Nekad je nužno odabrati stranu
FOTO: Vjekoslav Skledar

Zaručnici sa Žumberka u priči o pobjedi u doba korone: ‘Uz tehnologiju smo ponovno izmislili svoj biznis i uspjeli’

Proveli smo dan s vlasnicima jednog od tisuća OPG-ova koji su uz online prodaju došli do novih kupaca i ozbiljnog rasta prihoda

Zaručnici sa Žumberka u priči o pobjedi u doba korone: ‘Uz tehnologiju smo ponovno izmislili svoj biznis i uspjeli’

Proveli smo dan s vlasnicima jednog od tisuća OPG-ova koji su uz online prodaju došli do novih kupaca i ozbiljnog rasta prihoda

FOTO: Vjekoslav Skledar

Naš novi svijet je svijet totalne povezanosti. U Telegramu i Hrvatskom Telekomu oduvijek smo znali kako nas tehnologija i digitalni alati povezuju, i omogućavaju nam da učvrstimo veze, podijelimo informacije, ideje, rješenja, resurse, da funkcioniramo, pokažemo solidarnost, empatiju, pomognemo onima kojima je potrebno.

Mnogima među nama život se radikalno promijenio, radimo od kuće, brojne aktivnosti na otvorenom zamijenili smo digitalnim sadržajima, školarci pohađaju nastavu van školskih klupa, a s bližnjima komuniciramo isključivo putem telefona i brojnih digitalnih aplikacija.

Upravo zahvaljujući stabilnoj i brzoj mreži, brojnim digitalnim uslugama, većoj količini besplatnog podatkovnog prometa i podršci koju i dalje pružamo 24 sata u danu, 7 dana u tjednu, omogućavamo svim našim korisnicima da i bez napuštanja svojih domova rade, komuniciraju, vole se i zabavljaju uz sadržaj online. Povezanost je ono što nam omogućava da se naši privatni i poslovni životi danas odvijaju potpuno online. Kada smo povezani, sve je moguće.


Sredinom ožujka, kada su se polako počeli nazirati razmjeri korona-krize, mali poljoprivrednici ubrajali su se među najranjivije skupine. Prema podacima Udruge hrvatskih tržnica, 10.000 OPG-ova do toga je trenutka svoje proizvode plasiralo isključivo na tržnice, kojima je upravo slijedilo zatvaranje.

Pritom, prosječna dob vlasnika obiteljskih gospodarstava je 59,8 godina i stoga pripadaju skupini koju se često stigmatizira kao nesklonu usvajanju novih poslovnih modela i učenju novih modela i prihvaćanju suvremene tehnologije.

Dostava domaćih proizvoda u stotine tisuća domova

Međutim, u prvom tjednu nakon proglašenja lockdowna, postalo je jasno kako je velik broj malih obiteljskih gospodarstava bio spreman posve se okrenuti online prodajnim platformama i zajedno se othrvati ugrozi koja im je prijetila. I pritom stotinama tisuća građana omogućiti dostavu svježih domaćih proizvoda, u trenucima kada je izgledalo kao da su nam se životi svima zamrzli.

Telegram je proveo dan na jednom takvom OPG-u, čiji su se vlasnici samoorganizirali i priključili valu malih hrvatskih proizvođača koji su uz pomoć tehnologije dubinski promijenili svoje načine poslovanja. Ovo je priča o zaručnicima sa Žumberka kojima je prodaja u posljednjih sedam tjedana narasla više od 50 posto.


Vlasnici OPG-a Danijela Polović i Ivica Štenta Vjekoslav Skledar

Vijugavom cestom kojom smo se uspinjali prema selu Ferenci u parku prirode Žumberak pratio nas je glasan zvuk zrikavaca. Neobično vam je to čuti ako dolazite iz grada, osobito u ovo doba godine. U tom mirnom zaselku od tridesetak kuća, te sa svega dvadeset stanovnika, živi i poljoprivrednik Ivica Štenta sa svojom zaručnicom Danijelom Polović. Zatekli smo ih u polju među nasadima jagoda. ”Baš smo plijevili jer je trava zbog kiše počela rasti kao luda”, govori Danijela skidajući ostatke zemlje s odjeće. Jagode je ove godine, kaže, dva puta pogodio mraz tako da plod neće biti velik. “Za tjedan dana će biti spremne za berbu, ali ćemo ih većinom iskoristiti za preradu”, komentira.

