MODA

Tko je bio Gilbert Adrian, kostimograf koji je dizajnirao čarobne crvene cipelice koje su Dorothy vratile u Kansas

Njegova haljina iz 1947. uključena je i u aktualnu Metovu izložbu Fashion In America čiji će drugi dio biti otvoren 2. svibnja Met Galom

FOTO: tgm creative / Astrid Stawiarz / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP, AFP

Njegova haljina iz 1947. uključena je i u aktualnu Metovu izložbu Fashion In America čiji će drugi dio biti otvoren 2. svibnja Met Galom

Da je još uvijek među nama, Gilbert Adrian idući bi tjedan proslavio 119. rođendan. Punog imena Adrian Adolph Greenburg, a kasnije poznat jednostavno kao Adrian, rođen je u židovskoj obitelji 1903. u Naugatucku u Connecticutu. Roditelji su mu bili šeširdžije zbog čega je od prvih dana bio upoznat s modnom industrijom i njezinim načinima. Zato je bez mnogo razmišljanja 1920. upisao New York School for Fine and Applied Arts danas poznatu kao Parsons School of Design, koju su između ostalih završili i Bill Blass, Tom Ford i Marc Jacobs.

Dvije godine kasnije prešao je na Parsonsov ogranak u Parizu kako bi bio bliže visokoj modi. Tamo ga je prepoznao čuveni rusko-američki skladatelj Irving Berlin koji ga je pozvao da dizajnira kostime za njegov mjuzikl Music Box Revue na Broadwayju. Adrian je ponudu prihvatio i brzo se ispostavilo da će ga upravo ona odvesti do Hollywooda gdje je proveo većinu svoje karijere.

KREIRAO JE KOSTIME ZA VIŠE OD 250 FILMOVA

Hedy Lamar u filmu Ziegfield Girl
screenshot

Prve kostime za film Adrian je dizajnirao za nijemu komediju s Constance Talmadge, Her Sister From Paris, 1924. godine. Već iduće godine u svom nezavisnom studiju zaposlio ga je jedan od začetnika holivudske filmske industrije, Cecille B. DeMille. Tri godine kasnije obojica su prešli u Metro-Goldwyn-Mayer, tada najmoćniji filmski studio na svijetu. Adrian je tamo prvo radio honorarno, a već za nekoliko mjeseci dobio je poziciju glavnog kostimografa na kojoj je ostao sve do 1941. godine. U tom periodu, Adrian je za MGM kreirao kostime na više od 250 filmova radeći sve od raskošnih toaleta za Gretu Garbo, Jean Harlow i Joan Crawford do radničkih odijela i dječjih školskih uniformi za one koji su imali najmanje uloge u filmovima.

Na špici bi njegov rad bio potpisan samo s Gowns by Adrian, a navodno mu je bio toliko posvećen da bi svaki dan nacrtao između 50 i 74 skica za kostime. Volio je raditi sam što je njegovao i kad je napustio MGM i 1942. pokrenuo vlastitu modnu kuću. Imao je raskošan butik na Beverly Hillsu ukrašen orijentalnim počivaljkama s baldahinima i jonskim stupovima koji su mu bili svojevrsni zaštitni znak i po kojima je kreirao i bočicu za svoj parfem Saint and Sinner. Dizajnirao je do 1952. kad je doživio srčani udar te se povukao u svoju kuću u Brazilu sa suprugom Janet. Rad njegove kuće nije nastavljen jer nikome nije povjeravao svoje projekte, a izašao je iz mirovine 1958. kako bi kreirao kostime za At the Grand, mjuzikl kreiran prema filmu Grand Hotel iz 1932. Iduće godine je preminuo od još jednog, fatalnog srčanog udara.

