Američki roditelji i učenici za Telegram pričaju o novoj školskoj godini u doba pandemije i Trumpa koji unosi kaos

Roditelji i učenici iz Louisvillea u Kentuckyju govore nam o organizaciji nastave u SAD-u tijekom korone

Joachim, 8, whose school was closed following the Coronavirus outbreak, does school exercises at home with his dad Pierre-Yves in Washington on March 20, 2020. - As millions of families hunker down amid the coronavirus crisis, the sudden reality of schooling from home risks widening the education gap between those with the means and support to keep up with lessons, and those who risk falling behind. (Photo by Eric BARADAT / AFP)
FOTO: Ilustrativna fotografija/AFP

Pitanje povratka u učionice s početkom nove školske godine, prijeporno je pitanje ne samo u Hrvatskoj, već i diljem svijeta. Dok bi hrvatski učenici, prema dosadašnjim najavama resornog ministarstva, trebali krenuti na nastavu u škole 7. rujna, paralelno se prate vijesti iz europskih zemalja u kojima se učenici pomalo vraćaju u klupe nakon praznika. U Njemačkoj je, primjerice, prošli ponedjeljak počela škola u saveznoj državi Mecklenburg-Vorpommern, no već je u petak oko 1000 učenika poslano kućama u samoizolaciju zbog proboja korone u jednu srednju i jednu osnovnu školu.

S druge strane Atlantskog oceana, u Sjedinjenim Američkim Državama, pitanje povratka učenika u škole vruće je političko pitanje. Administracija Donalda Trumpa potiče savezne države na otvaranje škola nakon praznika i neposrednu nastavu, a njegova ministrica obrazovanja Betsy DeVos ponavlja Trumpovu prijetnju da će skresati financiranje školama koje se ipak ne opredijele za potpuno otvaranje od rujna. Federalna vlast pritišće zato što, zapravo, ta odluka nije u njihovim rukama. O (ne)otvaranju škola odlučuju savezne države ili, još preciznije, školski okruzi kojih je na tisuće.

Škola u potpunosti kreće virtualno

Tijekom novinarskog studijskog putovanja u SAD krajem 2018., s nekolicinom kolega iz nekoliko zemalja svijeta, posjetila sam školski okrug Jefferson County u Louisvilleu, u saveznoj državi Kentucky. Boraveći tamo nekoliko dana, upoznali smo stanovnike Louisvillea i, za ovu priču važnije, među njima roditelje i učenike lokalnih škola. Oni sada za Telegram govore o organizaciji nastave u njihovom školskom okrugu s početkom nove školske godine. Bennett Knox otac je Harper i Aidan; obje uskoro kreću u tamošnji 11. razred, što je predzadnja srednjoškolska godina u SAD-u.

Djevojke pohađaju dvije različite javne škole u Louisvilleu, no obje djeluju u sklopu školskog okruga Jefferson, najvećeg u Kentuckyju i jednom od najvećih u SAD-u; samo u tom okrugu školu pohađa više od 100.000 učenika. Okrug je, govori Bennett, odgodio početak nastave za dva tjedna pa svi kreću 25. kolovoza, uz odluku da će prvih šest tjedana nastavu održavati virtualnim putem. Nakon toga, okrug će dalje odlučivati o obliku nastave ovisno o kretanju brojki zaraženih koronavirusom u Louisvilleu.

Nema oduševljenja virtualnom nastavom

“Podržavamo ovaj potez jer broj novih slučajeva zaraze u Louisvilleu daleko premašuje razinu na kojoj bismo se osjećali ugodno i sigurno. Učitelji se također ne osjećaju ugodno i u ovom trenutku ne znamo hoće li se škole otvoriti nakon prvih šest tjedana. Da se moram kladiti, rekao bih da povratka u škole neće biti do proljetnog semestra”, kaže Bennett i dodaje kako su u obitelji dobro opremljeni za nastavu na daljinu. Supruga mu radi od kuće pa tijekom školskih sati može provjeriti sudjeluju li Harper i Aidan uredno u nastavi.

No, objašnjava, u mnogim obiteljima nije tako pa će, smatra, brojna djeca u socioekonomski nepovoljnijim situacijama zaostajati u nastavi na daljinu. Virtualnom nastavom, očekivano, nisu oduševljeni. Djevojke su već imale takvu nastavu krajem proljetnog semestra kad je krenuo prvi val koronavirusa. “Nastava je bila neorganizirana i nedjelotvorna pa se nadamo da će sada biti bolje. Svjesni smo da će i dalje biti neusporedivo s nastavom u učionici”, govori.

Žal zbog maturantske godine, ali prvo sigurnost

U razgovorima o povratku u škole, kaže Bennett, govori se o ograničavanju broja učenika u razredu na način da se učenici izmjenjuju u nastavi na daljinu i neposrednoj školskoj nastavi. Problem je, zaključuje, i što Trumpova vlada još nije osigurala nužna financijska sredstva potrebna kako bi škole amortizirale nove troškove za nastavu u doba epidemije. Razgovaram i s Annie Whaley, maturanticom duPont Manual srednje škole koju smo imali prilike posjetiti tijekom boravka u Louisvilleu.

