MODA

Uporaba materijala koji se ne trebaju često prati je sve veći trend u modi. Znamo i za neke brendove

FOTO: @Pangaia

Čini se kako je sve veći trend u modi uporaba materijala koji se ne treba često prati. Pronašli smo neke brendove koji to već rade

Pokretom održive mode, kojim se nastoji smanjiti pretjerana proizvodnja odjeće koja znatno šteti okolišu, pojavili su se i proizvođači čija se odjeća navodno može nositi 100 dana bez pranja. Pretjerano pranje odjeće je jednako ozbiljan problem za okoliš kao i pretjerana proizvodnja. Kako se pranjem, u konačnici, uništava odjeću, manja učestalost pranja smanjuje potrebu za hiperprodukcijom odjeće.

Proizvođači sredstava za pranje rublja desetljećima uvjeravaju kupce da moraju prati odjeću, gotovo nakon svakog nošenja. Poznate su i reklame u kojima brižni roditelji peru djeci odjeću nakon sportskih aktivnosti što kod gledatelja stvara dojam da su loši roditelji ako sami ne postupaju tako. S druge strane jedan od najstarijih proizvođača perilica za rublje, AEG, prihvaća da je pretjerano pranje odjeće izrazito opasan za okoliš te poručuje da gotovo 90% odjeće koja se stavlja na pranje uopće nije bila prljava.

Prema istraživanju kojeg je 2016. godine proveo Water Research Foundation, na pranje odjeće odlazi čak 17% potrošnje vode prosječnog kućanstva, što je otprilike 60 tisuća litara vode godišnje. Znoj sam po sebi nije prljav i nema neugodan miris, ali ljudi se znoje svakodnevno i taj znoj ostaje na odjeći zbog nepropusnog materijala na koji se zatim skupljaju bakterije. Otuda stiže neugodan miris.

Kako bi se znoj prestao zadržavati na odjeći i kako bi se time smanjila učestalost pranja, potrebno je da se odjeća pravi od propusnijih materijala. Kako bi se zaštitio okoliš, ali i ušuštedio novac počeli su se pojavljivati proizvođači koji odjeću rade od prirodnih materijala koji bolje funkcioniraju s ljudskim tijelom. Odjeću radeod vune, morske trave i ostataka hrane.

https://www.instagram.com/p/ByYNon_oMXS/

Vuna, kao jedan prirodan materijal životinjskog porijekla, odlično funkcionira u dodiru s ljudskim tijelom. Kada je hladno, ona ga grije tako što zadržava toplinu tijela, a kada je vruće znoj može slobodno isparavati kroz vunu bez da ga zadržava. Neke od kompanija koje već proizvode održivu i ekološki prihvatljivu odjeću od vune dostavljaju i u Hrvatsku.

Wool&Prince, za muškarce, i Wool&, za žene, su dvije kompanije koje je osnovao Mac Bishop kada je konačno uspio napraviti majicu koju je mogao nositi 100 dana za redom bez opere. On vjeruje da ljudi mogu više dobiti od života kada imaju manje stvari. Dobre vijesti su što je vuna biorazgradiv materijal, ali u isto vrijeme to znači da nije pretjerano izdržljiva. S obzirom na to da je glavni fokus ovih kompanija održivost odjeće, za sada su primorani kombinirati vunu sa sintetičkim materijalima poput najlona.

Unbound Merino je kompanija koja se specijalizirala za merino vunu. Trenutno proizvode majice i donje rublje od najfinije i najkvalitetnije vune koje daju merino ovce. Svojim proizvodima ciljaju na ljude koji putuju i ne stignu prati odjeću.

Pangaia, također dostavlja u Hrvatsku i nudi besplatnu poštarinu za sve narudžbe, ali za razliku od ostalih kompanija proizvodi odjeću od morske trave i ulja od mente. Njihove majice su do sada nosili brojni poznati poput Justina Biebera i Jadena Smitha. Amanda Parks, koja je na čelnoj poziciji kompanije kaže da glavni fokus Pangaie nije proizvodnja praktične odjeće već isključivo zaštita okoliša. Osim ulja od mente koje tjera bakterije i održava odjeću svježom, Pangaia koristi bojila od ostataka hrane.

https://www.instagram.com/p/ByI63kRIWku/

https://www.instagram.com/p/Bvw6yyRg2W1/