Hot tema

Osobni styling sve je traženija usluga u Hrvatskoj. Dvije stilistice i dizajner otkrivaju kako je do toga došlo

Osobne stiliste angažiraju oni koji se ne znaju odjenuti za vlastitu figuru, za to nemaju vremena ili jednostvno trebaju nekoga tko će im pomoći da stalno izgledaju dotjerano

FOTO: Copenhagen Fashion Week Press

U eri društvenih mreža, čini se da su svi konstantno dotjerani. “Ali kako se rješavaš zanoktica ako ne odlaziš na manikuru jednom mjesečno?” pitala me nedavno jedna kolegica novinarka i urednica kao da sam joj netom prije rekla da ne perem zube, a ne da jednostavno ne prakticiram odlaske na profesionalne manikure. Uvijek namještena frizura, svježa pedikura i manikura kao da su postali osnovne životne potreba. A sve je više onih koji u osnovne potrebe svrstavaju i usluge osobnog stilista. “Kroz vrijeme i medijsku prisutnost, ljudi su shvatili da je komunikacija odjećom jako važna”, rekla nam je Ivana Pavić, stilistica koja nudi usluge osobnog stylinga, a čiji su klijenti mahom poslovni ljudi koji žele izgledati dotjerano, ali nemaju vremena samostalno obilaziti trgovine i birati artikle koji odgovaraju njihovoj figuri i potrebama.

agen Fashion Week Press

“Ljudi žele savjet profesionalca, a većini je odlazak u shopping noćna mora koja ne završi uvijek dobro pogođenim komadima. U razgovoru s klijentima sam doznala da ih je većina zapela u nekoj svojoj komfor zoni te konstantno vrte jednu te istu odjeću u kojoj se ne osjećaju samopouzdano niti im se sviđa, a ne znaju kako to promijeniti i oplemeniti”, govori nam Pavić. “Također, većina njih ni ne zna što im najbolje pristaje te mi uvijek govore kako žele da njihova pojavnost bude u skladu s njihovom poslom, ali i osobnosti.”

Mnogo je i onih kojima izgled i pojavnost nisu na prvom mjestu već im je važno kako se osjećaju u onome što nose. Martina Čilić, stilistica sa stalnom adresom u Njemačkoj gdje živi i radi kao stilistica i art direktorica u brendu Hugo Boss, kazala nam je da su njezini klijenti ljudi koji se zapeli u rutini odijevanja i treba im savjet za neki zaokret ili pak žene koje su postale majke, tijelo im se promijenilo baš kao i životni prioriteti i sad ponovno traže svoj stilski izričaj u čemu im uvijek dobro dođe savjet. A ima i onih koji traže pomoć kod izbora komada za jednu prigodu kao što je nekakva konferencija, predavanje ili vjenčanje.

Ljudi žele savjet profesionalca

“Kada nešto ne znam i ne razumijem se u nešto, uvijek ću potražiti savjet ili uslugu nekog tko se razumije u to područje te si pritom uštedjeti puno vremena i živaca. Takva je situacija i s uslugom osobnog stylinga, ljudi su svjesni da ne znaju i žele profesionalnu i stručnu uslugu”, odgovara nam Pavić na pitanje zašto ljudi sve više traže savjete osobnih stilista, a s njom se slaže i Čilić. “Bombardirani smo sa svih strana, input je ogroman, i teško je pratiti ako niste u tome, dok istovremeno imate osjećaj da se svi znaju obući. Mislim da bismo trebali normalizirati da je slagati odjevne kombinacije i fotkati se na Instagramu posao” kaže nam Čilić i dodaje da to što netko voli i prati modu, ne znači nužno da je zna i dekodirati i primijeniti na vlastiti stil.

Upravo zbog toga pokrenula je i novi Instagram profil kroz koji, kaže, editira modnu buku i nudi probavljivije modne ideje koje će žene lakše primijeniti na vlastiti stil, kako modni tako i onaj životni koji uglavnom uključuje posao, djecu i druge obaveze. “To su ideje za stvarni život, koje su moderne i primjenjive, a ne samo za Insta shot u lijepom caféu.”

Ivana Pavić John Pavlish

S time se slaže i Damir Begović koji je tek sramežljivo zakoračio u vode osobnog stylinga, a koji nam je otkrio da mu se obitelj, prijatelji i poznanici javljaju najčešće upravo zbog toga što žele naučiti kako nešto kombinirati, gdje pronaći komade i kako ih prilagoditi sebi. Begović koji je po struci modni dizajner, često im savjetuje šivanje po mjeri budući da je to najbolji način za dobivanje siluete koja savršeno odgovara klijentu i za manipuliranje konfekcijom kako bi se idealno prilagodila osobi koja je nosi. No, jednom kad i dobiju profesionalni savjet, treba vremena da se klijenti priviknu na neku novu kombinaciju, uvođenje boja u svoj ormar i slično.

