Misterij leta MH370: Što danas, 10 godina kasnije, znamo o nestalom malezijskom avionu s 239 putnika

Najvjerojatnije je objašnjenje da je pilot namjerno skrenuo zrakoplov s predviđene putanje

Visitors are writing messages at the Day of Remembrance for MH370 in Petaling Jaya, Malaysia, on March 3, 2024. Today marks the 10th anniversary of the disappearance of Flight MH370, a Boeing 777 aircraft with 239 people on board, which vanished from radar screens on March 8, 2014, while flying from Kuala Lumpur to Beijing. (Photo by Supian Ahmad/NurPhoto) (Photo by Supian Ahmad / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
FOTO: NurPhoto via AFP

Nestanak zrakoplova na letu MH370 Malaysia Airlinesa prije deset godina s 239 putnika ostaje jedan od najvećih svjetskih zrakoplovnih misterija, piše Reuters. Boeing 777 nestao je na putu od Kuala Lumpura do Pekinga 8. ožujka 2014. Analiza satelitskih podataka pokazala je da se zrakoplov vjerojatno srušio negdje u južnom Indijskom oceanu, u blizini obale zapadne Australije.

Međutim, nakon dvije velike potrage nije se ustanovilo ništa značajno. Ovo su neki od detalja iz potrage za MH370 i neriješenog misterija o tome što se dogodilo.

Posljednji signal iz zrakoplova primljen je oko 40 minuta nakon polijetanja iz Kuala Lumpura za Peking. “Laku noć, Malaysian tri sedam nula”, glasila je poruka kapetana Zaharie Ahmad Shaha nakon što je zrakoplov ušao u vijetnamski zračni prostor.

Skrenuo prema jugu i izgubio se kontakt

Ubrzo nakon toga, transponder je isključen pa se zrakoplov nije moglo pratiti. Vojni radar pokazao je da je zrakoplov napustio svoju putanju leta kako bi preletio natrag iznad sjeverne Malezije i otoka Penanga, a zatim u Andamansko more prema vrhu indonezijskog otoka Sumatre.

Zatim je skrenuo prema jugu i izgubio se svaki kontakt. Malezija, Australija i Kina pokrenule su podvodnu potragu na području od 120.000 četvornih kilometara u južnom Indijskom oceanu na temelju podataka o automatskim vezama između satelita Inmarsat i zrakoplova.

Potraga, koja je koštala oko 200 milijuna australskih dolara (143 milijuna američkih dolara), prekinuta je nakon dvije godine u siječnju 2017. Malezija je 2018. prihvatila ponudu američke istraživačke tvrtke Ocean Infinity za tromjesečnu potragu, pri čemu je dogovoreno da će tvrtka biti isplaćena samo ako pronađe zrakoplov.

Ogromna potraga je bila neuspješna

Ta je potraga obuhvatila 112 tisuća četvornih kilometara sjeverno od izvornog ciljnog područja i također se pokazala besplodnom. Završila je u svibnju 2018.

Više od 30 komada krhotina prikupljeno je duž obale Afrike i na otocima u Indijskom oceanu, no potvrđeno je da su samo tri fragmenta krila zrakoplova s leta MH370.

Većina krhotina korištena je u analizi uzorka u nadi da će se suziti moguća lokacija zrakoplova. U izvješću na 495 stranica o nestanku MH370, objavljenom u srpnju 2018., navodi se da su kontrole Boeinga 777 vjerojatno bile namjerno manipulirane kako bi skrenuo s predviđene putanje, ali istražitelji nisu mogli utvrditi tko je za to odgovoran.

Pogreške u kontroli zračnog prometa

Izvješće je također ukazalo na pogreške koje su napravili centri za kontrolu zračnog prometa u Kuala Lumpuru i Ho Chi Minhu te je izdalo preporuke za izbjegavanje ponavljanja incidenta.

Istražitelji nisu ponudili nikakve zaključke o tome što se dogodilo sa zrakoplovom, a istaknuli su da zaključak ovisi o pronalasku olupine zrakoplova. Nemogućnost lociranja mjesta pada MH370 potaknula je brojne teorije zavjere, u rasponu od mehaničke pogreške ili pada na daljinsko upravljanje, do bizarnijih objašnjenja poput otmice izvanzemaljaca i ruske zavjere.

Posljednjih su godina neki zrakoplovni stručnjaci rekli da je najvjerojatnije objašnjenje da je iskusni pilot namjerno skrenuo zrakoplov s predviđene putanje. Istražitelji su, međutim, rekli da nema ničega sumnjivog u pozadini, financijskim poslovima, obuci i mentalnom zdravlju ni kapetana ni kopilota.

Nova istraga ako se pojave novi dokazi?

Malezijski premijer Anwar Ibrahim rekao je ovog tjedna da je vlada voljna ponovno otvoriti istragu o nestanku MH370 ako se pojave novi dokazi. Ministar prometa Anthony Loke rekao je da je američka tvrtka za istraživanje morskog dna Ocean Infinity pozvana na razgovor o novom prijedlogu pretrage.

Loke je rekao da će Malezija razgovarati s Australijom o suradnji u nastavku potrage nakon što malezijski kabinet odobri prijedlog tvrtke Ocean Infinity.