Danas živim, sutra imam

Provjerili smo s edukatoricom za odgoj, ovo su životne vještine koje bismo trebali učiti djecu

Uz roditelje djeca uče pričati, hodati, ali i hrabro koračati kroz život. Ovo su najvažnije vještine uz koje će postati emocionalno zrele i samostalne osobe

FOTO: Mirna Marić

Uz roditelje djeca uče pričati, hodati, ali i hrabro koračati kroz život. Ovo su najvažnije vještine uz koje će postati emocionalno zrele i samostalne osobe

Odrastajući, djeca poput spužve upijaju sve što vide oko sebe, a njihovi prvi uzori su roditelji. O ulozi roditelja u djetetovu razvoju i sazrijevanju, te stvarima u kojima se često griješi razgovarali smo s Glorijom Peranić, certificiranom edukatoricom roditelja.

Kao jedna od najvažnijih vještina koju bi svako dijete trebalo savladati ističe se emocionalna ‘pismenost’ koja se najbolje uči kroz prihvaćanje emocija. “Djecu će se najlakše naučiti nositi s bilo kojom emocijom, bilo ugodnom ili neugodnom, ako mi prihvaćamo i potvrđujemo njihove emocije. Prihvaćanjem djetetove emocije šaljemo mu poruku da ga prihvaćamo i kada mu je teško, ali isto tako da neugodne emocije nisu loše i da ih ne treba skrivati”, govori osnivačica branda Edukatorica za odgoj.

Osjećaje treba verbalizirati

“Od iznimne je važnosti stvoriti okruženje u kojem dijete može slobodno izraziti svaku svoju emociju. Djetetove emocije treba verbalizirati, baš kao i svoje, jer je poznavanje emocija te prepoznavanje vlastitih pa i tuđih emocija, preduvjet daljnje regulacije ponašanja. Osim navedenoga, dijete uči po modelu, što znači da ono promatra nas kako se mi nosimo sa svojim emocijama”, govori savjetujući:

“Dijete ćemo naučiti da se nosi sa svim emocijama ako ga ne spašavamo od emocija. Umjesto toga, možemo jednostavno biti tu s djetetom, potvrditi mu njegovu emociju te mu pružiti razumijevanje i utjehu”.

Zašto je važno emocionalno opismeniti dijete? “Emocionalni aspekt funkcioniranja prodire u apsolutno svaki drugi aspekt našega života. Važno je da osoba može prepoznati vlastite emocije jer tek kada ih prepoznaje i kada ih je svjesna, može poduzimati i regulirati akcije. Primjerice, ako osoba doživljava neugodne emocije, može izabrati raditi nešto što joj u tom trenutku pomaže ili pak može kontrolirati impulzivne reakcije”, pojašnjava Peranić.

Preduvjeti za samostalnost

No, osim što ih učimo prihvaćanju emocija, djecu učimo hodati, govoriti, pisati, ali i kako biti samostalan. Emocionalna pismenost stvara temelje za samostalnost, osjećaj odgovornosti, pa i odnos prema novcu. Kao još jedan od važnih životnih alata ističe se i financijsko opismenjavanje. “Ono je dugoročno važno radi razvijanja neovisnosti i preuzimanja vlastite odgovornosti. Iako “stane u samo jednu rečenicu”, ovo je zahtjevan proces i ima značajnu ulogu u životu svake mlade osobe”, kaže Peranić.

Sve ove vještine postaju alati pomoću kojih će djeca izrasti u potpune osobe koje samostalno donose dobre odluke, te koje će iskoristiti sve svoje potencijale i talente te postati uspješni i imati stabilan život. Uz pomoć edukatorice za odgoj izdvojili smo pet najvažnijih.

1. Emocionalna ‘pismenost’

Uloga roditelja – primarnog odnosa u životu djeteta, ima neizmjernu važnost i utjecaj na njegov ostatak života. Emocionalna stabilnost uvelike ovisi o tome koliko je dijete osjećalo privrženost u svom primarnom odnosu, jesu li roditelji znali zadovoljiti njegove potrebe, kako su reagirali na njegove (neugodne) emocije te jesu li mu uspješno prenijeli poruku o tome da je prihvaćen baš takav kakav je, odnosno da vrijedi samim svojim postojanjem.

Na tom putu veliku ulogu imaju pohvale i kritike. Stoga se pitamo – možemo li s njima pretjerati? “Pohvale i kritike trebaju biti umjerene i uvijek usmjerene na ponašanje, a ne na samo dijete. Komentiramo ponašanje kako se dijete ne bi poistovjećivalo sa svojim trenutnim uspjehom ili neuspjehom vezanim za aktivnost”, kaže edukatorica te pojašnjava što se događa ako pretjeramo:

“Ukratko, djelujemo vrlo destruktivno u oba slučaja. Evo i zašto – pretjeranim kritikama dijete bi razvilo nisko samopoštovanje i lošu sliku o sebi. To direktno utječe na njegovo cjelokupno buduće funkcioniranje. Pritom govorimo i o emocionalnom aspektu, ali i bilo kojem drugom segmentu kao što su odnosi s drugim ljudima, obrazovni i poslovni uspjesi i tako dalje”, pojašnjava.

