MODA

U Londonu se otvara prva velika izložba posvećena Coco Chanel. Možemo li na njoj saznati išta novo?

Londonski muzej Victoria&Albert 2023. otvorit će prvu veliku britansku izložbu posvećenu francuskoj dizajnerici

FOTO: afp

Londonski muzej Victoria&Albert 2023. otvorit će prvu veliku britansku izložbu posvećenu francuskoj dizajnerici

Pomalo je nevjerojatno da britanska prijestolnica do sada još nije imala nijednu veliku izložbu posvećenu Coco Chanel. U rujnu 2023. tu će činjenicu promijeniti londonski muzej Victoria&Albert. Pod nazivom Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto izložba će donijeti 180 odjevnih predmeta koji dokumentiraju karijeru dizajnerice od otvaranja prvog butika sa šeširima 1910. godine do posljednje kolekcije 1971. V&A-jevi kustosi prikupljaju komade iz arhive samog brenda, privatnih kolekcija pa i drugih muzeja kao što je pariška Palais Galliera. Bit će tu i nakit, modni dodaci, kozmetika i parfemi kao i kostimi koje je dizajnerica radila za Lauren Bacall i Marlene Dietrich. Radi se zapravo o izložbi koja je već održana upravo u pariškoj Palais Galliera 2020. godine, a koja će u Londonu biti postavljena prema u nešto drugačijem rasporedu te će novost biti neki od rijetko izlaganih Chanel komada iz V&A arhive.

Na brojnim izložbama, u knjigama i filmovima do sada smo vidjeli različite strane karijere i privatnog života Coco Chanel. Do sada su je utjelovile slavne glumice kao što su Audrey Tatou, Keira Knightley, Shirley MacLaine i brojne druge. Dobro nam je poznato da je Chanel autorica male crne haljine, da je među prvima počela nositi hlače u svakodnevnom životu, a ne samo za sport što u prvoj polovici 20. stoljeća nije bilo uobičajeno za žene. Zbog svega toga su je mnogi slavili, no mnogi su je i osuđivali i prozivali izdajicom zbog veze s Gestapovim oficirom Hansom Guntherom von Dincklagem.

ŠEŠIRI ZA ULAZAK U SVIJET MODE

Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto u Victoria and Albert muzeju, London, 16. rujna 2023. – 25 veljače 2024. Foto: Victoria and Albert London (c) Victoria and Albert Museum, London (1).jpg

Chanel je odrasla u sirotištu nakon čega se bavila kabaretom i pjevanjem, a kroz taj je posao upoznala bogatog nasljednika tekstilnog carstva Étiennea Balsana i s njim započela ljubavnu vezu kroz koju je upoznala život na visokoj nozi i počela dizajnirati šešire. Ubrzo je zatim započela vezu s njegovim prijateljem Arthurom ‘Boyem’ Capelom, koji je financirao otvorenje njenog prvog butika na adresi 21 rue Cambon u Parizu koji se tada zvao Chanel Modes. Prve mušterije bile su joj jednostavne žene, no onda su počele stizati i žene iz visokog društva u kojem se kretala pa je kroz tri godine počela dizajnirati i odjeću. Komadi iz tih prvih dana njezine karijere također će biti izloženi u V&A-ju.

Zaslužna je za popularizaciju hlača koje je nosila na jahanje i na vožnju gondolom u Veneciji ističući da je strašno nervira suknja koja zaista smeta dok se pokušavate popeti na konja ili ući u brod. Hlače je uvrstila i u svoje kolekcije odjeće u kojoj žene mogu odlaziti na sport i tako pokrenula pravu revoluciju u ženskom odijevanju. Kasnije je dizajnirala i žensko odijelo odnosno kostimić, koje se sastojalo od suknje i sakoa i to u tkanini od tvida koja je i danas neizostavna u svim Chanel kolekcijama.

Chanel je 1921. predstavila Chanel no. 5 koji je i danas najpoznatiji dizajnerski parfem u svijetu. Iako je već Paul Poiret, inače prvi modni dizajner u povijesti, prije nje dizajnirao parfeme, Chanel je pokrenula revoluciju kad su u pitanju dizajnerski parfemi i izazvala veliki interes javnosti. Slavna izjava Marylin Monroe u kojoj kaže da na spavanje nosi tek nekoliko kapi Chanela no. 5, već je dovoljan dokaz o ogromnom utjecaju ovog slavnog parfema. Logično je stoga da će i on biti dio izložbe koja se idućeg rujna otvara u Londonu.

