Zašto je generacija Z luda za dizajnerskim vintage komadima i gdje ih u Zagrebu nabavljaju

Jelena Geštakovski, Karmen Nivić i Marcela Vrček otkrile su nam gdje uloviti najbolje dizajnerske vintage komade

Top tema

Zašto je generacija Z luda za dizajnerskim vintage komadima i gdje ih u Zagrebu nabavljaju

Jelena Geštakovski, Karmen Nivić i Marcela Vrček otkrile su nam gdje uloviti najbolje dizajnerske vintage komade

Generacija Z obuhvaća one rođene između polovice devedesetih i ranih 2010-ih, odnosno one koji su se rodili kada je internet već bio dio većine kućanstava na Zapadu. Dok su krenuli u školu sasvim je normalno bilo imati mobitel, a velik dio njih već je u toj dobi počeo koristiti društvene mreže.

Ta je generacija digitalno pismena od rođenja i povezanija više nego bilo koja druga prije njih. Sukladno tome navikli su na brzi tempo, brzi uspjeh i brze rezultate i mnogi teže tom nerealnom standardu. No, fascinantno je i sasvim suprotno svemu što vežemo uz tu generaciju, da obožavaju second hand i to posebno vintage dizajnerske komade.

KAKO JE GENERACIJA Z ZAVOLJELA VINTAGE

bella haddid 2022
Bella Hadid na Prince’s Trust Gali u svibnju 2022. u haljini koju je za Dior kreirao Yves Saint Laurent 1959. godine Foto: Theo Wargo / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP Getty Images via AFP

Prema analizi portala Business of Fashion najdraža stvar na koju generacija Z troši novac upravo je moda. Na modu troše više nego na video igre, glazbu ili restorane. Za modnu industriju to je izuzetno važan podatak budući da na generaciju Z otpada četvrtina svjetskog stanovništva. No, shopping navike su im drugačije nego kod starijih generacija. Vrlo su kritični prema modnoj industriji, a moda je prema BoF-ovom izvještaju Gen-Z and Fashion in the Age of Realism za gotovo 90 posto njih važna za podizanje samopouzdanja i krucijalan dio osobnog identiteta. Oni ne slijede trendove već ih stvaraju na društvenim mrežama (sjetite se Barbiecorea ili Cottagecorea) i prilagođavaju vlastitim stilovima i vrlo su ekološki osviješteni.

Sukladno tome svemu vole second hand komade, a posebno dizajnerski vintage. Dizajnerski vintage komadi uklapaju se u sve gore navedene odrednice – rijetko tko ih ima, dakle ako ih nosite vrlo ste posebni, ističete svoj specifičan stil i individualnost, brinete o okolišu puno bolje nego da ste kupili novi komad i zbog svega toga raste samopouzdanje. I to je još jedan trend koji je generacija Z stvorila, a koji je došao od društvenih mreža i poznatih pripadnica generacija Z kao što su Zendaya, Bella Hadid ili Kylie Jenner. I koji se uvukao i u starije generacije. Čak je i Anna Wintour nosila vintage Chanel iz Lagerfeldove prve kolekcije za tu kuću na večeru u Bijeloj kući na kojoj je početkom prosinca predsjednik Biden ugostio francuskog predsjednika Macrona.

Popularnost dizajnerskih vintage komada raste i u Hrvatskoj. Na društvenim mrežama sve češće možete vidjeti pripadnike generacije Z u dizajnerskim vintage komadima, a sve ih je više i u hrvatskim vintage trgovinama koje su prepoznale potrebu. Dizajnerica Jelena Geštakovski, arhitektica Karmen Nivić i stilistica Marcela Vrček također su među pripadnicama generacije Z koje vole dizajnerski vintage. A gdje ga pronalaze, zašto ga vole i što su sve do sada prikupile otkrile su nam u nastavku.

Jelena Geštakovski, modna dizajnerica

Mišljenja sam da se zapravo često promoviraju lookovi prijašnjih vremena. Prije par godina mogli smo vidjeti konstantno referiranje na 80-e godine, zatim na 90-e, a danas je najpopularniji izgled 2000-ih. Kako bi se taj izgled rekreirao najbolje je koristiti komade iz tog vremena. Samim time ti komadi su popularni među mlađim generacijama. Osobno jako cijenim sve navedene estetike i također smatram da je i produkcija tadašnjih komada skoro pa i bezvremenska.

