MODA

Hrvatski dizajneri izdvojili su svoje najdraže trenutke s tjedana mode

Pitali smo hrvatske modne dizajnere različitih profila koji su ih se trenutci s upravo završenog modnog mjeseca najviše dojmili

FOTO: TGM CREATIVE

Pitali smo hrvatske modne dizajnere različitih profila koji su ih se trenutci s upravo završenog modnog mjeseca najviše dojmili

Modni mjesec tijekom kojeg su prikazane kolekcije za sezonu proljeće/ljeto 2022. završio je prošlog utorka Tjednom mode u Parizu. Najviše se pričalo o reviji kuće Balenciaga i njihovoj Simpsons epizodi, o prosvjednicima na Louis Vuitton reviji i o Fendace reviji. No, to dakako ne znači da su te revije bile i najbolje. Pitali smo hrvatske modne dizajnere različitih profila i estetika što su za njih bili najdojmljiviji trenutci s upravo završenih tjedana mode i koje bi kolekcije i komade izdvojili kao najbolje.

Damir Begović

Najdraži moment ove sezone bila mi je revija u čast pokojnog Albera Elbaza koja je zatvorila sezonu SS 2022. Revija u kojoj su se okupila 44 dizajnera te predstavila svoju interpretaciju dijela i rada omiljenog Albera i emotivan trenutak kada supermodel Amber Valletta izađe zadnja i odradi naklon u stilu prerano preminulog dizajnera. Zatim bih izdvojio protest klimatskih aktivista na reviji Louis Vuitton. Užasno me to sve podsjetilo na rane dvijetisućite kada se mahnito protestiralo protiv krzna na revijama i neki od najzapamćenijih momenata protesta su na reviji Victoria’s Secret 2002. godine gdje četvero aktivista razvlači transparent ”GISELE FUR SCUM”.Gisele je kasnije priznala kako ju je to iskustvo doživotno promijenilo.Također se sličan incident dogodio i na reviji John Galliana za Dior koji je prerastao u kultni meme na društvenim mrežama. Možda ovakvi trenutci pridonesu još većem osvještavanju o klimatskim promjenama danas, a ne za 20 godina koliko je realno modnom svijetu trebalo da se okrene eko krznu.

Tu je i kratka Simpsons epizoda koja je prikazana na predstavljanju nove kolekcije modne kuće Balenciaga. Genijalan spoj kultnih likova iz Simpsona s već sada kultnim Balenciaga komadima Demne Gvasalije za istoimeni brend. Čudi me da se nitko prije nije dosjetio takve suradnje? Fendace revija me nije toliko oduševila, ali je definitivno moment za povijest.

Trenutak u kojem su stopostotnu kreativnu ulogu zamijenili Donatella Versace i Kim Jones za Fendi, te predstavili svoje vizije Fendija odnosno Versacea. Jako me to podsjetilo na film The Parent Trap u kojemu Lindsay Lohan glumi blizanke koje zamijene svoje uloge odnosno domove. Film je iz 1998. godine, godine kada su neke od supermodela viđenih na Fendace pisti žarile i palile.

Najbolje kolekcije imale su mi kuće Loewe, Carolina Herrera, Fendi i Prada. Najbolji komadi bili su mi zelena šljokičasta košulja koju je nosila Gigi Hadid na reviji Toma Forda, prugasti sako koji ima kopčanje na ključanicu modne kuće Schiaparelli, Loewe sandale koje imaju petu zabijenu u razbijeno kokošje jaje, Balenciaga šljokičasta haljina s prorezom i zeleni closing look Richarda Malonea.

Anamarija Brkić

Daleko me se najviše dojmila i kolekcija, i prezentacija kuće Chloe uz rijeku Seinu. Gabriela Hearst je sjajno prenijela poruku i upozorenje o klimatskim promjenama i iskoristila ekskluzivitet kuće Chloe kako bi podigla svijest i potaknula kako svoje klijente tako i publiku. Pri tome je stvorila jednu prekrasnu, nosivu kolekciju koristeći ostatke i stare tkanine, reciklirane materijale i razne tehnike ručnoga rada i dorade. Iz moje perspektive svakako pohvalno i impresivno. Pokušavam raditi i razmišljati na sličan način u svom mikro svijetu.

Jelena Geštakovski

​​Ovogodišnja modna sezona stvarno je raznolika, ali ideja mi se čini generalno ista. Modne kuće imale su zadatak pokazati sve ono što smo propustili zbog pandemije. Bilo je iznimno interesantno i uzbudljivo. Dok su se neki okrenuli spajanju tehnologije i digitalne prezentacije s fizičkom pojavom modela, te nam time ponudili budućnost u sadašnjoj prezentaciji, neki su svoje inspiracije naravno našli u prošlosti.

