Nekad je nužno odabrati stranu
Top tema

Viralne modne revije - suvremena nužnost ili jeftino odvlačenje pažnje? Za Super1 komentiraju hrvatski modni stručnjaci

Dvojac modnog brenda Klisab, stilist Saša Joka i buyer Zoran Škrobonja istražuju fenomen

FOTO: @coperni

Ako smo nešto ovih tjedana naučili, to je da modne revije sve više postaju show. Znamo, ne radi se o potpuno novom konceptu. Sjećamo se McQueenove revije na kojoj su još 1999. godine robotski sprejevi obojili jednu haljinu, ali tada je to više bila iznimka nego pravilo. Čini nam se da su danas revije prilike da se nakratko zaustavi kolektivni kaos u kojem živimo, prokomentira viđeno i – nastavi dalje. Kao prijelomni trenutak koji je najavio neku novu eru zasigurno je prošlogodišnja Copernijeva revija na kojoj je sprejem nanesena haljina na Bellu Hadid. O ovom se trenutku tada pričalo unedogled, a i danas je tema koju se u kontekstu modnih inovacija nikako ne preskače.

Brend je očito naučio (i dao) lekciju o modnom marketingu i privlačenju pozornosti pa smo nastavak ovakvog neobičnog pristupa imali prilike vidjeti prije nekoliko dana. Naime, Coperni je na svojoj posljednjoj reviji dao prostor – robotima. Riječ je o iznimnim Spot® robotima koje je s ciljem obogaćivanja života ljudi proizvela tvrtka Boston Dynamics. Oni imaju imaju autonomni osjet u različitim okruženjima i provode raznovrsne komplicirane zadatke, a u ovom su kontekstu imali ulogu strojeva koji s ljudima žive u harmoniji i simbiozi. Ova modna priča koja počiva na bajci o janjetu i vuku na vrlo zanimljiv način govori o odnosu ljudi i tehnologije.

“Coperni je prikazao reviju koja je postavila pitanja poput onih do koje je mjere uloga čovjeka zamjenjiva u modi, je li budućnost u tome da nam roboti šivaju odjeću ili ćemo uskoro odjeću i gledati na robotima te što ako stvari pođu po zlu. Kad maknemo prezentaciju na stranu, ostaje nam mala, ali snažna kolekcija prekrasne, dobro krojene i aktualne odjeće. Doslovne reference na temu kao što su haljine s kapuljačom koje podsjećaju na Crvenkapicu, upotreba janjeće vune i kože pa sve do gumenih čizama, do najsitnijih su se detalja uklopile u priču, ali i funkcionirale kao pojedinačni komadi. I zato kolekciju možemo nazvati velikim uspjehom”, zaključuje Zoran Škrobonja iz Nicolas Concept Storea. Coperni je tako pružio jednu od najmoćnijih slika s Tjedna mode, ali ne i – jedinu.

Što čudnije, to bolje?

Nisu sve obrve posljednjih tjedana bile podignute samo zbog spoja mode i najsuvremenije tehnologije. Tamo negdje u siječnju dogodio se onaj Schiaparelli trenutak zbog kojega se podigla prašina, možda i – nepotrebno. Naravno, govorimo o hiperrealističnim (i još jednom – umjetnim) glavama lava, vuka i leoparda koje su pistom prošetale supermodeli Irina Shayk, Naomi Campbell i Shalom Harlow. Za to vrijeme u publici je sjedila Doja Cat potpuno prekrivena crvenim Swarovski kristalima, što znači – dvostruki šok. Nadalje, Viktor & Rolf su na pistu poslali modele u krinolinama koje su bile pored, ispod i na njima, poigravajući se tako idejom o stereotipu couture haljine kojoj su na taj način dodali dozu humora i apsurda. Tu je i sasvim posebna revija tursko-britanske dizajnerice Dilare Findikoglu na kojoj je na modnu pozornicu stigao čak i metalni pribor za jelo, pretvarajući tako odjevni predmet u svojevrsni štit, ali i oružje.

S druge strane, neki su dizajneri za wow faktorom posegnuli kroz beauty segment. Na Collina Strada reviji modeli su čak dobili i protetičke dodatke te tako postali fascinantna bića koja bismo više mogli zamisliti na setu nekog filma nego na pisti, a kod Chet Lo modeli su pak imali jarko obojane jezike koje se nisu bojali i – pokazati.

