Ako vas brine sastav vaše kozmetike, imamo dobru vijest; postoje aplikacije koje će vam sve lijepo otkriti

Aplikacije poput Think Dirty skeniranjem proizvoda javljaju nalaze li se unutra toksini i druge štetne tvari

FOTO: Screenshot/Google Play Store

Ljudi kupuju različite kozmetičke proizvode, pokušavajući naći dobar omjer cijene i kvalitete, a pojma nemaju što stavljaju na svoje tijelo. Postoji nekoliko aplikacija koje nam u tome pomažu, piše Bloomberg. Kanadska Think Dirty, američka EWG Healthy Living i francuska Yuka su neke od njih. Lily Tse, osnivačica Think Dirty kaže: “Ne zanima nas kako se zove brand. Ono o čemu mi brinemo je popis sastojaka.”

Industrija ljepote ignorira ove aplikacije, tvrdeći da pružaju iskrivljenu i alarmantnu sliku o njihovim proizvodima. Estee Lauder, Clarins, Procter&Gamble i Loreal tvrde da su njihovi proizvodi testirani, sigurni i sukladni propisima.

Ne morate pratiti što piše na naljepnici

Do sada su potrošači, zabrinuti za svoje zdravlje, morali pratiti što piše na naljepnici i pamtiti duga, neizgovorljiva imena spojeva i komplicirane oznake. Većina kupaca niti ne ulaže dodatni napor da provjeri sastojke već vjeruju proizvođaču. Aplikacija Think Dirty napravila je napredak i učinila provjeru sastojaka jednostavnom. Aplikacije su besplatne, a počinju unovčavati usluge savjetovanjem za robne marke i naplaćujući onima koje su u skladu sa standardima i mogu dobiti pečat odobrenja.

“Prije aplikacija nije bilo jednostavnog načina za provjeru sastojaka”, kaže Julie Raphanel, tridesetogodišnjakinja koja je počela kod kuće spravljati vlastite kozmetičke proizvode nakon što je postala zabrinuta oko sastojaka u prirodnim brandovima koje koristi. “Nisam mogla naći posve čiste proizvode niti sa organskim naljepnicama.”

Propisi nisu dovoljno rigorozni

Kozmetičke tvrtke trude se desetljećima da otkriju nove kemikalije, svježeg i privlačnog mirisa, što glađe regeneratore i sapune i razne druge stvari. Industrija troši milijune da bi provjerila sigurnost proizvoda i pridržava se propisa, ali neki kupci i dalje smatraju da su propisi nedovoljno rigorozni.

Nepovjerenje je postalo još veće kada su tvrtke, utrkujući se, reklamirale prirodne sastojke bez da se gnjave uklanjanjem onih štetnih. L’Oreal kojeg je utemeljio kemičar i koji prodaje desetine popularnih brandova, borio se za održanje rasta u SAD-u. Tvrtka je lansirala prvu organsku boju za kosu na bazi biljaka i proširila Garnierovu liniju šampona inspiriranih prirodom koji imaju slike avokada, papaja i bobica. Ali proizvodi i dalje sadrže kemijske spojeve koje zagovornici čistih proizvoda smatraju potencijalno toksičnima jer uzrokuju alergije i remete lučenje hormona.

Nekvalitetni, kao fol, prirodni proizvodi

Prošlog je mjeseca Bloomberg u Parizu krenuo u provjeru francuske aplikacije Yuka. Proizvodi koji se reklamiraju da sadrže zobenu kašu i med na prirodnoj bazi nisu prošli. Originsov Matte moisturizer dobio je lošu ocjenu zbog titanovog oksida za koji aplikacija kaže da može uzrokovati karcinom. Clarinsov ovlaživač dobio je nula bodova od mogućih 100 jer sadrži mineralna ulja, a dezodorant Old Spice dobio je zeleno svijetlo jer ne sadrži aluminijeve soli.

Kahina Benhebri, samozvana kozmetička hakerica, pokrenula je aplikaciju CompoScan i kaže da ona samo nastoji da robne marke postanu transparentnije, a proizvodi čišći. Predsjednik kompanije Clarins upozorava da skeniranje može biti nedosljedno i znanstveno neutemeljeno. Svaka aplikacija pojavljuje se sa svojim sastojcima koje bi zabranila.

Što o tome misle kozmetički giganti

Oni koji su radili aplikacije kažu da se oslanjaju na znanstvene studije. Kao npr. u rujnu je organizacija Breast Cancer Prevention Partners objavila uobičajene sastojke povezane sa karcinomom, hormonskom disfunkcijom ili štete reproduktivnom sustavu.

Kozmetički giganti ističu da je stvarnost puno složenija nego što aplikacija predstavlja. Neki su sastojci opasni ako se progutaju, ali ne izvan tijela. Drugi su bezopasni u malim količinama, ali upitni u većima, iako je teško izračunati koliko ste izloženi npr. u jutarnjoj rutini koja uključuje nekoliko proizvoda, pastu za zube, gel za tuširanje, kremu za lice.

“Svi jesmo za transparentnost i podržavamo potrebu potrošača za jasnim, pouzdanim i neovisnim informacijama,” kažu iz L’Oreala. “Čini se da te aplikacije nemaju znanstvenu osnovu, ocjene proizvoda se vrlo razlikuju, zasnivaju se na prisutnosti određenih sastojaka koje oni smatraju opasnima, iako je naša industrija podložna najstrožim propisima na svijetu.”