Shopping fenomen

Izgleda da generacija Z zbilja voli nositi kopije. Što to znači za luksuzne brendove?

Kopije su sve popularnije na TikToku

FOTO: Style Du Monde za CPHFW Press

Neki dan sam kod jednog preprodavača dizajnerske odjeće i dodataka proučavala kultnu torbu poznatog francuskog brenda. Cijena je bila dobra i razmišljala sam hoću li je kupiti, pa ipak je to ozbiljan povijesni komad kuće. Ali nisam se mogla oteti dojmu da izgleda tako… jeftino. Kopiju ove torbe možete pronaći na placu na Črnomercu ili u nekom od butika u Importanne centru bilo koji dan u tjednu i to je tako već godinama ne samo u Zagrebu. Kopije kultnih luksuznih torbi koje su često toliko vjerne da ne možete primijetiti razliku osim ako niste vješti poznavalac, i činjenica da ih možete naći na štandovima po tržnicama diljem Europe i ostatka svijeta, dovele su do toga da su i originalni komadi izgubili svoju privlačnost i jednostavno djeluju jeftino.

High street brendovi iz sezone u sezonu izbacuju torbe koje izgledaju gotovo identično kao njihove popularne dizajnerske inačice, a uz nekoliko promijenjenih karakteristika spašavaju se od tužbi dok prodaja raste i raste. Tom problemu u prilog definitivno ne ide ni novi trend na TikToku. Na toj društvenoj mreži generacija Z sve više demonstrira svoju ljubav prema kopijama, piše Vogue Business. Hashtag dupe što je skraćeno od duplikat ima više od 3,5 milijardi pregleda na mreži, a u videima koji su njime označeni korisnici obično pokazuju svoj novi #dupe koji su kupili ili pak dijele savjete gdje pronaći najsličniju kopiju neke skupe torbice.

@katharineanne

This is your sign to run and grab the amazon tote bag dupe 🫶🏻 #amazonfinds #amazonmusthaves #unboxing #aesthetic #fyp #amazonfavorites #dupe #amazondupefinds

♬ Her x Promiscuous – Hunny Bee 😈

Generacija Z želi izgledati luksuzno za manje novca

Generacija Z prva je rođena u vremenu kada su društvene mreže već postojale te s njima odrastaju i razvijaju se. A iako se puno govori o tome da mogu imati negativan utjecaj na mentalno zdravlje, percepciju vlastitog izgleda i razne druge aspekte života mladih, u slučajevima poput ovog vidimo na koje se sve načine taj utjecaj širi. Danas na društvenim mrežama svi izgledaju ispolirano, uređeno, sa svježom manikurom, isfeniranom kosom i full makeupom baš svaki dan. Mladi osjećaju pritisak da čine isto i da uvijek imaju najnovije komade i budu u korak s najbogatijim i najpopularnijim korisnicima mreža. Dio toga je i činjenica da nemaju problem s time da nose kopije ako to znači da će na fotografijama nalikovati na Kylie Jenner ili Charli D’Amelio.

Kopija Hermés torbe koja se na AliExpressu prodaje za oko 125€ AliExpress

Vogue Business ispitao je 110 pripadnika generacije Z od kojih je njih 72 reklo da su u posljednjih godinu dana kupili komad koji je indirektna kopija nego dizajnerskog predmeta. Većina ih bira high street inačice koje dizajnom nalikuju dizajnerskima, a nešto manji broj njih se odlučuje na prave kopije s lažnim logom i ostatkom paketa. Neki idu toliko daleko da kupuju i lažne kutije kako bi odradili tzv. unboxing video na društvenim mrežama, a stranice poput AliExpressa vrve upravo takvim kopijama kutija i dust bagova pa i torbi i drugih dodataka koji često nisu ni jeftini.

Što kopije znače za luksuzne brendove?

Luksuzni brendovi među kojima su i Bottega Veneta i Celine, odbili su komentirati ovaj trend za Vogue Business. S kopijama se bore godinama. Najluksuzniji brendovi poput Chanela i Hermèsa neprestano dižu cijene kako bi se još više uzdigli i istaknuli to da njihovi komadi jednostavno nisu dostupni svima, a nerijetko pokreću i tužbe. Hermès je nedavno dobio tužbu koja im je pomogla da zabrane kopija svojih torbi čak i u metaverzumu. No, činjenica je i dalje da kopija ima i bit će ih zauvijek. Pa kako tome doskočiti?

Metabirkin torba Masona Rothschilda kojeg je Hermés tužio zbog neovlaštenog korištenja njihovog dizajna i imena Birkin u metaverzumu Screenshot

Jeftinije linije za mlade kao što je REDValentino kuće Valentino, Heaven Marca Jacobsa ili See by Chloé kuće Chloé jedan su od dobrih načina, ali i dalje te linije neće ponuditi kupcima kultne torbe za manji novac. Suradnje s high street brendovima kao što je ona Jonathana Andersona ili Marnija s Uniqlom ili ona kuće Mugler s H&M-om koja stiže uskoro, još su jedan dobar način približavanja kupcima manje kupovne moći, no na takav se potez sigurno neće odlučiti luksuzna kuća poput Bottege Venete ili Diora. Ostaje nam stoga samo zaključiti da će luksuzni brendovi morati preispitati svoje odnose s influencerima. Jer unatoč tome što je većina onih koje su odabrali kao svoje ambasadore usklađena s vrijednostima brenda, influenceri ne kontroliraju tko će ih pratiti i tko će sve poželjeti kupiti kopiju njihove originalne dizajnerske torbe.

Zaključak je u svakom slučaju taj da luksuzni komadi gube svoju privlačnost koja se češće krije upravo u toj nedostupnosti i ekskluzivnosti nego u samom dizajnu. A ako svi nose iste komade više nitko ne mari za to jesu li uopće luksuzni, kakve vrijednosti reflektiraju, jesu li pametno dizajnerski osmišljeni, jesu li održivi i sigurni za okoliš. Ne zaboravimo da je na društvenim mrežama jedino važno kako stvari izgledaju.