Moda za društvene mreže

Kako bismo dobili insajderski uvid o temi ovih suvremenih modnih predstava, obratili smo se sudionicima na (hrvatskoj) modnoj sceni i upitali ih za njihovo mišljenje.

”Ako se osvrnemo na KLISAB samostalnu reviju od prošlog rujna, bit će očigledno da ni sami ne zaziremo od razmišljanja o reviji kao o showu. Za to je zaslužan producent Nikola Beban s kojim na projektu surađujemo. On, vjerojatno jer dolazi iz kazališnog miljea, o revijama razmišlja kao performativnom činu. Revije koje potpisuje redovito koriste i prostor i vrijeme, on stvara doživljajnu gradaciju gdje se u pogledu na pistu prije početka posjetiteljima ne otkriva sve.

Tako je za prvu KLISAB reviju kao scenografski element postavio crne kugle koje su, kad je prvi model kročio u svjetlo, postale dinamične i kretale se po pisti uz pomoć robota koji je bio u njih ugrađen”, pričaju nam dizajneri iz hrvatskog brenda KLISAB i nadalje objašnjavaju kako ovakvi performansi i modne revije mogu zajedno funkcionirati u skladnom omjeru. “Pri koncipiranju revije Beban posvećuje pažnju tome da performativni element ne dominira ukupnom impresijom. On je tu da ponudi atraktivan doživljaj, ali koji se prema kolekciji odnosi kao pozadina. Pronalaženje takvog balansa u fashion showu je nešto što i sami sjećamo bliskim”, priznaju.

Hrvatski stilist, fotograf i modni kreativac Saša Joka najveći problem vidi upravo u (ne)ravnoteži između kratkoročne senzacije i vrijednosti same odjeće koja se predstavlja. “Kada govorimo o modnim revijama kao načinu prezentacije dizajnerskih kolekcija, pitanje o tome gdje u tome svemu moda odavno muči modne pratitelje jer smo prečesto svjedočili grandioznim spektakularnim produkcijama koje su dojmom i efektom daleko nadmašivale ono što smo vidjeli na pisti”, započinje. “Većina današnjih revija organizirana je s ciljem stvaranja što atraktivnijeg sadržaja za Instagram i TikTok pa tako egzotične lokacije, celebrity top modeli i prvi red s influencerima postaju važniji od kolekcija i odjeće na pisti. Ono što suvremena tehnologija donosi u ovaj mix zapravo je samo niz super atraktivnih novotarija koje će privući onu milisekundu pozornosti, koliko svatko od nas posvećuje jednom postu.

Da vrhunskom dizajnu nisu potrebni nikakvi kerefeki najbolji su dokaz autori čiji rad i više nego dovoljno govori sam za sebe pa nikada nisu imali potrebu posezali za teatralnim trikovima. Neki od njih su Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, Phoebe Philo, The Row ili Azzedine Alaïa”, navodi, a s njime se slaže i Škrobonja. “Moda prije svega treba biti aktualna, a to znači reagirati na situaciju oko sebe, ali i propitivati određene teme. Svaki dizajner bira svoje teme i način na koji se s njima bavi i tu prezentacija može biti bitan faktor. Iz te perspektive show na reviji doživljavam isto kao i styling, odabir glazbe, modela ili make-upa, odnosno kao još samo jedan sloj koji gradi reviju i pokazuje dizajnersku viziju. Ipak, sve je teže povući granicu između showa kao svojevrsne dodane vrijednosti samoj modi i showa kao cirkusa koji ju na neki način uništava. Jasno mi je da živimo u svijetu Instagrama i spektakla, ali podržavam samo onaj show koji je u funkciji odjeće jer na kraju dana show prođe, a odjeća ostaje”, zaključuje.

Za kraj, iako ne slijede svi brendovi sve prisutniju teatralnu šablonu, ne možemo zanemariti ovaj trend viralne mode kojem svjedočimo posljednjih sezona pa gotovo sigurno možemo zaključiti da neočekivane i sve šokantnije inovacije u načinu predstavljanja kolekcija svakako možemo očekivati i u budućnosti. Što god o tome mislili.