Modni skandal 

Mračna strana tihog luksuza i veliki problem s brendom Loro Piana

Iza luksuznog pulovera od vikunjske vune stoji neplaćeni rad Peruanskih farmera

FOTO: @loropiana

U današnje vrijeme, kada se vijest širi brže no ikad prije i kada imamo pristup ogromnoj količini informacija iz cijelog svijeta, postajemo sve više svjesni mračne strane modne industrije. Od eksploatacije Zemljinih resursa, zagađenja kopna, rijeka i oceana, pa sve do povrede ljudskih i radničkih prava, cijena koju plaćamo za odjeću koju nosimo na sebi nepojmljivo je velika, čak i kada nam se čini kako smo baš dobro prošli jer smo u trgovini ulovili odličan popust. Ako tu cijenu ne plati potrošač, platit će ju netko drugi – iza svakog jeftinog komada odjeće krije se neplaćeni (ili ozbiljno potplaćeni) rad ljudi koji nemaju drugog izbora.

No, što ako bojkotiramo brendove brze mode s čijim smo neetičkim poslovanjem već dobro upoznati, i počnemo ulagati u skuplje odjevne komade luksuznih brendova? Je li cijena njihovih proizvoda opravdana, i ako je, kako? Skupo plaćenim materijalom, pošteno plaćenim radnicima i ekološki osviještenom radnom praksom? Istina je, nažalost, daleko od toga. O ružnoj realnosti luksuzne mode govori nam priča iz Perua koja je ovih dana potresla internet.

Vikunjska vuna – najskuplja vuna na svijetu

Vikunja je vrsta južnoameričke deve koja nastanjuje južne Ande, a najveći dio populacije obitava upravo na području Perua. Pripitomljavanjem vikunje nastala je umiljata alpaka, čije krzno, iako skupo, nije ni približno poželjno ni kvalitetno kao ono njezine divlje rođakinje. Krzno vikunje poznato je po tome što daje najfiniju i najskuplju vunu na svijetu, a ritual uzimanja krzna od divlje životinje naziva se chaccu i tradicionalno ga obavljaju farmeri iz urođeničke Peruanske zajednice Lucanas.

Chaccu je ritual koji se održava jednom godišnje, a sastoji se od okupljanja čitavog krda divljih vikunja na proplanku u Andama na nadmorskoj visini od gotovo 4000 metara. Nakon što se čitavo krdo dovede u ograđeni prostor, počinje šišanje jedinki koje imaju dovoljno krzna, dok se ostale puštaju na slobodu do iduće godine. Fizički je to zahtjevan posao jer životinju treba obuzdati kako od stresa ne bi ozlijedila čovjeka ili drugu jedinku. Nakon uzimanja krzna, vikunje se puštaju na slobodu do iduće sezone, kada se čitav proces ponavlja.

Puloveri od 9000 dolara nasuprot volonterskom radu farmera

U očajnom pokušaju za spašavanjem državne ekonomije Perua i očuvanjem populacija vikunje od krivolova, 1994. godine legalizirano je tržište krznom vikunje. Luksuzna talijanska modna kuća Loro Piana ubrzo je postala glavni i jedini kupac krzna od male urođeničke zajednice Lucanas, a ta suradnja traje i danas. Podsjećamo, riječ je o brendu koji je postao sinonimom za tihi luksuz, pojam koji stoji nasuprot pomami za prolaznim trendovskim komadima s istaknutim logotipovima. Njihove su komade tako redovito nosili likovi iz serije Succession, redom pripadnici najviših slojeva američke elite, a vole ih i David Beckham, Angelina Jolie, Gigi Hadid i brojne druge poznate osobe.

Iako je poanta legalnog tržišta krznom bila da se farmerske zajednice izbave od siromaštva, to se u proteklih 30-ak godina nije dogodilo – još dan danas članovi ovih zajednica žive u nastambama od blata, često bez struje i kanalizacije. Prema pisanju portala Business Of Fashion, za količinu krzna potrebnu za izradu jednog pulovera zajednica Lucanas dobije ukupno 280 $, dok luksuzni brend Loro Piana taj pulover prodaje za 9000 $.

Praksa u zajednici Lucanas je takva da njezini članovi nisu uopće plaćeni za svoj rad, dok vanjski suradnici dobiju honorar od otprilike 20 $. Dakle, većina farmera ovaj naporni fizički posao uzimanja najskupljeg krzna na svijetu obavlja – volonterski. Da stvar bude tužnija, članovi nativne zajednice nikada u svom životu nisu vidjeli produkt svog rada, odnosno pulover izrađen od vikunjske vune. Nedostatak sredstava onemogućuje im naprednu tehnologiju kakva je potrebna za proizvodnju skupe vune od fine, sitne dlake vikunje, stoga je uspon u lancu opskrbe za njih jednostavno nemoguć.

U konačnici, luksuzni puloveri brenda Loro Piana izrađeni od “najskuplje” vune na svijetu izravan su produkt eksploatacije radnika. Cijena jednog pulovera je nekoliko tisuća dolara, što je nepojmljivo s obzirom da farmer koji je osigurao materijal za njegovu izradu neće dobiti ništa. Loro Piana brend je pod vlašću luksuznog konglomerata LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, čiji je trenutni direktor Bernard Arnault trenutno najbogatiji čovjek na svijetu. Kada uzmemo u obzir poslovnu praksu njegove kompanije, zaključujemo kako nije teško biti najbogatiji na svijetu kada ne plaćaš niz ljudi koji su za to, izravno ili neizravno, zaslužni.