RIVALSTVA I KONKURENCIJA

Chanel kostimi iz 1966. Wikimedia Commons

Chanel je teško podnosila konkurenciju i nikad nije propuštala priliku da javno kritizira svoje kolege. Kritizirala je tako velikog Poireta rugajući se njegovim kimonima i nazivajući ih kostimima, a ne odjećom, dok je Christiana Diora optužila da ženu odijeva u navlake za naslonjače, a ne odjevne predmete. Pohvalila bi tek Cristobala Balenciagu, no i njegovu sposobnost za krojenje je često propitkivala. Od svih konkurenata, najveća suparnica bila joj je Elsa Schiaparelli. Schiaparelli je velika dizajnerica čiji je utjecaj na modu 20. stoljeća neupitan, a odigrala je i ključnu ulogu u povezivanju mode i umjetnosti kroz suradnje s velikim imenima kao što je Salvador Dali. Chanel ju ja zato često nazivala ‘onom talijanskom umjetnicom koja radi odjeću’, no i Schiaparelli joj je vraćala nazivajući je šeširdžijom.

Koliko je poznato, njezina rivalstva neće biti predmet nove izložbe, ali zato Apple TV priprema seriju koja će pokriti barem jedan dio. Ben Mendelsohn i Juliette Binoche glumit će Christiana Diora i Coco Chanel u novoj seriji nazvanoj The New Look po slavnoj silueti koju je Dior predstavio prije 75 godina. Silueta s naglašenim strukom koji se postiže strogo krojenim sakoom i suknjom punog kruga bila je prava revolucija u odijevanju nakon Drugog svjetskog rata i svojevrsni kraj vladavine Coco Chanel. Jer bila je to potpuna suprotnost opuštenim siluetama kakve je Chanel podarila ženama u dvadesetima i tridesetima nakon ograničavajućih korzeta. Serija će pratiti oba dizajnera, njihov odnos kao i različitosti koje su bile prisutne kako u njihovom pristupu dizajnu tako i u privatnim životima. Producent serije Todd A. Kessler već je rekao da će se u njoj pojaviti i Yves Saint Laurent, Pierre Balmain, Cristobal Balenciaga te Hubert de Givenchy. Drugi detalji o tome tko će njih glumiti ili kada serija dolazi, za sada nisu poznati.

ŽIVOT U RITZU I NASLJEDNICI

Karl Lagerfeld i Virginie Viard u rujnu 2018. godine AFP

Chanel je živjela u pariškom hotelu Ritz gdje je imala vlastiti apartman koji je sama uredila, i u kojem je provela 30 godina. Ondje je 1971. u dobi od 87 godina i preminula. Tek 12 godina nakon njezine smrti, kuća je dobila novog kreativnog direktora, 1983. postao je to Karl Lagerfeld. “Ljudi zaboravljaju da je Chanel jednom bio stari šešir. Nosile su ga samo supruge pariških liječnika”, rekao je Lagerfeld jednom prigodom aludirajući na to da je njegov dolazak u modnu kuću bio nužan kako bi joj udahnuo novi život u odveo je u nekom svježijem smjeru. I u tome je uspio, a kreativni direktor bio je 36 godina vjerujući čitavo to vrijeme da se uz malo humora i odmak od prošlosti mogu učiniti čuda.

Četiri godine nakon njegovog dolaska uz u Chanelu mu je uz bok počela raditi Virginie Viard koja ga je od tada nadalje pratila u stopu. 1992. za njim je otišla u kuću Chloé gdje je radila pet godina prije no što se opet vratila u Chanel na poziciju koordinatorice revija visoke mode. Od 2000. godine je počela raditi i na pret-a-porter kolekcijama te mu je postala desna ruka. Kad je 2019. Lagerfeld preminuo, Viard ga je zamijenila na mjestu kreativne direktorice. Njihov rad ne bi trebao biti dio V&A-jeve izložbe, a ostaje još i pitanje koliko će izložba pokrivati kontroverzne aktivnosti dizajnerice tijekom Drugog svjetskog rata.

Općenito, teško je povjerovati da će izložba u V&A-u, unatoč tome što je takva još neviđena u Velikoj Britaniji, donijeti nove informacije o životu dizajnerice koje su većini javnosti još nepoznate. No, u svakom slučaju, privilegija je uživo vidjeti arhivske komade koji datiraju sve do 1909. godine kad je Chanel otvorila prvi butik i već samo zbog toga se isplati potegnuti do Londona.