“Pretjeranim pohvalama pak djeca grade nerealnu sliku sebe u odnosu na ostatak svijeta. Navedeno rezultira time da dijete doživljava značajne frustracije kasnije kada se susretne s realnim društvenim okolnostima, od školskog do poslovnog okruženja”, napominje.

Savjet: Djecu je jako važno izlagati i iskustvu uspjeha (kao primjerice pobjede u društvenoj igri), ali povremeno i iskustvu neuspjeha (npr. gubitku u igri). To radimo da bi dijete razvilo toleranciju na taj oblik frustracije. Ponavljam, da se ne suoči s puno većom frustracijom kada to iskustvo doživi u kasnijoj dobi. Pravilo kojega se možemo držati je otprilike 6-7 pobjeda na 3-4 poraza u igri.

2. Odnos prema novcu

Emocionalna pismenost ima utjecaj i na financijsku stabilnost. Naime, za financijsku stabilnost potrebne su samokontrola, dosljednost, odsustvo impulzivnog donošenja odluka i tako dalje. Financijska stabilnost sama po sebi veže se uz veće zadovoljstvo životom. Uz nju smo spremni na neočekivano te nam financijski izazovi poput kupovine automobila, stana ili iznenadnih kvarova neće narušiti životni standard. Poznato je da ljudi svoje emocionalne probleme nesvjesno pokušavaju riješiti kratkoročnim zadovoljstvom kao što je kupovina. Nešto poput kupovine nam pruža trenutnu ugodu, ali njeno je trajanje vrlo kratkotrajno.

S djecom treba, prilagođeno dobi, razgovarati o novcu. Apsolutno se slažem da roditelji imaju golem utjecaj na djetetov odnos prema novcu. Prvenstveno radi uvjerenja koja dijete stječe o novcu od malena. Roditelji (najčešće) nisu financijski stručnjaci pa bih rekla da njihov zadatak nije financijski ih opismeniti već poticati ih na razmišljanje i kritičko preispitivanje.

Možda najveću korist roditelj može napraviti tako da ne napravi štetu u kontekstu uvjerenja o novcu. Ključno je paziti koje im poruke o novcu šaljemo. Pritom mislim na sve one situacije kada roditelji govore djetetu “Ne možemo kupiti jer nema novca. Novac se teško zarađuje.” Naravno da treba zagovarati razumno raspolaganje novcem, ali u svijetu kojem danas živimo, mislim da je puno vrjednije djetetu slati poruku “Tko god želi i dovoljno se potrudi može zaraditi novac”, a odbaciti tradicionalne poruke o novcu. Isto tako, što je dijete veće sve više razumije naše raspolaganje s novcem i iz toga uči.

Savjet: Kod mlađe djece novac možemo vrlo jednostavno ukomponirati u igru trgovine. Jednako tako, u stvarnim situacijama u trgovini kada dijete želi kupiti više artikala koje vidi, možemo mu reći da sa sobom imamo X kuna i da može izabrati 1 od navedenih želja. Predškolci razumiju da roditelji rade i zarađuju kune te da nam kune trebaju da bismo nešto kupili. Još nemaju pojam o konkretnoj vrijednosti iznosa novca. Postepeno djeca razumiju vrijednost neke količine novca, mogu uspoređivati i upoznaju se s pojmovima vezanima za novac. Premda se razlikuje od obitelji do obitelji, u tinejdžerskoj dobi djeca se upoznaju s realnijim stanjem novčane situacije, odnosu prihoda i rashoda, mjesečnim obvezama i tako dalje. Pomoć po pitanju pojmova financijske pismenosti možete pronaći ovdje.

3. Samostalno rješavanje problema

Samostalnost je apsolutno važna životna vještina. Aktivnosti u djetetovom okruženju treba prilagoditi njegovim trenutnim razvojnim kapacitetima, uz postepeno poticanje sljedećeg nivoa razvoja. Treba paziti da to radimo dozirano, kako se kod djeteta ne bi razvila frustracija, odnosno kako dijete ne bi konstantno doživljavalo neuspjeh uslijed preteških zadataka.

Savjet: Najbolji način za poučavanje djeteta samostalnosti je izbjegavanje obavljanja onih stvari koje ono može obaviti samo umjesto njega. Dakle, pratimo dijete, odnosno njegov trenutni razvoj. U skladu s time prepuštamo djetetu odgovornost za one vještine koje je usvojilo.

4. Upravljanje vremenom

U posljednje vrijeme sve se češće govori o tome da je vrijeme jedini resurs koji imamo vrlo ograničeno. Mislim da je važno naći balans, odnosno držati se odgovornosti i kontrolirati svoje vrijeme. Pritom je važno naglasiti da to ne bi smjelo prerasti u trčanje za ostvarivanjem niza ciljeva iz straha da nešto nećemo stići.

Savjet: Ubrzan tempo svakodnevice je karakteristika svijeta u kakvom danas živimo. Važno je da svoje vrijeme prilagodimo svojim vrijednostima i prioritetima, zaključila je edukatorica.

