Stanovnici Žitnjaka napali policiju nakon nesreće u kojoj je stradala djevojčica. MUP prebacuje odgovornost

Zagrebačka policija tvrdi da je provela analizu prometnog stanja na spornoj lokaciji

08.09.2023., Zagreb - Prometna nesreca na kolniku ulice Zitnjak gdje je doslo do naleta teretnog vozilo na dijete uslijed cega je dijete preminulo. Ocevid je u tijeku.  Photo: Matija Habljak/PIXSELL
FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

Nakon nesreće na Žitnjaku, u kojoj je 45-godišnji vozač kamiona naletio na devetogodišnju djevojčicu i usmrtio je, stanovnici tog zagrebačkog naselja izrazili su nezadovoljstvo i kazali kako su tražili postavljanje ležećih policajaca i kamera, no da policija nije reagirala na njihove apele.

Zagrebačka policija odgovorila je danas na navedene kritike opširnim priopćenjem u kojem navode da su proveli dodatnu analizu stanja prometne signalizacije, te zaprimljenih saznanja o “kršenju prometnih propisa i poduzetih mjera policije u široj zoni Ulice Žitnjak”.

U 2023. utvrdili 910 prekršaja

Potvrđuju da je su u travnju ove godine primili dojavu predstavnice Mjesnog odbora Žitnjak koja ih je telefonom obavijestila da, iako je tamo to zabranjeno, određeni broj teretnih vozila čija ukupna masa prelazi 7,5 tona vozi po Ulici III. Struge, u neposrednoj blizini Ulice Žitnjak.

Policija je postupila prema dojavi te su u 2023. utvrdili 910 prekršaja u široj zoni Ulice Žitnjak, Žitnjačke ulice, Radničke i III. Struga, I. Petruševec i Čulinečke ceste. “Važno je istaknuti da su policijski službenici i prije spomenute dojave građana, tijekom 2022. godine sankcionirali ukupno 1096 prekršaja na tom istom području”, ističu.

‘Zabrana se nije odnosila na taj kamion’

Napominju i da se prometni znak „Zabrana prometa za vozila čija ukupna masa prelazi 7,5 tona“ nije odnosio na kamion koji je u petak naletio na djevojčicu, s obzirom na to da se radi o vozilu s masom od 6,5 tona, pa tu dojavu ne mogu povezati s tragičnom nesrećom.

Navode i da ležeće policajce ne postavlja policija, nego tijela jedinica lokalne samouprave uz suglasnost policije. “Dakle, pojedinac, Mjesni odbor ili Gradska četvrt mogu interno predložiti ili zatražiti postavu uspornika od nadležnog gradskog ureda koji se bavi poslovima prometa u jedinici lokalne samouprave, koja će razmotriti opravdanost postave uspornika, a ukoliko ocijene da je ona opravdana izradit će dokumentaciju za postavljanje te ju uputiti na suglasnost nadležnoj policijskoj upravi.

Po dobivenoj suglasnosti policijske uprave nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave i fizički postavlja uspornik na kolnik sukladno dokumentaciji”, navodi policija.

Prometne izmjene na spornoj lokaciji

Tvrde i da se lokacija na kojoj se dogodila nesreća ne “izdvaja uvelike od sličnih lokacija koje možemo pronaći u gotovo svim gradskim četvrtima Grada Zagreba, gdje je razvidno da stanje građevinske i prometne infrastrukture, najvećim dijelom iz objektivnih razloga nedostatka javnih površina za proširenje prometnica, ne prati objektivno stanje porasta broja stanovnika u Gradu Zagrebu”.

No, ističu i da to ne znači da se na spornoj lokaciji i sličnima ne mogu predložiti izmjene prometne regulacije koje bi potom nadležni ured Grada Zagreba uzeo u razmatranje i sukladno ovlastima donio adekvatne izmjene regulacije prometa, “poglavito kad se radi o izmicanju autobusnih stajališta s kolnika i eventualnoj preregulaciji prometnih tokova (jednosmjerni promet, zabrana prometa za teretna vozila i slično)”.

‘Nismo tu prometnicu smatrali opasnom’

Komentirajući stavku postavljanja kamera za mjerenje brzine, policija navodi da se one postavljaju na “mjesta i dionice koje se određuju planom rada policijske uprave odnosno policijske postaje, sukladno analitičko-statističkim pokazateljima stanja sigurnosti na pojedinoj lokaciji”.

Prema tome, tvrde, na lokaciji na kojoj se dogodila nesreća nisu zabilježene nikakve druge prometne nesreće u 2023., pa onda tu lokaciju nisu niti smatrali opasnom po pitanju cestovnog prometa.

“Isto tako važno je istaknuti da fokus u ovoj prometnoj nesreći nije na brzini teretnog vozila obzirom da se kretalo u okviru dopuštene brzine, već na obvezi vozača da se zaustavi ispred obilježenog pješačkog prijelaza i propusti pješake poglavito ako je u blizini na kolniku zaustavljen autobus koji prevozi školsku djecu te je za očekivati prelazak djece preko obilježenog pješačkog prijelaza”, navodi se u priopćenju.

