FOTO: Women Dressing Women Foto Met

Žene su nam dale modu kakvu znamo danas. Hoće li u 2024. napokon biti više mjesta za kreativne direktorice?

Prošle godine u najvećim modnim kućama za kreativne direktore mahom su imenovani bijeli muškarci

Svijet mode

Žene su nam dale modu kakvu znamo danas. Hoće li u 2024. napokon biti više mjesta za kreativne direktorice?

Prošle godine u najvećim modnim kućama za kreativne direktore mahom su imenovani bijeli muškarci

FOTO: Women Dressing Women Foto Met

Kad je Chemena Kamali u listopadu prošle godine imenovana za nasljednicu Gabriele Hearst odnosno kreativnu direktoricu kuće Chloé, mnogi su u modnom svijetu pozitivno iznenađeni. Naime, Kamali je jedna od rijetkih žena na toj poziciji u velikim modnim kućama koje uglavnom vode bijeli muškarci. Prošle godine su upravo bijeli muškarac preuzeli neke od najpoznatijih svjetskih brendova među kojima su Gucci, Tom Ford i Alexander McQueen. Muškarci, iako ne bijeli, preuzeli su i kuće Louis Vuitton i Helmut Lang. I u modi se opet počelo pričati o tome da čitava industrija ima problem s inkluzijom, kao da u posljednjih 100 godina nismo napravile ništa.

Chemena Kamali bit će sedma žena na poziciji kreativne direktorice u kući Chloé Foto David Sims za Chloé PR

Famozna Rachel Tashjian iz Washington Posta napisala je u listopadu da je povećanje broja žena na vodećim pozicijama ključno. Osvrnula se na sve što su nam dale kreativne direktorice kao što su Rei Kawakubo, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Jeanne Lanvin, Madeleine Vionnet i Madame Grès. I to ne znači da muškarci ne znaju osmisliti fantastičan kroj ili predvidjeti u kojoj će se silueti žene osjećati ugodno. Dapače, od Cristobala Balenciage preko Azzedinea Alaïje do Driesa Van Notena, muškarci su itekako znali sjajno krojiti i kreirati moćne odjevne predmete.

No, činjenica je da, piše Tashjian, kolekcije muških dizajnera u posljednje vrijeme nisu ni lijepe ni provokativne i upravo je to razlog zašto nam treba više žena. Povratak Phoebe Philo na kraju listopada prošle godine to je itekako potvrdio. Njezina je prva kolekcija bila poprilično provokativna što zbog silueta što zbog visokih cijena. I rasprodala se u nekoliko minuta.

Najveće modne kuće vode muškarci

Sarah Burton bila je posljednja žena na poziciji kreativne direktorice u grupaciji Kering. Njihove modne brendove, otkad je Burton naslijedio Sean McGirr, vode isključivo bijeli muškarci. Kuću Balenciaga vodi Demna Gvasalia, Gucci Sabato de Sarno, Saint Laurent Anthony Vaccarello, Bottegu Venetu Matthieu Blazy, Brioni Norbert Stumpfl, a McQueen od sada Seán McGirr.

Sve brendove grupacije OTB (Maison Margiela, Vivienne Westwood, Marni…) također kreativno vode isključivo bijeli muškarci uz izuzetak Lucie Meier koja uz svog supruga Lukea, također bijelog muškarca, vodi Jil Sander. Jedan od rijetkih brendova koji kreativno vodi žena, a koji nije dio nijedne grupacije je Chanel na čijem je čelu od smrti Karla Lagerfelda Virginie Viard.

Trenutačno je užasno malo žena čak i u LVMH-u koji ima mnogo veći portfolio od Keringa i OTB-a. Samo Dior i Pucci vode žene, Maria Grazia Chiuri i Camille Miceli, dok Stellu McCartney i Phoebe Philo još uvijek vode njihove osnivačice.

Žene su nam dale modu kakvu znamo danas

A ako pogledamo unatrag, najrevolucionarnije odjevne predmete kroz povijest su nam dale upravo žene. Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Mary Quant, Jeanne Lanvin, Madeleine Vionnet, Madame Grès, Ann Lowe – lista žena koje su utjecale na to kako se odijevamo danas zbilja je velika. To, dakako, ne znači da muškarci ne znaju kreirati za žene i da uopće ne bi trebali imati tu priliku, ali moramo je pružiti i ženama.

Mary Quant podarila nam je mini suknje / AFP AFP

Kuća Chloé jedna je od rijetkih koja to čini kroz gotovo cijelu svoju povijest. Chemena Kamali postat će sedma žena na poziciji kreativne direktorice kuće nakon osnivačice Gaby Aghion. Zapravo, kuća Chloé u svojoj povijesti imala je samo jednog kreativnog direktora, a bio je to Karl Lagerfeld koji je naslijedio samu Aghion i vodio kuću od 1966. do 1997. Kuću je potom kreativno vodila Stella McCartney (1997. – 2001.), a nakon nje Phoebe Philo (2001. – 2006.), Hannah MacGibbon (2008. – 2011.), Clare Waight-Keller (2011. – 2017.), Natacha Ramsay-Levi (2017. – 2020.) i Gabriela Hearst (2020. – 2023.).

Elsa Schiaparelli osmislila je haljinu na preklop koju je kasnije preuzela i Diane von Fürstenberg / AFP AFP

Na tržištu trenutačno radi niz briljantnih ženskih dizajnerica kao što su Grace Wales Bonner, Martine Rose, Marine Serre i zbilja je krajnje vrijeme da se i njima da šansa. Dvije su pozicije za vodeća mjesta u velikim kućama sada otvorene. To je Givenchy iz kojeg je krajem 2023. otišao Matthew Williams, te Moschino čiji je novi kreativni direktor Davide Renne iznenada preminuo nakon samo mjesec dana na poziciji. Nakon niza kritika koje su Kering i LVMH primili prošle godine za očekivati je da će ove pozicije otići ženama. No, u okrutnoj modnoj industriji jednakost i inkluzija nikad nisu bila na prvom mjestu pa nas ne bi začudilo da tako ne bude ni sada.