Posljednju školsku godinu započet će virtualnom nastavom; školski dan imat će strukturu prema školskome rasporedu, a predavanja će se odvijati putem Zooma ili Google Classrooma. “Ne znam što bih očekivala od iduće školske godine, ali sam zaista sretna što su odlučili da idemo s virtualnom nastavom umjesto tradicionalne. Iako, ovako definitivno nisam zamišljala svoju posljednju godinu u školi”, govori Annie, dodajući kako je, usprkos tome, važnije misliti na sigurnost svih. Školski okrug obuhvaća velik broj učenika pa, kaže, i samo promišljanje o koordinaciji školskih autobusa predstavlja pravu noćnu moru nadležnima.

Očekuje se veća kvaliteta virtualne nastave

Navodi mi primjer svoje sestrične koja će krenuti u treći razred srednje u susjednom okrugu; ponuđena im je virtualna, ali i neposredna nastava. Odlučila se za neposrednu, u školi, što podrazumijeva učestalu upotrebu dezinficijensa, nošenje maske i razmak od dva metra među učeničkim klupama. “Mislim da je ova pandemija učinila da budem zahvalna za svoja dosadašnja školska iskustva, poput utakmica, plesova, ma čak i običnog sjedenja na ručku s prijateljima”, zaključuje Annie.

Svoje dojmove sa mnom je podijelila i Xiao Yin Zhao, šefica organizacije koja je bila zadužena za naš boravak u Louisvilleu. Njene se dvije kćeri također pripremaju za virtualnu nastavu od kraja kolovoza. Izazov u okrugu je tehnološka oprema za nastavu na daljinu, koju ne posjeduju svi učenici pa je okrug nabavio dodatnih 30.000 Chromebookova, a kome je potrebno, osigurava se i pristup stabilnoj internetskoj vezi. Kao roditelj, očekuje da kvaliteta online poučavanja u predstojećoj, drugoj etapi virtualne nastave, bude bolja.

“Proljetos se sve odvilo brzo pa je razumljivo da je kvaliteta poučavanja strašno varirala. No sada, nakon nekoliko mjeseci, očekujemo da su učitelji poradili na svojim vještinama poučavanja u virtualnim učionicama”, ističe Xiao Yin. Dodaje, većina se slaže da je neposredna školska nastava puno bolja opcija za učenike – za njihovo učenje i socijalizaciju – no naglašava kako, isto tako, većina smatra da to ipak nije vrijedno rizika od novih zaraza.

Bijeloj kući usprkos, savezne su države oprezne

Razgovaramo i o javnoj debati u Americi o pitanju povratka u škole; govori kako su, uz svo inzistiranje Bijele kuće da se učenici vrate u škole, savezne države vrlo oprezne u preporukama. “To je postalo veliko političko pitanje u Americi, poput onoga o nošenju maski, a to je pitanje podijelilo ljude što doprinosi nesigurnosti oko odlaska učenika u školu”, objašnjava.

Bennett je još direktniji; za nesigurnost i nepovjerenje među ljudima otvoreno krivi “nesposobnu Trumpovu administraciju” jer tijekom ljeta nije činila ništa na obuzdavanju epidemije, što bi pridonijelo lakšem povratku u škole. Trump je, dodaje, tek sada, četiri mjeseca od početka krize, počeo uopće poticati nošenje zaštitnih maski.

“Predsjednik Trump za ovo snosi osobnu odgovornost. Umjesto da se zemlja ujedinila oko pitanja koronakrize, dogodilo se upravo suprotno. Mogu samo zamisliti kako se na to gleda izvana, iz drugih zemalja”, zaključuje Bennett. U susjednoj Indiani, koja je krajem srpnja prva krenula s nastavom u javnim školama, osnovna škola Greenfield Central kod jednog je učenika zabilježila slučaj zaraze odmah nakon prvoga dana povratka u školu.

NYT procijenio mogućnost zaraza

U saveznoj državi Nebraski guverner Ricketts, pak, ponavlja sve dobrobiti povratka djece u škole, no u školskim okruzima diljem te države ostavljena je mogućnost izbora roditeljima i učenicima između isključivo virtualne nastave i hibridnog modela u kojemu učenici djelomično pohađaju nastavu virtualno, a djelomično neposredno u školi.

Kompleksno pitanje povratka u škole u SAD-u, detaljno je prezentirao New York Times, kreirajući interaktivnu kartu svih školskih okruga u zemlji, s procjenom zaraza u školama, ovisno o broju učenika koji ih pohađaju. Planiranje nastave u pandemijsko vrijeme, dakle, nije jednostavno u strostruko manjem hrvatskom školskom sustavu, kamoli u SAD-u čiji je sustav podijeljen na nekoliko tisuća školskih okruga.