Hot tema

Vraća se slavna Victoria’s Secret revija. Može li to brendu vratiti planetarnu slavu?

Revija će se zvati World Tour, a razlikovat će se od stare po tome što žene u njoj više neće biti tretirane kao objekti već kao kreatorice i predstavnice različitih pojmova ljepote

Swedish model Elsa Hosk walks the runway past Halsey as she performs at the 2018 Victoria's Secret Fashion Show on November 8, 2018 at Pier 94 in New York City. Every year, the Victoria's Secret show brings its famous models together for what is consistently a glittery catwalk extravaganza. It's the most-watched fashion event of the year (800 million tune in annually) with around 12 million USD spent on putting the spectacle together according to Harper's Bazaar. (Photo by TIMOTHY A. CLARY / AFP)
FOTO: AFP

U prosincu 2018. održana je posljednja Victoria’s Secret revija. Uživo ju je prenosio CBS kao i više desetaka online kanala kroz koje je revija prikupila više od milijardu pregleda, piše Vogue. Nakon toga sve se srušilo. Otkriveno je da je osnivač brenda Les Wexner prijateljevao s Jeffreyjem Epsteinom, a na površinu su isplivale i priče o seksualnom zlostavljanju modela i drugih djelatnica od strane muškaraca na visokim pozicijama unutar brenda. Revija 2019. godine zbog toga je otkazana, a posljednji čavao u lijesu Lesa Wexnera i njegovog direktora marketinga Eda Razeka bio je članak koji je početkom 2020. objavio New York Times. Naslovljen ‘Angels’ in Hell: The Culture of Misogyny Inside Victoria’s Secret, članak je razotkrio toksične prakse unutar brenda i brojne slučajeve seksualnog uznemiravanja i zlostavljanja kroz svjedočanstva više od 30 sugovornika.

Brend je u međuvremenu više od 80 trgovina diljem svijeta, Razek je dao otkaz, a i Wexner se ubrzo povukao i činilo se da će Victoria’s Secret zauvijek nestati s modne mape svijeta. No, ipak se tu radilo o preunosnom brendu da bi zbog pogrešnih ljudi samo tako propao. Tvrtka je nakon što je Wexner prodao većinski udio i nestao s čelne pozicije, krenula u novom, inkluzivnijem smjeru pod vodstvom novog direktora Martina Watersa. Aktivno su krenuli u saniranje štete zamjenom kultnih Anđela za tzv. VS Collective, grupu žena različitih oblika tijela, vjeroispovijesti i seksualnog opredjeljenja koje danas predstavljaju brend, a među njima su nogometašica Megan Rapinoe, glumica Priyanka Chopra Jonas i manekenka Paloma Elsesser.

Taj im se pristup isplatio jer su prošle godine napokon zabilježili rast prodaje, a sada idu korak dalje s novom revijom pod nazivom Victoria’s Secret World Tour. Revija bi mogla sličiti starom formatu, iz brenda su najavili da bi moglo biti i čuvenih krila, ali je naglasak na stavljanju različitih kreativnih žena u prvi plan. Tako će za ovu reviju komade kreirati indijsko-britanska dizajnerica Supriya Lele iz Londona, nigerijska dizajnerica Bubu Ogisi iz Lagosa, japanska dizajnerica Jen-Fang Shueh koja stoji iza brenda Jenny Fax iz Tokija te kolumbijska dizajnerica Melissa Valdes iz Bogote. Tko će biti novi Victoria’s Secret Anđeli odnosno VS Collective još nije poznato. Victoria’s Secret u čitavom procesu snima i dokumentarni film koji će svjetlo dana ugledati s revijom u rujnu.

Victoria’s Secret bio je prvi modni brend donjeg rublja

Nakon što se krajem 2019. i početkom 2020. sve počelo raspadati, posljednji udarac brendu Victoria’s Secret zadao je Huluov mini dokumentarni serijal Victoria’s Secret: Angels and Demons objavljen u kolovozu 2022. Serijal sadrži svega tri epizode koje prate priču o brendu od trenutka kad ih je kupio izumitelj brze mode Les Wexner pa do potpune transformacije koju je brend prošao u posljednje tri godine kad je otkriveno što se zapravo zbivalo iza kulisa. Wexner je u biznis ušao u svojim ranim dvadesetima tako što je posudio novac od tete i otvorio trgovinu s odjećom Limited. Prodavao je hit komade koji su privukli mlade kupce i bio prvi koji je proizvodnju preselio u Kinu. To mu je omogućilo da odjeću proizvodi jeftino i na nju stavlja jako visoke marže i zbog toga se danas smatra izumiteljem brze mode.