Uputili apel vozačima da paze na pješake

Policija je apelirala na vozače da se u takvim situacijama zaustave pred obilježenim pješačkim prijelazom te da nastave s vožnjom tek nakon što su se uvjerili da su svi pješaci prešli zebru.

“Poradi informacije, navodimo da se na području Grada Zagreba trenutno brzina mjeri određenim brojem fiksnih kamera za nadzor brzine kretanja vozila, a lokacije postavljanja su određene temeljem analitičko – statističkih podataka, odnosno analiza evidentiranih prometnih nesreća te broju utvrđenih prekršaja posebice s naglaskom na prekršaje nepropisne brzine kretanja vozila”, navodi policija.

‘I Grad Zagreb može nabaviti kamere’

Objašnjavaju i da je u tijeku postupak nabave dodatnih kamera za brzinu koje nabavlja MUP, te da se one financiraju sredstvima iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa. Nakon nabave, uređaji će se, tvrde iz policije, postaviti na nove dodatne lokacije na području grada Zagreba te da će u narednom periodu razmotriti mogućnost da se kamera postavi u Ulici Žitnjak.

Dodaju i da se nabava kamera može financirati i od strane “Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno konkretno Grada Zagreba, kada se radi o prometnicama na području Grada Zagreba”.

“Ukoliko je jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave doista zainteresirana za kupnju mjernog uređaja za nadzor brzine, postupak takve vrste nabave uređaja je da jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, nabavi kompatibilnu kameru ili kućište za nadzor brzine kretanja vozila te je donira Ministarstvu unutarnjih poslova koje ju upotrebljava za poslove mjerenja brzine”, piše policija u priopćenju.

‘Ova nesreća predstavlja tragediju’

Tvrde i da jedinice lokalne i područne samouprave mogu uz suglasnost policije samostalno postaviti kamere na lokacijama na javnim površinama, ali i na raskrižjima unutar gradskog područja koje služe samo za nadzor nepropisnog zaustavljanja i parkiranja vozila, te da se njima ne može mjeriti brzina vozila jer “jedinice lokalne samouprave nemaju ovlasti mjerenja brzine vozila”.

“Ova prometna nesreća u kojoj je smrtno stradalo dijete – pješakinja predstavlja ogromnu tragediju za obitelj djevojčice, prijatelje, poznanike ali i sve nas, kao cjelokupno društvo, iziskuje od svih nas, počevši od razine pojedinca koji sudjeluje u prometu, obitelji, pa do razine svih institucija koje sudjeluju u aktivnostima i brizi za sigurnost cestovnog prometa, da pronalazimo dodatne načine kako podignuti svijest svakog aktivnog učesnika u prometu o opasnostima koje krije sudjelovanje u prometu, bilo u svojstvu pješaka ili vozača”, ističu.

‘Provodimo niz aktivnosti’

Navode da su MUP i PU zagrebačka kao prioritet odredili intenziviranje svih aktivnosti kako bi se smanjio broj stradalih u prometnim nesrećama, te da godinama provode niz aktivnosti, uključujući i represivne mjere.

“Slobodni smo istaknuti da je ove godine na području Policijske uprave zagrebačke u prometnim nesrećama smrtno stradalo 18 osoba dok je u prošloj godini u istom vremenskom periodu stradalo 24 osobe, dakle, u ovoj godini 6 je osoba manje smrtno stradalo u prometnim nesrećama”, navodi policija.

Objavili statistiku stradavanja

“Isto tako nužno je napomenuti da se broj smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama u cijeloj Europskoj uniji prati istom metodikom, odnosno brojem poginulih osoba u prometnim nesrećama na 100 000 stanovnika.

Prosječan broj poginulih osoba u prometnim nesrećama u zemljama Europske unije je 4,6 poginulih osoba na 100 000 stanovnika dok Policijska uprava zagrebačka (područje Grada Zagreba i Zagrebačke županije) bilježi 3,8 poginulih osoba na 100 000 stanovnika, a broj poginulih osoba u prometnim nesrećama u samom Gradu Zagrebu je 2,1 poginulih osoba na 100 000 stanovnika”, tvrde.

“Unatoč svemu navedenom, svjedoci smo događanja najtežih prometnih nesreća i smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama pa koristimo priliku i pozivamo sveukupnu javnost, institucije, zainteresirane udruge, medije i pojedince da svojim nesebičnim angažmanom još više uz koordinaciju u partnerstvo s Policijskom upravom zagrebačkom doprinesu dodatnom iskoraku u sigurnosti cestovnog prometa, čime ćemo zajednički stvoriti ozračje sigurnosti svakog sudionika u prometu”, zaključuje policija u priopćenju.