Ove vještine važno je imati na umu kako bismo pomogli našoj djeci da izrastu u mlade osobe koje znaju samostalno donijeti odgovorne i dobre odluke za sebe. Odgovoran odnos prema sebi, svojim obavezama, poslu i novcu, pomoći će im organizirati život na željeni način. Upravo to se krije iza uravnoteženog i stabilnog života kojeg odlikuje i financijska stabilnost. Na kraju, ne možemo im osigurati sreću, ali možemo im pomoći da si ju osiguraju sami. Ovdje pročitajte više o ponašanjima koja su povezana s financijskom stabilnosti.

Razumijevanje rizika bitan je dio donošenja informiranih odluka

Djeca nikada nisu premala da počnu učiti o financijama. Objašnjavanje na primjeru tjednog ili mjesečnog džeparca ako ga dijete ima ili otvoreni razgovor o djetetovim strahovima mogu biti dobar temelj za izgradnju financijski pismenog i samopouzdanog djeteta. Usvajanje dobrih financijskih navika kod djece, može nadići osnovne pojmove štednje ili raspodjele džeparca. Učiti djecu da pametno upravljaju novcem, ali i rizicima vještina je koja će im pomoći tijekom cijelog života. Iako ne dobiva uvijek pozornost koju zaslužuje, osiguranje je ključni dio osobnog financijskog upravljanja. Razumijevanje rizika bitan je dio donošenja informiranih odluka.

Naravno, djecu nije potrebno niti uputno strašiti. No djeca često brinu sama od sebe i zato je važno s njima otvoreno razgovarati. Ako je vaše dijete – poput mnogih – zabrinuto što će se s njim dogoditi ako se na primjer razbolite ili umrete, razgovarajte iskreno o tome. Objasnite djetetu da se ponekad u životu događaju stvari koje su izvan našeg utjecaja, ali da postoje načini kako se što bolje zaštititi sigurnu budućnost i jedna od njih je i osiguranje. Razgovarajte o različitim stvarima koje biste možda htjeli zaštititi, poput doma, automobila, prihoda i zdravlja. Ako djeci objasnite koje sve mehanizme zaštite imate za takve slučajeve (npr. osiguranje imovine, životno osiguranje, dodatno zdravstveno osiguranje, autoosiguranje i slično) može vam pomoći ublažiti njihovu zabrinutost i stres ako postoje.

Kako biste im na jednostavan način objasnili mehaniku osiguranja, možete pokušati sa sljedećim primjerom:

  • Škola ili vrtić u dvorištu imaju puno cvijeća i raznih biljaka. Zbog te činjenice, uvijek ima puno pčela i zna se dogoditi da pokoje dijete bude ubodeno.
  • Na početku godine svako dijete iz (vrtićke grupe ili razreda, recimo da ih je ukupno 20) u jednu kutiju koju čuva učiteljica, ubaci 5 kn
  • U kutiji se sada nalazi 100 kn
  • Učiteljica i djeca se dogovore da ukoliko tijekom godine neko dijete ubode pčela, to dijete može iz kutije uzeti 25 kn za kupovinu posebnog flastera s ublaživačem boli od uboda
  • Nijedne godine se nije dogodilo da je više od 4 djece ubola pčela
  • Tijekom godine, pčela je ubola 3 djece. Svakom je djetetu, učiteljica dala po 25 kn iz kutije za bezbolni flaster.
  • U kutiji je ostalo 25 kn koje će učiteljica koristiti za sljedeću godinu.

U ovom primjeru, djeca su osigurane osobe, a učiteljica je osiguravajuća kuća. Djeci je u redu da daju mali iznos od 5 kn koji im osigurava da, u slučaju da ih ubode pčela, dobiju bezbolni flaster koji košta 25 kn. Osim toga, djeca osjećaju da pomažu i drugima, pogotovo onima koji si ne mogu priuštiti flaster od 25 kn.

Apstraktnije rečeno:

  • pristanete plaćati male iznose sada, kako ne biste trebali platiti puni iznos neke štete u slučaju da se nešto loše dogodi u budućnosti. Razliku će platiti osiguravajuća kuća
  • odlučite ne plaćati male iznose sada i čini vam se da ste uštedjeli, ali u slučaju da se nešto dogodi u budućnosti, morat ćete platiti puno veći iznos i to iz vlastitog džepa.
  • Postoji mogućnost da se to nešto loše neće uopće dogoditi u budućnosti i ako plaćate male iznose sada mislite da bacate novac, no ako ga ne plaćate, možda ćete brinuti kako ćete i koliko morati platiti ako se to nešto loše zaista i dogodi.
Ovaj sadržaj kreiran je u suradnji s GRAWE-om. Osigurajte svoju budućnost za opuštenu sadašnjost. Projektom “Danas živim, sutra imam” GRAWE nam kroz informiranje želi pomoći u samostalnom donošenju odgovornih i dobrih odluka uz koje ćemo postati, biti i ostati financijski stabilni. Više saznajte ovdje.