnikom, a moje odluke uvelike će ovisiti o državnim gospodarskim mjerama. U ovom trenutku smatram da je jedino rješenje da se ovaj period gospodarski anulira, jer zarade nema, a svi i dalje imamo tekuće troškove koje trebamo podmiriti.

U ovom trenutku najvažnije je zadržati unutarnji mir i sabranost, a moja tekuća kolekcija simbolično nosi naziv Escape. Eto, tko bi tada znao kada sam ju kreirala da će doći do ovoga.”