FOTO: AFP
Fashion designer for Céline, Phoebe Philo (C), acknowledges the audience at the end of her 2017 Spring/Summer ready-to-wear collection fashion show, on October 2, 2016 in Paris. (Photo by PATRICK KOVARIK / AFP)

Novi brend Phoebe Philo samo što nije tu. Analiziramo kako bi mogao utjecati na modnu industriju

Legendarna bivša kreativna direktorica kuće Celine vraća se s vlastitim brendom i modna industrija je u ekstazi

Povratak legende

Novi brend Phoebe Philo samo što nije tu. Analiziramo kako bi mogao utjecati na modnu industriju

Legendarna bivša kreativna direktorica kuće Celine vraća se s vlastitim brendom i modna industrija je u ekstazi

Fashion designer for Céline, Phoebe Philo (C), acknowledges the audience at the end of her 2017 Spring/Summer ready-to-wear collection fashion show, on October 2, 2016 in Paris. (Photo by PATRICK KOVARIK / AFP)
FOTO: AFP

“Phoebe Philo dizajnira odjeću koju žene zaista žele nositi”, glasio je naslov velikog naslovnog intervjua objavljenog u magazinu The Gentlewoman netom nakon što je Philo prikazala svoju prvu kolekciju za Celine. Iz današnje perspektive ta rečenica zvuči i pomalo proročanski jer Philo zaista jest kreirala odjeću koju žene žele nositi tijekom cijelog svog mandata u kuću Celine, nasuprot trendi viralnih rješenja koja su zabavna jednu sezonu, a onda jednostavno postaju demode i koja trenutačno ispunjavaju modni i medijski prostor.

Philo se nakon šest godina pauze ovog rujna vraća s novom kolekcijom za vlastiti brend koji nosi njezino ime. Brend je pod okriljem grupacije LVMH, ali ga Philo kreira prema vlastitim pravilima kao što je to činila i u kući Celine. Kad je prošli tjedan otvorila prijave za newsletter i najave prve kolekcije na svojoj web stranici, fanovi su se raspametili bez da su uopće vidjeli i jedan vizual novih kreacija. Takva je čista težina njezinog imena.

Odrastanje i prijateljstvo sa Stellom McCartney

Phoebe Philo rođena je 1973. u Parizu u Francuskoj. Iako oboje Britanci, njezini su roditelji u to doba radili u Parizu. Živjeli su ondje do njezine druge godine kada su se vratili u Veliku Britaniju gdje je Philo provela većinu djetinjstva i školovanja. Odjeću je voljela od prvih dana, a u dobi od 10 godina već je prerađivala vlastite odjevne predmete u nešto novo i uskoro od roditelja za rođendan zatražila šivaću mašinu. Roditelji, a posebno majka, imali su velik utjecaj na razvoj njezine estetike i senzibiliteta za umjetnost. Otac Richard bio je geodet, a majka Celia trgovkinja umjetninama i grafička dizajnerica kojoj je jedan od najvećih uspjeha u karijeri bila naslovnica za album Davida Bowieja Aladdin Sane.

Mladu Philo sve je vodilo prema karijeri modne dizajnerice pa je početkom devedesetih upisala prestižni londonski studij Central Saint Martins. U isto je vrijeme taj studij pohađala i Stella McCartney te su se dvije žene sprijateljile i vrlo brzo nakon studija počele raditi zajedno. Philo je radila kao dizajnerska asistentica za McCartney kad je ona 1997. naslijedila Karla Lagerfelda na poziciji kreativne direktorice kuće Chloé. A kad je McCartney četiri godine kasnije lansirala vlastiti brend, Philo je preuzela njezinu poziciju. U kući Chloé ostala je pet godina odnosno do udaje i rođenja prve kćerke kad je shvatila da joj je potrebna pauza kako bi se fokusirala na obitelj. Na pauzi je ostala do 2008. kad joj je Bernard Arnault ponudio da preuzme poziciju kreativne direktorice u kući Celine i nakon toga više ništa nije bilo isto.

Legendarne kreacije za kuću Celine

U gore spomenutom intervjuu u inače prvom ikad objavljenom izdanju magazina The Gentlewoman, novinarka Penny Martin napisala je da se Philo u kući Celine pojavila točno kad je modnoj industriji trebao novi smjer s pravom vizijom o tome kako se žene danas žele odijevati. !Phoebe je rasporila zamornu fantaziju modne industrije i pretvorila prašnjavu parišku modnu kuću u platformu za oštru realnost i hiper luksuznu odjeću”, napisala je Martin i u svega nekoliko riječi uspjela sažeti posebnost dizajnerskog izričaja koji je Philo njegovala u kući Celine.