Ono što uvijek nestrpljivo iščekujem je naravno kolekcija Demne Gvasalije za Balenciagu. Odjeća je naravno fenomenalna. Negacija tijela u pravokutnim krojevima, a zatim izrazito isticanje siluete pripijenim komadima je već stalni potpis Balenciage. Ono što me oduševilo je prezentacija kolekcije. Pravi spektakl. Demna je oduzeo pistu i pokazao kolekciju na lažnom premijernom događaju, gdje su modeli pozirali na crvenom tepihu. Time je publici dao društveni event koji je bio izostavljen zadnje dvije godine. Nakon toga, iznenađenje! Zapravo to i je bila premijera posebne epizode Simpsona/Balenciaga u kojoj su svi stanovnici Springfielda na kraju ponovno stupili na pistu i prikazali odjeću u animiranom formatu. Obožavam.

Jonathan Anderson za Loewe vratio se na pistu velikom kreativnom promjenom. Koncept je kako on kaže bio “imali smo pandemiju, a sada moramo iz nje izaći drugačiji”. Kolekcijom 2022 prikazao je novu estetiku brenda. Naizgled minimalistički materijali i siluete razbijene su geometrijskim likovima koji izviru iz tijela, ili su spojeni s metalnim oklopima na trbuhu itd. Ono što mi je posebno zanimljivo u ovom umjetničkom izričaju su modni dodatci. Cipele gdje je umjesto pete lak za nokte, svjećica za tortu ili čak ruža posebno mi je bilo zanimljivo. Reflektira zbrku i nadrealna vremena u kojima živimo.

Thom Browne. Dekonstrukcija klasičnih odjevnih komada, slojevitost u svakom smislu jer ljudske figure koje izgledaju kao print, zapravo nisu print nego slojevi tila koji svojom slojevitošću čine 2D crteže.

Miu Miu. Povratak u ured, povratak u trendove 2000-ih. Korištenje klasičnih materijala za odijelo u silueti koju smo prije 20 godina vidjeli u materijalima kao pliš, elastin i naravno traper ukrašen cirkonima bilo mi je posebno zanimljivo.

Saša Hortig

Kao najdraži moment sezone SS 2022 izdvojio bih prezentaciju Balenciage. Spooky oversized crna silueta koja se provlači kroz čitavu kolekciju, a kulminira ‘dementor’ lookom, mi je definitivno highlight ove sezone. Jednostavni, ali vrlo snažni vizuali savršeno prikazuju zeitgeist u kojem živimo. Uz to, spoj konceptualnog i komercijalnog promišljanja je na zavidnoj razini – iako su vizuali pomalo zastrašujući i daju blagu futurističku notu, look je vrlo suvremen i cool, i poziva vas da se pridružite ovoj cool bandi. Njihovi oversized blejzeri i jakne koje su gotovo kao neka kukuljica koja štiti od vanjskog utjecaja i u kojima se mogu ‘izgubiti’ su mi najdraži komadi i definitivno ih dodajem na svoju Balenciaga must have listu.

Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić (Klisab)

Unatoč govoru o zastarjelosti revija, većina dizajnera se vratila modnoj pisti, što nas veseli i rekli bismo da potvrđuje značaj takve prezentacije odjeće.

Za nas najljepši trenutci proteklog modnog mjeseca bili su na AZ Factory reviji kojom su dizajneri odali počast Alberu Elbazu. Dirljiv je način na koji je industrija proslavila njegov opus i karizmu, emotivno i dolično, gest koji je za neke druge kreatore bio propušten. Po našem sudu najuspjeliji lookovi su bili oni koje potpisuju Dries Van Noten, Jean Paul Gaultier i Rick Owens.

Jil Sander, Marni i Loewe prikazali su po nama odlične kolekcije ove sezone. Sviđa nam se i smjer u kojemu Gabriela Hearst vodi Chloe, stvarajući novu razinu luksuza koji stavlja fokus na ručnu izradu i izbor materijala.

Morana Krklec

Općenito nisam jedan od dizajnera i ljudi iz fashion industrije koji prati svaku reviju, analizira svaki model i moment vezan uz fashion weekove, ali volim baciti oko na neke od dizajnera čiji rad osobno volim i cijenim. Naravno to su većinom Japanci, čiju estetiku volim i u kojem smjeru od prvih dana razvijam i svoj brend.