Prva kampanja u kojoj se pojavljuju Anđeli 1997.

Victoria’s Secret kupio je od Gaye i Roya Raymonda 1982. kad je brend bio pred bankrotom. Gaye Raymond u dokumentarnom serijalu rekla je da je po njih došao privatni avion kako bi ih odveo u Columbus, Ohio na sastanak s Wexnerom koji je, kad su stigli, bio okružen muškarcima. Prodali su brend i spasili se od bankrota, a Wexner je u njegovu razvoju odlučio primijeniti nešto što je naučio iz knjige Making Movies Sydneyja Lumeta. Izmislio je priču o gotovo mitskom biću imena Victoria, profinjenoj Britanki iz bogate obitelji. O njoj je snimio film koji je pokazivao zaposlenicima kako bi se što više uživjeli u njegovu ideju brenda, ideju koju trebaju prodati. Bio je toliko uvjerljiv da je jedna zaposlenica upitala kad će moću upoznati Victoriju.

Wexner je htio da njegov brend postane prepoznatljiv kao Ralph Lauren na čiji je životni stil bio poprilično ljubomoran. Angažirao je tako Eda Razeka, novog marketinškog stručnjaka koji će mu pomoći odvesti Victoria’s Secret u tom smjeru. Pod njegovim vodstvom Victoria’s Secret istaknula se među brendovima donjeg rublja. Kataloge su snimali više poput editorijala i to na luksuznim lokacijama, u vilama i na jahtama. Trgovine su počeli organizirati tako da se stvari na vješalicama svakog dana rotiraju kako bi se kupcima činilo da je u trgovini uvijek nešto novo što je način na koji danas funkcioniraju svi brendovi brze mode, a najveću popularnost donijele su im revije.

Kontroverzna kampanja iz 2014. godine koja je izazvala val kritika zbog promoviranja isključivog, mršavog oblika tijela

Do tada nije bilo uobičajeno vidjeti donje rublje na modnoj pisti, no Razek i Wexner htjeli su da Victoria’s Secret bude modni brend. Osoblje su privatnim avionima vodili u Rim, Milano, Saint Tropez, Pariz i London kako bi zabilježili i kopirali odjeću iz trgovina poznatih brendova. Komade od luksuznih tkanina potom bi u Columbusu iskopirali, izveli u jeftinijim tkaninama poput akrila i prodavali za pet do šest puta manju cijenu. Brendu je 1987. promet bio oko tri milijuna dolara, a 2000. godine popeo se na milijardu dolara. Revije su bile način na koji će oživjeti svoje kataloge, a prva od njih 1995. emitirana je uživo na Times Squareu. Sve do tada, kazao je u serijalu kasting direktor James Scully, modeli nisu htjeli raditi za Victoria’s Secret jer bi to značilo da je istinska modna karijera i angažman u Vogueu gotov, no sve se promijenilo u devedesetima.

Prijateljstvo s Jeffreyjem Epsteinom kao prvi korak do propasti

Iako je Wexner tvrdio da je Victoria’s Secret brend namijenjen ženama te da upravo tako i kreira svoje trgovine, da je muškarcima u njih neugodno ući odnosno da su one rezervirane samo za žene, već na prvoj reviji u publici su gotovo isključivo bili muškarci. Na visokim pozicijama unutar tvrtke bilo je jako puno žena, ali su sve odluke na kraju donosili Wexner i Razek koji bi, otkriveno je u serijalu, dolazili u dizajnerske urede i tražili da komadi budu više seksi, da počnu kreirati tange i slično. Wexner je tada unatoč velikom uspjehu i bogatstvu u Ohiju, pokušavao postati utjecajan u New Yorku. Kupio je brend Henry Bendel i na otvorenje prve trgovine pozvao Jackie Kennedy. Počeo se kretati u njujorškom visokom društvu i tamo je jednom prigodom upoznao Jeffreyja Epsteina, čovjeka kojeg danas više nije potrebno predstavljati.

Les Wexner i Ed Razek poziraju zajedno 2016. godine AFP

Wexner je imao novac koji je trebao Epsteinu, a Epstein je imao poznanstva i popularnost koja je trebala Wexneru. Njihov je odnos do danas nerazjašnjen do kraja. Wexner je Epsteina zaposlio na jedno kraće vrijeme i dao mu ovlasti u svojih 20 tvrtki i 19 dobrotvornih organizacija. Epstein je mogao upravljati nekretninama, ulaganjima, pristupiti cijelom njegovom carstvu, a nikad se zapravo nije saznalo zašto mu je Wexner dao tolike ovlasti. On je tvrdio tek da mu je to omogućilo da se fokusira na biznis i filantropske pothvate što ne zvuči baš uvjerljivo. Epstein je svoju poziciju zloupotrebljavao. Nakon što više nije radio za Victoria’s Secret u New Yorku i Los Angelesu se redovito pretvarao da je regruter za brend kako bi pridobio mlade modele.

