Imamo snimke: Geodetski faks kupio luksuzni Land Rover za ‘istraživanje potresa’. Vozi ga jedan profesor privatno

Telegram je istražio kako se koriste luksuzni terenac i Fordov pickup koje je zagrebački fakultet iz EU fondova kupio za 624.500 kuna

Imamo snimke: Geodetski faks kupio luksuzni Land Rover za ‘istraživanje potresa’. Vozi ga jedan profesor privatno

Telegram je istražio kako se koriste luksuzni terenac i Fordov pickup koje je zagrebački fakultet iz EU fondova kupio za 624.500 kuna

Fakultet je toliko detaljno raspisao uvjete za aute koje su kupovali javnom nabavom, da im se javio samo jedan ponuđač. Tražene dimenzije odgovarale su baš Land Roveru gotovo u milimetar, a zahtijevali su i da im vozila za terenska istraživanja imaju sjedala u kombinaciji s kožom, kromirane stepenice, kožni volan… I terenac je, tražili su, morao biti ‘sive boje s efektom’. Pritom, vrlo neugodno za Fakultet, dekan je u službenom odgovoru za Telegram govorio neistinu

Prije nešto više od mjesec dana Telegramu se javila nekolicina uglednih profesora Geodetskog fakulteta u Zagrebu, dojavljujući nam informaciju kako je Uprava njihove institucije 2020. javnim novcem kupila dva automobila za 624.500 kuna. “Ta se vozila pritom uglavnom ne koriste za potrebe Fakulteta”, ustvrdili su naši izvori, “nego ih godinama voze dvojica zaposlenika, kao da su privatna”.

Tijekom višetjedne istrage, reporteri Telegrama uvjerili su se kako su skupo plaćeni automobili doista redovito parkirani u privatnim garažama zaposlenika Geodetskog fakulteta, profesora Boška Pribičevića te stručnog suradnika Roberta Rodbinića. U više navrata ranim smo jutrima obilazili navedene adrese i auti su bez iznimke, čak i vikendima, bili parkirani tamo.

Profesor Pribičević izlazi iz garaže stambene zgrade u kojoj živi i odlazi na posao

Uprava fakulteta na službene nam je upite odgovarala kako se ova vozila koriste za potrebe projekta zbog kojeg su nabavljena, ne spominjući da ih redovito voze dvojica zaposlenika koji uredno njima idu svojim kućama. Dekan nam je, štoviše, napisao kako “učestalost korištenja vozila ovisi o planiranim terenskim aktivnostima”. Na pitanje gdje su auti garažirani kada se ne koriste za projekt, nije odgovorio, iako smo mu upit poslali tri dana prije objave ovog teksta.

Tražili kromiranu stepenicu i kožu

Riječ je, konkretno, o Fordovom pickup modelu te o prestižnom Land Rover Discovery Sportu koji, s automatskim mjenjačem kakav su tražili s Fakulteta, košta minimalno 309.000 kuna, a cijena se sukladno snazi i opremi penje do gotovo 500.000 kuna. Spomenute automobile Geodetski fakultet kupio je pritom za potrebe EU projekta koji bi trebao pridonijeti smanjenju rizika od prirodnih katastrofa u Republici Hrvatskoj.

Novcem Europske unije namijenjenim za taj važan projekt, oba vozila plaćena su spomenutih 624.500 kuna. Tražeći automobile na javnoj nabavi, uprava Fakulteta pritom je zahtijevala bogatu dodatnu opremu; primjerice kožni volan, sjedala u kombinaciji s kožom, kromiranu bočnu stepenicu i slično.

Kako su kupili baš luksuzni Land Rover

Fakultet je pritom toliko detaljno raspisao uvjete za javnu nabavu, da im se na kraju javio samo jedan ponuđač. Specifikacije u natječaju tako su striktno navedene, da to ni ne treba čuditi.

Primjerice, tražili su da automobil bude dugačak minimalno 4590 milimetara, a Land Rover Discovery Sport dugačak je 4597 milimetara. Tražena minimalna visina bila je 1720 milimetara, a ovaj model visok je 1727 milimetara. Zahtijevali su da širina automobila bude minimalno 2060 milimetara, a Land Rover širok je 2069 milimetara.

Nije jasno zašto bi to bilo važno za vozilo kojim namjeravaju raditi istraživanja, no uvjetovali su da bude u “sivoj boji s efektom” te da pritom ima crni krov.