Yamamoto je prikazao jednu vrlo tipičnu, u svakom milimetru jasno potpisanu kolekciju. Puno prepoznatljivog drapiranja, slojeva, savršeno krojenih kaputa. Naglasak s bijelim detaljima, podstavom i printevima je također već prepoznatljiv za Yamamota koji često akcentira određene siluete i modele. Teatralni završetak kolekcije s vrlo modernim krinolinama smatram vrlo zanimljivim. Kao i uvijek Yamamotova revija mi spada u krug najdražih. Miyake ima jednu divnu ljetnu kolekciju, pregršt vrlo ugodnih materijala koji vrlo mekano i živahno plešu oko tijela. Kružne forme koje u momentima savršeno prate figuru tijela, a već idući moment tvore neke svoje siluete. Kontrast skroz netipičnih pripijenih dijelova i organskih kružnih formi unosi jednu posebnu živost u kolekciju. Kolekciju bih uz par pridjeva opisala kao jednu divnu, preugodnu pravu ljetnu kolekciju.

Iduća Japanka čije radove uvijek pratim je Rei Kawakubo. Ovosezonsku kolekciju definiraju maksimalno predimenzionirane tekstilne skulpture, brojni uzorci, apstraktni printevi mašni i cvijeća. Kawakubo nikada ne gledam kao modnu dizajnericu nego zaista tekstilnu kiparicu, još od njenih radova iz 80-ih i 90-ih gdje u potpunosti dekonstruira tijelo i tvori neke nove, vrlo sebi svojstvene forme. Margielina prezentacija je po meni bila tipičan Galliano. Prvenstveno vrlo teatralno, atmosfera odaje dojam trailera za neki art psihološki triler. Sve je vrlo misteriozno, a opet odiše nježnošću. Slojevitost, igra transparentnim tkaninama u kontrastu s nekim teškim materijalima, dekonstruirana pletenina, oversized modeli suprotstavljeni nježnim, pripijenim siluetama.

Predstavljena kolekcija Oliviera Theyskensa mi se vrlo svidjela. Ideja da radi od uzoraka tkanina koje patchworkom spaja u odjevne predmete, te cijeli taj proces stvaranja prvenstveno tkanine, a onda odjevnog predmeta je vrlo zgodan. Također predstavljanje kolekcije na lutkama, a ne modelima je nešto što ja osobno volim. Nije ništa novo, ali je interesantno i omogućuje neku novu dimenziju i način promatranja. Bacila sam oko i na Chanelovu kolekciju, čisto jer je to klasika, pa da vidim, ali po meni je to bila street style revija iz 90-ih. Općenito nisam neki fan stila koji trenutačno vlada, reciklaža modela 80-ih i 90-ih u svim segmentima života, tako da vjerojatno nisam najobjektivnija.

Za kraj sam ostavila Balenciagu. Kad sam čula da je rađena suradnja sa Simpsonima, oduševila sam se, jer svakako sam veliki fan crtića i dosadašnje sezone pogledala sam nebrojeno puta. Jako mi se sviđa ideja načina predstavljanja same kolekcije, prvenstveno premijera filma, kao i nenajavljeno stavljanje red carpeta u ulogu piste. Nešto svakako novo i svježe. Sama kolekcija je u dijelovima vrlo glamurozna, sviđaju mi se crni oversized, slojeviti modeli.

Duje Kodžoman

Ako govorimo o kolekcijama za sezonu proljeće/ljeto 2022. moji favoriti su Marine Serre i Y/Project. Argumentacija za ovakav izbor je poprilično jednostavna – radi se o kolekcijama koje predstavljaju zaokružene cjeline sa snažno naglašenom estetskom profilacijom. Kod Glenna Martensa uvijek postoji zanimljiva mogućnost transformiranja odjevnog predmeta i različiti načini nošenja, a Marine Serre je na primjeru posteljine i ručnika pokazala što znači tretiranje tekstilnih materijala s ciljem dobivanja nove vrijednosti.

Što se tiče trendova zanimljivo je da su hlače širokih nogavica opstale u nadolazećoj sezoni, i da nerijetko idu u oversize i po pitanju dužine. Takav oblikotvorni pristup imali smo priliku vidjeti kod Margiele i kod Demeulemeester. U oba slučaja radi se o modelu crnih hlača koji unatoč teatralnosti siluete ide u smjeru nosivog komada koji bi lako mogao postati predmet u ponudi high street brendova.

Osim toga sve češće korištenje pletiva sad je evoluiralo u odjevne predmete naglašene teksture koji u produkciji podrazumijevaju osim pletenja i heklanje, makrame i slično. Po mom mišljenju neke od najzanimljivijih varijanti pletiva u svojim kolekcijama ponudili su J.W. Anderson, Jil Sander, Roksanda i Rejina Pyo.