jelena geštakovski
Jelena nosi vintage Versace komplet Foto: Privatni album

Ono što mene privlači je kvaliteta proizvodnje tih proizvoda, ali i sentimentalnost jer recimo osobno posjedujem dosta komada koje sam naslijedila od majke. Također privlači me osjećaj ‘pobjede’ ili ‘uspjeha’ kada ulovim prekrasan dizajnerski vintage komad za koji znam da ću ga imati i nositi godinama. Ovakve komade nalazim u majčinom ormaru, na Vestiaireu i u vintage dućanima kao što su Mango Sticky Rice Vintage, Ulični Ormar itd. Također, Instagram profil @hnk2000s i @pandan imaju savršenu ponudu kultnih itema. Trenutačno najdraža mi je Prada crossbody bag i sve sunčane naočale koje sam uspjela nabaviti kroz godine.

jelena geštakovski dizajnerica
Jelena nosi vintage Prada crossbody torbu Foto: Privatni album

Karmen Nivić, arhitektica

Osobno bih rekla da su vintage komadi tako popularni među generacijom Z jer su ljudi svjesniji utjecaja svojih izbora na okoliš – najodrživije bi bilo da ništa ni ne kupujemo, no kad već moramo – neka to onda bude vintage! Osobno ih huntam iz velike ljubavi prema starim revijama koje su definirale početke moje opsesije modom. Na popisu imam komade koji su na wishlisti otkada sam ih prvi put vidjela kao dijete, stoga ih iz sentimentalnih razloga godinama ‘čekam’. Uz puno strpljenja i konstantnog osvježavanja resale stranica stvorila sam dosta dobru kolekciju.

karmen nivić
Karmen nosi cipele iz kolekcije Prada proljeće/ljeto 2000. Foto: Privatni album

Vintage dizajnerski komadi znaju biti skupi, ali najčešće se mogu naći po jako dobrim cijenama. Najbolji ulov do sada su mi Prada PVC štikle iz kolekcije za proljeće/ljeto 2000. za koje sam izdvojila 40 eura. Mogla bih reći da sam čekala da se pojave u mojoj veličini po prihvatljivoj cijeni otprilike tri do četiri godine, no za komad iz jedne od mojih najdražih kolekcija bih rekla da se itekako isplatilo. Najdraža stranica za lov mi je Vestiaire Collective, ali redovno posjećujem i Depop, Grailed te Instagram resale profile. Dobrih ulova uvijek ima, samo treba znati što tražiti.

Marcela Vrček, stilistica

Gen Z je specifična generacija, odrastaju u ultra brzom vremenu i svijetu i nastoje imati više kritičko oko od svojih prethodnika. Vintage komadi im nude pogled u svijet koji je bio, u krajnju ruku – bezbrižniji. Više su nastrojeni eko aktivizmu, koji ide pod ruku sa spomenutim vintageom, triftanjem i sl. Mene privlači, osim estetike, kvaliteta izrade i dugotrajnost, nerijetko i priča iza nekog komada, usudim se reći i duša koju imaju. Nostalgija je također segment koji nadopunjuje cijelu priču. Taman spadam u kraj milenijalaca i početak Gen Z-ja, ‘96. godište, pa sam dijelom odrasla u trendovima koji se sada vraćaju. Obožavam kampanje iz 90-ih i naravno da ako pronađem komad iz neke od njih za koji znam da mi odgovara, ću imati dodatni sloj sreće kod kupovine za razliku od nečeg potpuno novoga.

marcela vrček
Marcela nosi vintage Versace naušnice i sunčane naočale Foto: Privatni album

Od vintage komada koji su dizajnerski primarno imam modne dodatke pa ću izdvojiti iduće: 90’s Versace sunčane naočale i naušnice (Mango Sticky Rice vintage), crna Prada tote kožna torba (Vestiaire Collective) te Fendi natikače (Mishka Boutique). Iz svakodnevne praktičnosti, najviše tražim komade na Vestiaireu, ponekad na The Real Realu. Nekad ni ne pronađem nešto što želim, ali bude mi zanimljivo istražiti pojedine komade. Od fizičkih trgovina u Zagrebu volim proći Ulični ormar, Mango Sticky Rice vintage, Reto centar, Textile House, od sajmova i evenata Pandan pop-up, Hrelić, a Britanac za poneku sitnicu. Posebno mi je drago vidjeti ponudu na putovanjima, jer je scena skroz drukčija. Nedavno sam se oduševila ponudom u Madridu, posebice Quality Sportswear trgovinom koja nudi kurirane vintage komade Helmuta Langa, Prade, Oakleya, Jeana Paula Gaultiera, a možete naručivati i putem Instagrama.