Auti su uredno kod njih i vikendima

Kako smo dojavu o privatnom korištenju automobila prije objave ovog teksta htjeli detaljno provjeriti terenski, u više smo navrata kroz nekoliko tjedana obilazili adrese spomenutih zaposlenika Fakulteta. Tako smo zabilježili kako profesor Boško Pribičević, u sivom Roveru sa zatamnjenim stražnjim staklima, oko 7.45 redovito izlazi iz garaže zgrade u kojoj stanuje pa se odveze na posao i parkira ga kod Fakulteta. Riječ je o gospodinu koji je nedavno izgubio u utrci za dekana i koji je zadužen za projekt preko kojega je terenac kupljen.

Ford Ranger, glomazno vozilo s otvorenim prtljažnim prostorom, vozi pak stručni suradnik fakulteta Robert Rodbinić, u sklopu čije se privatne kuće nalazi i mesnica s obiteljskim prezimenom. I gospodina Rodbinića snimali smo kako u jutarnjim satima redovito izlazi iz svog, privatnog dvorišta u skupocjenom automobilu koji je plaćen javnim novcem. Također, zabilježili smo kako je vozilo u tom dvorištu uredno parkirano i vikendima.

Robert Rodbinić snimljen nakon što je autom izašao iz svog dvorišta u sjevernom dijelu Zagrebu

Pribičević: ‘Auto koristi tko ide na teren’

Telegramovi izvori izjavili su kako se Fordov pickup povremeno i koristio za terenska istraživanja, a onda bi opet prešao u stalni posjed gospodina Rodbinića. No, tvrde, nikada nisu čuli da je Land Rover upotrijebljen za potrebe projekta. Taj automobil, ponavljaju da su svjedočili nebrojeno puta, “oduvijek vozi samo profesor Pribičevića, za prijevoz od kuće do fakulteta te privatno”.

Profesor je, pak, u telefonskom razgovoru koji smo vodili zanijekao takvu mogućnost. “Auto koristi onaj tko ide na teren”, ustvrdio je i dodao kako je točno da Land Rover najviše vozi on osobno, no da ga koriste i “drugi koji idu na teren”. Uvjerava kako on auto uopće ne vozi privatno nego samo za potrebe projekta.

Javili smo se i dekanu Đapi

Prije objave ovog teksta obratili smo se i upravi Fakulteta. Dekan Almin Đapo odgovorio nam je kako, citiramo, navedena “vozila koriste članovi jedinice za provedbu projekata u sklopu Centra za analizu i obradu podataka multisenzorskog zračnog snimanja te stručnjaci za prikupljanje i obradu geodetskih podataka”.

U našoj komunikaciji s Upravom fakulteta pritom je došlo i do vrlo neugodne situacije za tu instituciju; dekan Đapo nepobitno nije govorio istinu odgovarajući na Telegramovo konkretno pitanje.

Naime, u skladu s Općim uvjetima za EU projekte, sva vozila kupljena iz europskih sredstava moraju imati naljepnice koje to jasno ističu. Telegramovi izvori, međutim, ustvrdili su kako zaposlenici Fakulteta nisu htjeli istaknuti spomenute naljepnice, kako ne bi “nagrdili vozila koja koriste privatno”.

Dekan u odgovoru nije govorio istinu

Stoga smo dekana upitali jesu li i automobili koje je kupio njegov fakultet propisno obilježeni. Odgovorio nam je sljedeće: “Obavještavamo vas da su vozila nabavljena u okviru projekata adekvatno označena pomoću naljepnica na kojima se nalaze osnovni elementi vidljivosti”.

To, međutim, naprosto nije istina. Telegramovi reporteri tijekom višetjednog istraživanja snimili su oba automobila iz svih kuteva i oni, nesporno je, nisu imali spomenute oznake. Kako dokazuju naše fotografije, djelatnici Fakulteta nalijepili su ih tek nekoliko dana nakon Telegramovog upita dekanu, gotovo tri godine nakon što su automobili kupljeni EU sredstvima.

Land Rover snimljen prije i nakon Telegramovog upita:

Ministar Ćorić hvalio se projektom

Geodetski fakultet ove je automobile nabavio u sklopu EU projekta “LIDAR – Multisenzorsko zračno snimanje Republike Hrvatske za potrebe procjene smanjenja rizika od katastrofa”, vrijednog nešto više od 135 milijuna ondašnjih kuna. Ministarstvo gospodarstva projekt je direktno dodijelilo Državnoj geodetskoj upravi i njenim partnerima, Geodetskom fakultetu i Gradu Zagrebu.

