Izlaze detalji novog projekta u Zagrebu: ruši se 14 zgrada u kompleksu Gredelj, otkriveno što će na njihovom mjestu niknuti

TVŽ Gredelj je lokomotivama, vagonima i dijelovima opremao cijelu Jugoslaviju

13.04.2022., Zagreb - Panorama grada Zagreba snimljena s nebodera u Strojarskoj cesti 20.  Zapusteni prostori tvrtke Gredelj.
  Photo: Slavko Midzor/PIXSELL
FOTO: Slavko Midzor/PIXSELL

Grad Zagreb planira rušenje nekretnina na Strojarskoj ulici kako bi stvorio prostor za privremeno parkiralište, zbog nedostatka mjesta uz obnovu Paromlina, piše Večernji list. Projekt uključuje rušenje 14 zgrada, čija je ukupna površina otprilike 20.500 kvadrata, uglavnom nekadašnjih industrijskih objekata, s planiranim troškom od dva milijuna eura. Radi se o zgradama koje su nekada bile dio povijesne Tvornice željezničkih vozila Gredelj koja je za lokomotive, vagone i dijelove za njih izrađivali za čitavu Jugoslaviju.

TŽV Janka Gredelja utemeljen krajem 19. stoljeća kao glavna radionica Mađarskih državnih željeznica. Od 1950-ih ondje je radilo više od četiri tisuće ljudi. Sve što vozi po tračnicama proizvodilo se u Strojarskoj, a obučavali su se redovito i novi kadrovi, i to u željezničkoj školi osnovanoj pod tvornicom, koja djeluje i danas u Palmotićevoj, ime joj je Tehnička.

Što se samog kompleksa tiče, velik je 45 hektara, a najpoznatiji dio njegove vizure svakako je vodotoranj, koji je služio za napajanje parnih lokomotiva, i to prokuhanom vodom iz Save.

Privremeno mjesto za parkiranje

Grad je još lanjskog listopada izdao nalog za rušenje, a u međuvremenu je pribavljen projekt njihova uklanjanja. Trenutno se sprema raspisivanje natječaja za izvođače radova. Ideja je da sve bude dovršeno unutar tri mjeseca.

Zgrade su u ruševnom i zapuštenom stanju, kako Grad navodi, a nalog za njihovo uklanjanje izdan je “radi mogućeg privremenog smještaja javnog parkirališta na predmetnoj lokaciji” zbog obnove Paromlina. Koliko parkirališnih mjesta će kompleks Gredelja dobiti u ovom trenutku se još ne zna, ali petstotinjak ih je dostupno još od 2018. godine.

Nekoliko ‘pokušaja’ revitalizacije

Godinama su najavljivani veliki projekti koji su trebali oživjeti to područje grada, npr. prije 15-ak godina je predstavljen, nakon konačnog iseljenja tvornice željezničkih vozila, Zagrebački kreativni klaster. Tamo su se tada trebali smjestiti prostori za iznajmljivanje “kulturnim umjetnicima”, a novac je trebao stići iz Europske unije, što se nikad nije dogodilo.

Prije desetak godina Grad je obznanio ideje više arhitektonskih kuća koje su u kompleksu zamislile botanički vrt, tržnicu, prostor za hotel, stambene zgrade, trgovine i restorane, a mijenjao se i generalni urbanistički plan (GUP) kako bi se omogućila rekonstrukcija te, po potrebi, uklanjanje građevina i uređenje otvorenog prostora “radi funkcionalno-oblikovnog poboljšanja građevine”.

Međutim, ništa od toga nije bilo, a godinama nakon o Gredelju se puno nije ni govorilo dok trenutačna vlast nije obećala njegovu revitalizaciju jer načelni plan za namjenu kompleksa postoji.