FOTO: AFP
Spanish designer Paco Rabanne poses with models, on January 28, 1976, in Paris. (Photo by AFP)

Paco Rabanne, dizajner koji u modu uveo neočekivane materijale i zauvijek promijenio pravila

Španjolski dizajner Paco Rabanne preminuo je danas u dobi od 88 godina

Odlazak velikana

Paco Rabanne, dizajner koji u modu uveo neočekivane materijale i zauvijek promijenio pravila

Španjolski dizajner Paco Rabanne preminuo je danas u dobi od 88 godina

Spanish designer Paco Rabanne poses with models, on January 28, 1976, in Paris. (Photo by AFP)
FOTO: AFP

Paco Rabanne, španjolski modni dizajner poznat po svojim kreacijama iz svemirskog doba u šezdesetima, preminuo je danas u dobi od 88 godina. Vijest o njegovoj smrti objavila je modna grupacija Puig koja je ujedno i vlasnica njegovog brenda. Rabanne je bio poznat po svom buntovnom pristupu odjeći, upotrebi metala te srebrnih i zlatnih tonova u svojim kolekcijama, ali i po parfemima koji su do danas ostali jedna od njegovih najprodavanijih kreacija.

Rabanne je vlastiti brend pokrenuo još 1966. godine, a njegove mini haljine izrađene od malih metalnih karika imale su obožavateljice kao što je Jane Birkin, Audrey Hepburn, Mia Farrow, Jane Fonda i niz drugih. Radio je u vlastitom brendu 33 godine, a onda se 1999. umirovio baš kao i čitav brend koji je ponovno pokrenut tek 2011. kad ga je oživjela grupa Puig i za kreativnog direktora postavila Juliena Dossena, francuskog dizajnera koji je do tada radio za Balenciagu.

U MODU GA JE UVELA MAJKA KOJA JE RADILA ZA CRISTOBALA BALENCIAGU

Model u kreaciji od metala koju je Paco Rabanne dizajnira 1968. godine AFP

Pacco Rabanne rođen je pod punim imenom Francisco Rabaneda Cuervo 18. veljače 1934. godine u gradu Pasaia u Baskiji. Otac mu je bio republikanski pukovnik čiji je život skončao tragično pogubljenjem od strane frankističkih trupa tijekom Španjolskog građanskog rata. Njegova je majka u to doba radila kao krojačica za španjolskog dizajnera Cristobala Balenciagu i Rabanneu je to bio prvi susret s visokom modom. Kako je nakon smrti supruga, više nije mnogo toga vezalo za Baskiju, dizajnerova majka preselila je cijelu obitelj u Pariz kako bi nastavila raditi za Balenciagu koji je 1937. ondje otvorio novi atelje.

Život je ondje bio dobar, a Rabannea je odveo na studij arhitekture na parišku Akademiju likovne umjetnosti. Doista je planirao postati arhitekt, a nakon studija se čak i zaposlio kod u to doba najvećeg proizvođača armiranog betona u Francuskoj. Radio je tamo 10 godina, no cijelo je to vrijeme paralelno zarađivao izrađujući skice za Dior, Givenchy i druge kuće koje su trebale takvu uslugu. I na kraju se i sam odlučio okušati u dizajnu pa je 1966. priredio prvu kolekciju koju je izradio od plastike, a koju je nazvao 12 nenosivih haljina od suvremenih materijala. U njoj je spojio svoje arhitektonsko obrazovanje i zanimanje za modu, no nije pronašao puno poklonika među francuskim medijima.

NA PRAVOM MJESTU U PRAVO VRIJEME

Paco Rabanne pozira u svojoj radioni u Parizu 1987. godine AFP

Unatoč tome što nije bio dobro prihvaćen isprva, Rabanne je dobro znao što radi. Bilo je to doba putovanja u svemir, pripremao se odlazak na Mjesec, a na mapi je već bio jedan dizajner koji se bavio svemirskim temama i atipičnim formama, Pierre Cardin. Cardin, međutim, nije eksperimentirao s materijalima u toj mjeri u kojoj je to činio Rabanne. U svojim je daljnjim kolekcijama koristio metal, papir, dugmad u nekonvencionalnim formacijama i razne druge materijale koji su do tada bili nespojivi s nosivim odjevnim predmetima. To mu je donijelo titulu futurističkog dizajnera iako je sam za sebe volio reći da je klasičar, a da su njegovi suvremenici kao što su bili Saint Laurent, Givenchy ili Cardin zapravo barokni dizajneri. Bio je uspješan i kao kostimograf, a najzapaženije ostvarenje imao je kao dizajner kostima za film Barbarella 1968. godine.

Taj ga je futuristički pristup često vodio u fantastično, udaljeno od realnosti. Bio je tako veliki ljubitelj astrologije, privlačila ga je mistika i nadnaravno i često je bez zadrške govorio o tome u medijima. No, iako je mnogima možda zvučao nesuvislo, taj mu je pristup donio veliki komercijalni uspjeh, posebno s mirisima. Kad je 2005. lansirao miris Black XS kazao je medijima da su njegovi sastojci isti oni koji su se rabili u mističnim vještičjim pripravcima te da ga je za recept nadahnula prepirka s jednim fantomskim bićem. Parfem je u nekoliko mjeseci nakon toga postao jedan od najprodavanijih u svijetu, a u francuskoj Sephori dogurao je do osmog najprodavanijeg mirisa što je velika stvar s obzirom na to da se natječe sa stoljetnim mirisima kao što su Chanel no. 5 ili Lanvin Arpege.

Model u metalnoj kreaciji iz posljednje kolekcije visoke mode Paca Rabannea 1999. godine AFP

Posebno je poznat bio po muškim parfemima zbog kojih je 2021. bio treći brend muških parfema po prodaji u svijetu, a najprodavaniji miris do danas mu je ostao One Million kojeg slijede Invictus i Phantom. Parfemi su i danas važan dio kuće pa je tako prošle godine lansiran još jedan novi parfem Fame čije je zaštitno lice mlada glumica Elle Fanning.

UMIROVLJENJE I VEZA S PUIGOM

Paco Rabanne umirovio se 1999. godine nakon što je 17. srpnja, prikazao svoju posljednju i ukupno 33., kolekciju visoke mode u Parizu. Nakon toga se rijetko pojavljivao u javnosti, njegov je brend bio ispod radara, a onda ga je španjolska modna grupacija Puig odlučila oživjeti. Veza Puiga i Rabannea trajala je 30 godina. Antonio i Mariano Puig, pripadnici druge generacije obitelji Puig koja je osnovala grupaciju, posjetili su njegov atelje u Parizu prvi put još 1968. godine. Već tada su potpisali ugovor i počeli raditi zajedno, a upravo je pod njihovom palicom lansiran prvi Rabanneov parfem 1969. zahvaljujući kojem se Puig počeo širiti na francusko i američko tržište.

Modeli u haljinama od papira koje je Paco Rabanne kreirao 1967. godine AFP

Nakon što su kuću ponovno oživjeli 2011. na mjesto kreativnog direktora doveli su indijskog dizajnera Manisha Aroru, a njega je 2013. zamijenio Julien Dossena. Dossena je do tada radio za Nicholasa Ghesquierea u Balenciagi, a danas je još uvijek na čelu kuće Paco Rabanne. Napravio je neke velike stvari za tu kuću pustivši u prodaju neke od arhivskih komada koje je Rabanne kreirao za karijere, ali i ušavši među prvima na tržište u metaverzumu.