Za kraj bih izdvojio Lacoste kao zaseban fenomen revitalizacije brenda kojeg je postigla Louise Trotter. Već unatrag nekoliko sezona Lacoste silueta je dorađena, konstrukcija iako naizgled bazična – pomno razrađena, a materijali standardno kvalitetni. Mislim da Trotter uspješno stvara odjevne predmete urbanog predznaka koji su iznimno nosivi, a dovoljno “dizajnerski” da ih žele milenijalci i pripadnici generacije Z.

Marija Kulušić

Moram priznati da ovu sezonu nisam detaljno pratila radi užurbanog rasporeda i raznih obaveza, a ono malo što jesam najviše moje pažnje je pridobio Paris Fashion Week.

Jedan od dizajnera koji me godinama pozitivno iznenađuje je JW Anderson. Njegov rad za modnu kuću Loewe je svake sezone nešto u potpunosti drugačije i svježe, a upravo to je svrha mode po mom mišljenju pa me tako ni s ovom kolekcijom (koja je bila prepuna skulpturalnih momenata na haljinama) nije razočarao. Anderson ne igra na sigurno već sa svakom novom kolekcijom “grabi” u nepoznato. Također su mi zanimljivi modni dodaci za njegov brend – torbe i cipele u raznim bojama.

Kolekcija koja je ove sezone na mene također ostavila snažan dojam je ona Oliviera Theyskensa koji je nakon kraće pauze izradio kolekciju u potpunosti od vlastitog arhiva najzanimljivijih tkanina. Rezultat su izdužene bezvremenske siluete i jedinstveni patchwork uzorci.

Pratim i Pradine korake u suradnji s Rafom Simonsom, ali me se dosad njihova suradnja nije previše dojmila.

Ana Maria Ricov

Iz moje perspektive daleko najljepšu kolekciju za proljeće/ljeto 2022 imala je modna kuća Chloe. Kroz kolekciju neopterećenog stila u boho duhu sa savršeno krojenim komadima protežu se tkanine netipičnih tehnika izrade poput končanih makrame tkanina kroz koje se prožimaju kožnati fragmenti, pregršt maštovitih detalja od šarmantnih trakica koje u pokretu doslovno ožive odjevni predmet. Kolekcija pretežno neutralnih tonova sa savršeno odmjerenom dozom moćnijeg kolora uz fantastični izbor teksturiranih materijala na mene je ostavila najsnažniji dojam.

Vrlo zanimljivu i eklektičnu kolekciju izbacio je Sacai. Kroz kolekciju defiliraju posve netipični i složeni krojevi u vrlo elegantnom i nadasve funkcionalnom duhu. Fuzija različitih stilova savršeno stopljena u jednu priču. Tu se protežu vodonepropusne tkanine za jakne i suknje sportskog tipa u suprotnosti sa zanimljivim žakard uzorkom, preko bandana printeva i kariranih tkanina. Paleta umjerenih pješčanih tonova uz minimalni akcent na pink i plavu boju. Ponajviše su me oduševili žakard materijali neutralnih i savršeno izbalansiranih tonova u zanimljivom etno uzorku.

Još jednu vrlo eklektičnu kolekciju osmislio je Altuzarra. Pletiva i tkanine dinamičnih dezena izrađenih u shibori tehnici bojanja dominiraju kroz kolekciju. Pojavljuju se i vrlo zanimljivi heklani komadi vibrantnih crno-bijelih uzoraka koji su meni najdraži moment kolekcije. Plisirani kompleti, cvjetni uzorci, moćna crvena i maksi krojevi smo su neki od elemenata koje ova karizmatična kolekcija nudi.

Sanjiva i pomalo gipsy kolekcija izašla je iz Antonio Marras studija. Čipkasti i vezeni materijali te vješta manipulacija tkaninama kroz patchwork tehniku u svakom slučaju su highlight ove vrlo ekstravagantne i ekspresivne modne priče. Transparentne tkanine u kontrastu s teškim i gustim tkaninama stavljaju naglasak na vrlo kompleksnu i nimalo jednostavnu izradu. Tu se provlače i cvjetni motivi kroz print ili vez na tkaninama koje su pretežno smirenog i neutralnog kolorita. Uz pregršt detalja i ručnog rada osjeća se da je ova kolekcija pravi slow fashion.

Skulpturalna Roksanda. Njezine kolekcije vječno koketiraju sa scenskim i teatralnim karakterom. Rapsodija boja i oblika proteže se kroz novu kolekciju koja je sve samo ne stereotipna. Po meni, Roksanda je sinonim za inovacije u teksturama i kroju.