Osim prodaje svježeg voća, u svojem OPG-u zdrave hrane Štenta kuhaju džemove, proizvode prirodne sokove i sirupe, vrcaju med, te rade brašno od kukuruza, zobi, pšenice i buče. Na površini od osam hektara zemlje osim jagoda uzgajaju maline i aroniju, a imaju i manje voćnjake jabuka, krušaka i višanja, te nekoliko parcela gdje siju kukuruz, pšenicu i zob.

Cijeli biznis od uzgoja i prerade do prodaje i dostave vode sami. Prije dvije godine, kada su se krenuli ozbiljno baviti ovim poslom, napravili su Facebook stranicu za online prodaju, a bili su prisutni i na tržnici u Ogulinu, te na raznim sajmovima.

Prodaja im se povećala za pedeset posto

“S vremenom smo napravili i svoju web stranicu u koju je integriran i webshop, ali najboljom se ipak pokazala prodaja preko našeg fan pagea na Facebooku”, govori Danijela i dodaje kako su se zadnjih mjesec i pol, kad je krenuo lockdown, potpuno prebacili na digitalno poslovanje. Pridružili su se i drugim platformama i stranicama poput Bazzara, OPG2go i GoFarma.

“U prvih nekoliko tjedana dostava nam se znatno povećala i prelazak na digitalno poslovanje pokazao se kao pun pogodak jer se prodaja povećala za više od pedeset posto”, kaže Danijela. Usporedbe radi, prije samo tri mjeseca u Zagreb su dostavljali jednom tjedno, a u Rijeku svakih deset dana. Zadnjih mjesec i pol u Zagreb su putovali svaki drugi dan, a u Rijeku barem jednom tjedno.

Svjesna je, nastavlja, da u ovoj teškoj situaciji bez digitalne povezanosti ne bi mogli nastaviti poslovanje. “Uz društvene mreže i ostale online platforme, u stalnom smo kontaktu s našim kupcima. Objavljujemo što i kako radimo u OPG-u. Ljudi nas prate, komentiraju i, najvažnije, vide da sve sami radimo i da je sve domaće”. Iskreno, sad smo stvarno postali svjesni koliko nam znači tehnologija – mobilni Internet i pouzdana mreža omogućava nam da koristimo FB ili pregledavamo online prodaju i kad smo na polju i doma, a to je velika stvar za nas.

Ivica i njihove ljame Mojca, Maja i Tomica Vjekoslav Skledar

Budućnost vide u online poslovanju

Sada se dostave, kaže, pomalo smanjuju i polako se sve vraća u normalu, ali su kroz online oglašavanja došli do velikog broja ljudi. “Mnogi su kušali naše proizvode. Feedback je odličan i vjerujem da će nam se mnogi kupci vraćati”, govori Danijela koja i za vrijeme razgovora svako malo pregledava mobitel i žurno odgovara na poruke.

“Mobitel je stalno tu uz mene jer moraš konstantno biti online i dostupan. Porukice svako malo zvone, ali komuniciram s ljudima u hodu”, smije se 36-godišnjakinja, inače viša ekonomistica koja planira dodatno unaprijediti njihovo digitalno poslovanje.

“Mislim da je to dugoročno rješenje za nas pa već u prvoj fazi planiramo doraditi webshop i malo se više baciti na Facebook kampanje”, dodaje Danijela. U tom je području, kaže, još početnik, ali se planira razvijati kako bi radila što bolje targetirane kampanje, a u planu im je i redizajn web stranice s više sadržaja. U poslovanju koriste i Office paket, a excel tablice im pružaju pregledan plan poslovanja. Internet i mobilne mreže pomažu nam da smo povezani i da u svakom trenutku možemo odgovoriti na upit klijenta. A uz video call dogovori su nam brži i efikasniji.