Kako je u svibnju 2020. rekao tadašnji ministar gospodarstva Tomislav Ćorić na svečanosti potpisivanja ugovora, ovim će se projektom po prvi puta opsežno snimiti cjelokupni teritorij RH. Snimanje financirano EU sredstvima, rekao je Ćorić, “omogućit će nam da odredimo rizične točke na teritoriju RH po pitanju potencijalnog problema poplava, ali isto tako na području Grada Zagreba po pitanju otpornosti pojedinih objekata kod potresa”.

Dio projekta za koji je zadužen Geodetski fakultet vodi Boško Pribičević, redoviti profesor u trajnom zvanju s Katedre za hidrografiju te nekadašnji šef Gradske organizacije SDP-a Velika Gorica. Prema javno dostupnim podacima sa stranica Fakulteta, provedba projekta još je uvijek u tijeku, do početka svibnja ove godine. U srpnju 2020., dva mjeseca nakon što je potpisan ugovor o dodjeli projekta, Geodetski fakultet raspisao je nabavu za dva osobna, službena automobila.

Odluku je potpisao dekan Đapo

U opsežnoj dokumentaciji nabave za vozila, objašnjavaju kako provode otvoreni postupak “nabave geodetske i hidrografske opreme za provedbu projekta” LIDAR koji se provodi u sklopu Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija” Europskog fonda za regionalni razvoj. Uvjetovali su da im obavezno moraju biti ponuđena “isključivo nova i nekorištena vozila”.

U postupku javne nabave zaprimili su samo ponudu tvrtke Trans Auto d.o.o., na 515.802 kuna bez PDV-a, odnosno 624.500 kuna s PDV-om. Nakon što je provelo postupak ocjene ponude, povjerenstvo potpisuje dokument u kojem predlaže “odgovornoj osobi naručitelja” sklopiti ugovor o nabavi s Trans Auto d.o.o. Dekan Đapo istoga dana, 18. kolovoza 2020., potpisuje Odluku o odabiru, a ugovor je konačno sklopljen dan kasnije, 19. kolovoza 2020.

Privatno korištenje uopće ne spominju

Inicijalno odgovarajući na Telegramova pitanja, dekan Almin Đapo opisao nam je kako je Geodetski fakultet na EU projektu LIDAR zadužen za niz terenskih aktivnosti po cijeloj Hrvatskoj. Kaže kako im je bilo posve “neophodno raspolagati vozilima odgovarajućih karakteristika” kojima je moguće prevoziti ljude i dopremiti opremu na lokacije “koje između ostalog uključuju i lokacije nepristupačne standardnim cestovnim vozilima”.

Zato su im, precizira, trebali “off road vozilo tipa pickup Ford Ranger i cestovno vozilo Land Rover Discovery”. Na naša pitanja o tome za što se vozila koriste, Đapo kaže da se “primarno koriste za provođenje aktivnosti vezanih uz hiperspektralno snimanje nasipa”, a osim toga se, dodaje, “odvijaju se i kontrole LIDAR snimanja u dijelu za koji su zaduženi članovi jedinice za provedbu projekta s Geodetskog fakulteta”. Privatno korištenje niti jednom nije spomenuo niti precizirao.

‘Dobro su to dečki odigrali, čestitam!’

Profesor Pribičević, kako smo rekli, tvrdi da Land Rover koristi samo kada ide na teren te je uvjeren da je žrtva napada dijela kolega s Fakulteta. Poželio nam je objasniti pozadinu ove priče koja ga, kako je rekao, “dosta ljuti”. U telefonskom razgovoru koji smo vodili prije objave ovog teksta, objasnio je kako su na Fakultetu nedavno bili izbori za dekana na kojima je konkurirao za tu čelnu poziciju.

Tvrdi da je u vrijeme predizborne kampanje “sve krenulo”. U konačnici je izgubio. “Dobro su dečki odigrali”, referira se Pribičević na pobjedničku stranu, “reznuli su nas pa su krenule objede na faksu. Čestitam im na izborima, a u dvorani na glasanju bio sam 99 posto siguran da dobivam izbore. Eto, život piše romane”, zaključio je profesor.


* Geodetski fakultet reagirao je na ovaj tekst