Philo je savršeno kreirala svakodnevne luksuzne komade za žene koji su kući Celine dali sasvim novi imidž prikladan vremenu, a k tome je znala i pogoditi s it komadima koji su se jako dobro prodavali. Za svog rada u kući Celine kreirala je torbe kao što su Luggage, Tri-fold i Belt, u modu je vratila (ili uopće uvela?) Birkenstock natikače kojima je dodavala krzno, bila je kraljica color-block trenda kad je bio aktualan prije osam godina, a mnogi kažu da je zaslužna čak i za povratak adidas Stan Smith tenisica u modu jer ih je obično nosila kad bi izašla nakloniti se nakon svake revije kuće Celine.

Kad je u prosincu 2017. objavljeno da Philo napušta Celine nakon što je 10 godina bila kreativna direktorica brenda, mnoge je vijest pogodila. Vidljivo je to bilo ne samo u patetičnim izljevima na društvenim mrežama već u brojkama na tržištu. Već iduće godine, nakon što je najavljeno da će je zamijeniti Hedi Slimane, na platformi za prodaju dizajnerske second hand odjeće The Real Realu je potražnja za komadima koje je Philo dizajnirala porasla za 30 posto. A nakon što je Slimane prikazao prvu kolekciju, na još jednoj sličnoj platformi, Vestiaire Collectiveu, potražnja za komadima s potpisom Phoebe Philo porasla je za 43 posto u odnosu na godinu ranije, piše Fashion United. Čvrst je to dokaz da kupci itekako ostaju vjerni dizajnerima koje poistovjećuju s brendom, ali i da Philo nije jedna obična dizajnerica.

Spor i temeljit pristup radu

Nije široko poznato da je, unatoč intenzivnom radu u modnoj kući Celine, Phoebe Philo iznimno cijenila odmor i vrijeme provedeno s obitelji. Upravo je zato uzela pauzu od dvije godine nakon rada u kući Chloe te pauzu od šest godina nakon rada u kući Celine i do pokretanja vlastitog brenda. Iz istog je razloga odbijala održavati revije na egzotičnim lokacijama kao što to čine brojne modne kuće, a LVMH je pristao premjestiti sjedište kuće u London kad je Philo postala kreativna direktorica kako bi mogla više vremena provoditi sa suprugom i troje djece. Kad je 2006. otišla iz kuće Chloe, čuvena modna kritičarka Cathy Horyn za The Cut je pisala upravo o tome kakav je luksuz uzeti malo odmora u modnoj industriji i kako Philo u tome možda ipak nije uspjela. No, ova velika dizajnerica uzela je tada dvogodišnju pauzu nakon koje je u kući Celine radila čuda, a čini se da joj i ova pauza od šest godina dobro došla. Osim toga, takav pristup poslu čini se izrazito pogodnim za doba ekstremno brze mode u kojem živimo i koja se više ne odnosi samo na high street brendove već i na luksuzne.

Philo izrazito cijeni i odmor uma od društvenih mreža i stalnih podražaja kojima smo bombardirani kroz razne kanale na internetu. Poznato je da sama uopće nema profile na društvenim mrežama, a čak ni kuća Celine nije imala profil na Instagramu sve do veljače 2017. godine. I sve to nije joj donijelo manju popularnost, dapače, učinilo je brend Celine jednim od najekskluzivnijih na svijetu, a danas pak odlazak s društvenih mreža pojedini brendovi kao što je popularna Bottega Veneta, koriste kao marketinški trik. U postpandemijskom vremenu u kojem se brendovi još uvijek nisu vratili starom sustavu u kojem su izbacivali po osam kolekcije godišnje, sa svojima timovima i stotinama uzvanika putovali u egzotične krajeve samo zbog jedne revije koja će trajati 15 minuta, čini se da je Phoebe Philo korak ispred svih.

Uostalom, sporiji tempo kojem su se brendovi okrenuli tijekom pandemije daje nadu da će u prvi plan ponovno doći kreativnost i kvaliteta, a ne ultrabrza hiperprodukcija. To su vrijednosti koje su kod Phoebe Philo na prvom mjestu zbog čega bi mogla izrazito povoljno utjecati na aktualnu klimu u modnoj industriji kao i na mlade dizajnere koji moraju razumjeti da oni pišu pravila i da ih nitko ne prisiljava da pucaju pod pritiskom starih normi modne industrije.