Uzgoj ljama im je dobra reklama

Prije nešto više od godinu dana jedan hektar zemlje odlučili su iskoristiti i za uzgoj ljama što im se do sada pokazalo kao dobra reklama. “Razmišljao sam koje bih životinje mogao imati da nam uređuju teren i odluka je pala na ljame. To su egzotične životinje koje plijene pozornost i brste travu kao lude”, smije se Ivica koji je netom prije trknuo u kuću po vrećicu s kruhom. To im je, kaže, poslastica koju im ne daju često. “Sada ćemo ih malo nagraditi da budu dobre za vrijeme fotkanja”, ubacuje se Danijela koja svoje ljubimce opisuje kao tvrdoglave, pomalo neobične i prilično plahe.

I zaista, iza ograde prostranog terena na kojem žive, dočekale su nas znatiželjne, ali iznimno plahe ljame – Maja, Tomica i Mojca. “Mojca nam je došla skotna iz Slovenije i okotila je Maju, a nadamo se da će uskoro doći i nova generacija”, govori Danijela dok joj Maja pristojno čupka kruh iz ruke.

“I to nam je super reklama. Stavljam njihove fotke na naše stranice na Facebooku i Instagramu i ljudi već znaju za njih. Neki dolaze kupiti proizvode od nas samo da bi ih vidjeli”, govori Danijela i dodaje kako kroz dvije godine imaju u planu krenuti i s eko turizmom, pa bi im ljame i tu pomogle kao atrakcija.

Danijela Polović, Telegramova reporterka i znatiželjne ljame Vjekoslav Skledar

Lijepo žive od poljoprivrede

Odluku da se počnu baviti poljoprivredom donijeli su prije više od dvije godine kada je Ivica radio u obližnjem Ozlju u Centru za pomoć osobama s posebnim potrebama. U to sam vrijeme već imao pčele i bavio se pčelarstvom iz hobija, pa smo Danijela i ja odlučili ozbiljno krenuti u biznis i živjeti od toga” govori Ivica. Zajedno su, kaže, podignuli nasade, počeli češće vrcati med, te su kupili prešu za izradu soka i kameni mlin za brašno.

Skladište s proizvodima OPG-a Štenta Vjekoslav Skledar

“Često sam slušao savjete da ne dajem otkaz u državnoj firmi i da se poljoprivredom bavim uz svoj redovni posao, ali to nisam stizao. Prerezao sam i krenuli smo iz nule”, prisjeća se Ivica. Nisu, kaže, imali nikakav kapital, pa tako ni sigurnost, ali dogodila im se dobra godina. “Imali smo sreće da su jabuke rodile kao rijetko dosad i ljudi su nam ih nosili na preradu. Imali smo posla preko glave skoro pet mjeseci. Krenuli smo uzlaznom putanjom, pa smo već na početku skupili i neki kapital”, govori nam Ivica.

“I još uvijek nam ide dobro. Mi smo primjer da se od poljoprivrede može jako lijepo živjeti, ali treba raditi, biti inovativan i pratiti tehnologiju”, kaže Ivica i dodaje da se svako malo susreće s pitanjem je li požalio. “Često dostavljam naše proizvode bivšim kolegama i uvijek me dočeka to pitanje, a ja im uvijek odgovorim da nisam požalio ni sekunde”.


Kako smo iskoristili digitalne alate?
Imamo profile na Facebooku i Instagramu. Koristimo stranice i platforme poput Bazzara, OPG2go i GoFarm. U poslovanju koristimo i Office paket, odnosno excel tablice.

Što smo naučili?
Iako smo i prije koristili online prodaju, iz ove smo situacije naučili da nam digitalno poslovanje donosi veći prihod od prodaje na tržnicama i sajmovima. Mislimo i dalje razvijati online prodaju i dostavu.

Što ćemo integrirati i u budući rad i poslovanje?
Planiramo poboljšati webshop te više učiti i raditi targetirane kampanje na Facebooku.

5 digitalnih alata koji će unaprijediti posao svakog OPG-a

Mobilni internet i dobra mreža: za komunikaciju s kupcima, marketing, online prodaju.

Video pozivi: za brže i efikasnije dogovore.

Office365: za praćenje i organizaciju prodaje, praćenje prihoda, troškova i cjelokupnog poslovanja.

Microsoft Teams: za učinkovite virtualne sastanke.

Moj Telekom poslovni portal: za primanje i plaćanje računa, praćenje potrošnje usluga.

Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing. Sadržaj omogućuje najbolja mreža u Hrvatskoj.