NJEGOVE SU KREACIJE ŽIVJELE I IZVAN VELIKOG PLATNA

ACME / AFP

Dok je kreirao svoje kostime, Adrian je razmišljao izvan okvira filma, posebno o osobnosti glumice za koju radi. Zato se o njegovim kreacijama pričalo i izvan konteksta filmova u kojima su se pojavile, a imao je ključnu ulogu u kreiranju silueta koje su obilježile zlatno doba Hollywooda. Naglašena ramena koja je kreirao za Joan Crawford 1939. u filmu The Women postala su veliki trend, a Crawford ih je kasnije pretvorila u svoj zaštitni znak. Haljina od bijelog muslina također s naglašenim ramenima, koju je kreirao za nju u filmu Letty Linton, kasnije je masovno kopirana, prodana je u više od pola milijuna primjeraka diljem SAD-a i postala je jedna od najpoznatijih haljina na filmu ikad. “Tko bi rekao da će cijela moja dizajnerska reputacija biti svaljena na ramena Joan Crawford”, rekao je jednom prigodom dizajner.

Zanimljivo je da Adrian nikada nije dobio Oscara za svoj rad. Ta se nagrada dodjeljuje još od 1929., no kostimografska kategorija predstavljena je tek 30 godina kasnije kada Adrian više nije radio kostime pa nije imao ni šansu ući u konkurenciju. Neki od najpoznatijih komada koje je kreirao uz već spomenutu Letty Linton haljinu su i bijela haljina ukrašena zvjezdicama s velikim oglavljem koju je kreirao za Joan Crawford u Ziegfeld Girl, a koja je poslužila kao inspiracija za Gucci haljinu koju je Lana Del Rey nosila na dodjelu Grammyja 2018. godine. Ne smijemo zaboraviti ni bijele rukavice s perlama koje je Greta Garbo nosila u filmu Camille, a koje su navodno jedini komad memorabilije koji je sačuvala tijekom svoje filmske karijere. No, najpoznatiji kostimi koje je Adrian kreirao vjerojatno su oni za film Čarobnjak iz Oza.

KAKO SU DOROTHYNE CIPELICE POSTALE CRVENE

Adrian je u Čarobnjaku iz Oza 1939. pokazao da je sposoban kreirati najrazličitije kostime za veliki raspon likova. Osmislio je sve kostime za taj film, no najpoznatije su ostale čarobne svjetlucave cipele koje nosi Dorothy, a koje su i ključne u radnji cijelog filma. One su u knjizi Lymana Franka Bauma originalno bile srebrne, no u Technicoloru koji se tada koristio jednostavno nisu bile dovoljno efektne pa je odlučeno da će ih učiniti crvenima. Adrian je dao izraditi nekoliko pari za film, a svaka je cipela navodno imala 2300 crvenih plosnatih perli na svojoj površini.

U to vrijeme nisu smatrane jako važnima pa su ostale zaboravljene u skladištima MGM-a sve dok ih 1970. nije pronašao kostimograf Kent Warner. Warner je sebi ostavio najbolji par dok je ostale prodao. Jedan od preostalih pari prodan je na aukciji MGM-a i navodno se baš on danas nalazi u Smithsonianu u Washingtonu. Još jedan par bio je u vlasništvu Roberte Bauman koja ga je osvojila na natjecanju National Four Star Club “Name the Best Movies of 1939”, a ona ih je prodala kroz aukcijsku kuću Christie’s za 150 tisuća dolara Anthonyju Landiniju koji ih je kasnije prodao za 666 tisuća dolara.

Astrid Stawiarz / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Warner je svoj najbolji primjerak prodao na aukciji za 12 tisuća dolara, a taj isti par za nepoznatu cijenu (pretpostavlja se da vrijede 2 milijuna dolara) kupili su 2012. Leonardo DiCaprio, Steven Spielberg i još nekoliko donatora za muzej Academy Museum of Motion Pictures koji je 2021. u Los Angelesu otvorila AMPAS koja dodjeljuje Oscare. Još jedan par Warner je prodao Michaelu Shawu 1970. koji ih je izložio u muzeju Judy Garland u Minnesoti. Taj je par možda i najpoznatiji jer je 2005. ukraden iz muzeja, a policija ga je pronašla tek 13 godina kasnije.