Pavić im zato uvijek šalje moodboard s komadima iz njihovih ormara i svim mogućnostima kombinacija za iste kako bi uvijek pri ruci imali svojevrsni šalabahter. Čilić nam pak kaže da stilski izričaj treba vježbati. “Naravno da nije dovoljan jedan session pa imate stil, to nije event. Kao i za sve treba vrijeme i praksa. Kada završite autoškolu morate voziti, tako isto i ovdje morate isprobavati, osjećati i ljudi se vraćaju jer vide da funkcionira”, rekla nam je.

Osobni styling vs. osobni stil

Moju brigu o tome što se događa s osobnim stilom osobe kad jednom prođe kroz makeover osobnog stilista, svo troje sugovornika umiruju i uvjeravaju me da im je prioritet pretočiti karakter osobe u stil koji zajedno grade. “U samoj komunikaciji jako je važno kako ja to žargonski kažem ‘skužiti’ osobu i shvatiti kako se ona želi predstaviti drugima, što bi joj se moglo dopasti, a da naravno to bude lijepo estetski i da funkcionira na njoj” kaže nam Pavić i dodaje da vlastitu estetiku uvijek ostavlja po strani i u potpunosti se prilagođava klijentu. I za Čilić je shvatiti drugu osobu imperativ.

Martina Čilić privatno vlasništvo

“Ja sam zainteresirana za ljude i želim im pomoći da se bolje osjećaju, rekla bih i da prilično dobro vidim ljude. Pritom ne mislim na samo ono što nose. Izgled je samo refleksija što se događa unutra. Također moram znati limite, ne financijske nužno, već koliko osoba shvaća modu i što može iznijeti” kaže nam Čilić koja svaki susret s klijentom započinje razmjenom fotografija onoga što nose kako bi odmah dobila dojam o onome što im odgovara, a što ne. Sličan pristup ima i Begović koji prvo zaviri u ormare klijenata kako bi utvrdio što posjeduju, što im od toga pristaje, a što bi eventualno trebalo promijeniti ili dodati u garderobu.

A što kada se osoba ne poistovjeti sa savjetom stilista? “Vidite sve po njihovim reakcijama. Svi mi znamo i vidimo kada nam se nešto sviđa i također obavezno im savjetujem da sve provjere, da li im odgovora, vidi li se u tome itd.”, kaže nam Čilić i dodaje da je vrlo oprezna da na Instagram profilu M Edits koji je posvetila stylingu ne objavljuje samo ono što se uklapa u njezin osobni stil. “Želim educirati, ponuditi ideje koje su korisne, shvatljive, ali i zabavne, te ih potaknuti da misle i grade svoj stil. Ne idem previše u fresh ili komplicirane modne reference, jer kao što rekoh nudim uslugu, niti želim objavljivati lookove s kojima se većina žena ne može poistovjetiti. No najkorisniji je pristup jedan na jedan i ne morate napuštati svoj dom jer često radimo online sessions.”

Damir Begović Petra Slobodnjak

Većina klijenata ipak dobro prihvaća komentare i savjete. “Sve im jako zorno objasnim i uvijek probamo više opcija od kojih su neke i pogrešne kako bi oni vidjeli na vlastitom primjeru kako to izgleda u jednom i drugom slučaju. Taj princip rada mi se pokazao najboljim mogućim jer ljudi naprosto vide”, kaže nam Pavić i dodaje da joj ljudi pristupaju s povjerenjem jer uvijek na prvo mjesto stavlja njihove želje. Begović pak rado ostaje u kontaktu s klijentima i nakon što su odradili sesiju, oni mu šalju fotografije kombinacija prije odlaska na posao ili kakvog eventa, a on ih nastavlja savjetovati po potrebi.

Hoće li odlazak osobnom stilistu postati svakodnevica?

Čilić smatra da su “eksplozija mode i konzumerizma, nedostatak vremena i mediji koji serviraju stil pod osobnost, a dobar izgled pod vijest dana” glavni krivci za sve veću potrebu za osobnim stilistima koji će, šali se, uskoro postati uobičajeni kao i botoks. “Mislim da je sada trenutak, zato sam se i vratila tome i počela s profilom na Instagramu jer u jednom trenutku dok sam razmišljala kako dalje, svi od frendova do obitelji su mi počeli pisati i pitati gdje što uzeti i baš je zavladalo neko pogubljenje pogotovo nakon pandemije” rekla nam je i dodala da usluga osobnog stylinga štedi vrijeme, živce i na kraju, podiže samopouzdanje. “I ja ću uskoro uzeti nekog asistenta tako da mogu čitati knjige koje u zadnje vrijeme jedino stignem kupovati.”

Begović se nada da će razgovor o svakodnevnom stylingu ući u javnu komunikaciju putem kanala kao što je televizija kako bi se ljudi više educirali o tome dok Pavić ide i korak dalje i vidi budućnost osobnog stylinga kao sasvim uobičajenu potrebu kao što je ona za frizerom ili manikerom. “Kada se jednom proba ovakva usluga, klijenti se uvijek vraćaju” zaključuje.