Manekenka Alicia Arden prijavila ga je 1997. policiji jer ju je dirao po stražnjici i dao joj 100 dolara nakon što ju je pozvao u svoju hotelsku sobu uvjerivši je da dolazi na kasting za Victoria’s Secret reviju. Wexner je kasnije porekao znanje o takvim Epsteinovim radnjama, no u intervjuima ga je nastavio hvaliti te financirati ogromnim količinama novca koje su mu omogućile da kupi stanove u New Yorku, stan u Parizu, imanje u New Mexicu pa i privatni avion kompanije po izuzetno povoljnoj cijeni. Radi se o istom avionu koji su mediji prozvali Lolita Express jer je Epstein njime prevozio maloljetnice iz inozemstva u SAD.

Wexner je tvrdio da je prekinuo sve veze s Epsteinom 2007. godine kada mu je suđeno za seksualno zlostavljanje i navođenje djeteta na prostituciju, osuđen je na 13 mjeseci u pritvoru. Dokumenti otkriveni u serijalu sugeriraju da je Wexnerova tvrtka L Brands financirala Epsteinove odvjetnike tijekom tog suđenja. Wexner je to porekao, no veze između njih dvojice činile su se neobično dubokima i do danas nije otkriveno što se zapravo među njima odvijalo. Wexner se nagodio u tužbi koju su protiv njega podnijeli dioničari L Brandsa i, za sada, se pred zakonom uspješno izmaknuo svim poveznicama s Epsteinom. Uz to je i dalje najbogatiji čovjek u Ohiju.

Nova era za Victoria’s Secret

Vladavinu Wexnera sasvim je zaustavio New York Times svojim članom iz 2020. Ed Razek je otišao iz brenda još 2019. godine, prije nego što ga je New York Times sasvim dotukao svojim otkrićima, nakon što se saznalo da je kroz niz godina modele pokušavao ljubiti, tražio ih da mu sjede u krilu, nagovarao ih na neželjeni fizički kontakt i upućivao im neprimjerene komentare. Nakon toga Les Wexner nije smatrao da i on sam treba otići, no činjenica da je tolerirao Razekovo neprimjereno ponašanje kao i ono Jeffreyja Epsteina koji je bio suradnik brenda niz godina, i njega je stajala ugleda koji je dotad uživao. Wexner je vlastiti brend napustio 2021. godine nakon što ga su ga dioničari brenda tužili zbog nedjelovanja u slučajevima zlostavljanja. Iste godine je prodao 30 milijuna dionica tvrtke L Brands koja je bila vlasnica brenda Victoria’s Secret i niza drugih brendova za 2 milijarde dolara. Ostao je vlasnik 5 milijuna odnosno 2 posto udjela u tvrtki koja je pak krenula u novom, inkluzivnijem smjeru pod vodstvom novog direktora Martina Watersa.

Jedan od najavnih plakata za Victoria’s Secret World Tour

U toj novoj eri, Waters je Anđele zamijenio VS Collectivom, uključio više žena u vrh brenda kao i u samu produkciju kolekcija, a sada i revije. Uz to je i u trgovine uveo lutke različitih oblika i veličina tijela te u asortiman uvrstio grudnjake za dojenje kao i posebne grudnjake za žene koje su prošle mastektomiju. Revija i dokumentarni film najavljeni za rujan još su jedan od koraka prema sasvim novom licu brenda Victoria’s Secret, ali teško je predvidjeti kako će se rasplesti ovaj pokušaj brenda donjeg rublja da vrati staru slavu odnosno da izgradi novu na sasvim novim temeljima.

U prilog im ne ide činjenica da će početkom iduće godine izaći knjiga Selling Sexy: Victoria’s Secret and the Unravelling of an American Retail Icon o usponu i padu brenda koju su napisale bivše novinarke Business of Fashiona Lauren Sherman i Chantal Fernandez, a koja će sigurno donijeti još novih detalja o štetnim praksama unutar brenda. No, svakako je pohvalan novi smjer u kojem se kreću i zaista veliki napor koji ulažu da zahtjevnim kupcima ponude niz opcija u kojima će se prepoznati i poistovjetiti.