Nekad je nužno odabrati stranu
FOTO: Vjekoslav Skledar
Sandra Tomić i suradnica

Bili smo u Münchenu, u butiku Sandre Tomić o čijem dizajnu pišu neki od vodećih modnih magazina

Sandra Tomić o obitelji, modnoj industriji i biznis planovima

Bili smo u Münchenu, u butiku Sandre Tomić o čijem dizajnu pišu neki od vodećih modnih magazina

Sandra Tomić o obitelji, modnoj industriji i biznis planovima

Sandra Tomić i suradnica
FOTO: Vjekoslav Skledar

Iako je München prepun luksuznih trgovina i butika, novootvoreni Min Fashion store u Barer Strasse 36 u središtu grada, razlikuje se od svih ostalih po originalnom dizajnu i osebujnom stilu. U blizini Alte Pinakothek i Pinakothek der Moderne te Technische Universität München, arhitektonski biro Arnold & Werner, koji je projektirao cijeli niz kultnih minhenskih hotela, prodavaonica i barova, pripremio je za posjetitelje Min fashion storea već na ulici iznenađenje.

Pred samim ulazom postavio je mali stol i stolac, a dojam intimnog ozračja dodatno pojačavaju svijetlo smeđe, sivkaste i ljubičaste boje zidova te originalne zlatne vaze s bijelim i ljubičastim cvijećem. U sredini dućana su, u istom tonu, drvena i staklena vitrina neobičnog oblika. U njima je izložen nakit, a ugodno luksuzno ozračje zaokružuju haljine, suknje, bluze, nježnih, pastelnih boja.

Sve je dizajnirano po ukusu Tomić

Na pitanje hoće li svaki put prilagođavati boje dućana novim kolekcijama, Sandra Tomić, vlasnica i menadžerica modnog branda Min Fashion, objašnjava da se to neće dogoditi. “Sva izložena odjeća kreirana je po mom ukusu, a što se tiče boja jedno je sigurno: nikada neću imati šarene haljine ili bluze. Moja je ideja staviti naglasak na kvalitetu materijala i ponuditi modele koji će se moći nositi nekoliko sezona.

Min Fashion store Vjekoslav Skledar

Ne zamaram se praćenjem trendova, ne robujem trenutnim modnim hirovima, na patim od ekstravagancije: nudim decentnost i eleganciju, a kvaliteta je za mene uvijek u prvom planu. Želim da se moja marka Min Fashion doživljava kao brand u kojemu dominiraju emocije. Za studija psihologije shvatila samo koliko su i u modnom biznisu važni osjećaji pa sam odlučila napraviti odjeću za mlade majke i njihove kćeri. Taj odnos prožet je snažnim emocijama i ljubavlju pa se svi ti osjećaji izražavaju i kroz moje kreacije.

Min Fashion store Vjekoslav Skledar

Stoga sam za simbol odabrala isprepletena srca koja su postala zaštitni znak mog branda. Danas sve manje ljudi zna tko je kreirao odjeću koju nose, moda je postala bezlična industrija, pa sam odlučila stvoriti marku koja će biti suprotnost tomu, koja će biti prepoznatljiva po osobnosti i osebujnosti. Tako da svaki kupac zna tko stoji iza kreacije koju nosi.”

Naslijedila tatine poslovne gene

Sandra Tomić svako toliko imala je potrebu ispričavati se zbog svog, kako je govorila, “ne baš dobrog hrvatskog jezika”. No, za to nije bilo potrebe jer ga govori više nego korektno. No, za nju je problem, kaže, što misli na njemačkom pa onda to prevodi na hrvatski, što kod nje izaziva bojazan da se neće izraziti na najbolji način.

Sandra s ocem, Franjom Tomićem Vjekoslav Skledar

Za dobro poznavanje hrvatskog jezika, premda je prije 31 godinu rođena u Münchenu, najzaslužniji su njena majka Božica i otac Franjo koji su sa svojom djecom kod kuće uvijek razgovarali na hrvatskome. Franjo Tomić iznimno je uspješan biznismen kojega u Hrvatskoj i BiH poznaju kao generalnog zastupnika BMW-a, a u Njemačkoj kao vlasnika i vrhunskog stručnjaka za razvoj i implementaciju velikih sustava odzračivanja te proizvodnju i ugradnju specijalnih industrijskih instalacija.

Osim što po cijelom svijetu sudjeluje u gradnji proizvodnih pogona BMW-a, Tomićeva tvrtka radi i za ugledne kompanije kao što u Siemens, Knorr, Land Rover, Audi, Daimler… Sandra Tomić priznaje da je naslijedila poslovne gene svog oca čiji je rad pratila od malih nogu, pa ne čudi da se nakon studija psihologije u Beču na Sigmund Freud Univeirsität, odlučila nastaviti školovanje na milanskom fakultetu Istituto Marangoni na kojem je završila Fashion & Luxury Brand Management.

Fokus na stiliziranoj odjeći za mame i kćeri

“Uvijek me zanimala moda, a studij u Milanu samo je potaknuo moju želju da se njome i profesionalno bavim. Volim talijansku modu, talijanski stil života, njihovu veselu prirodu. Zbog toga najviše volim talijanske modne brandove Bottega Venetta i Giambattista Valija, premda iznimno cijenim i Dries Van Notena i Azzedine Alaia. Talijanima je najvažnije da su lijepo odjeveni te da pred svaku sezonu mogu kupiti najnovije modele. Manje im je bitno u kakvom stanu žive ili kakav automobil voze, bitno im je da budu odjeveni po posljednjoj modi.

Nijemci, su, dakako, posve različiti: žele imati što bolje kuće i stanove te voziti super automobile, a za odjeću ne mare previše.” U odluci Sandre Tomić da stvori vlastiti modni brand za majke i kćeri gotovo presudnu ulogu imala je činjenica da je majka petogodišnje djevojčice Emily-Sophie.
“I sama sam često bila u potrazi za odjećom svoje kćeri pa sam shvatila kako bi bilo dobro da se iz istog materijala izradi jednako stilizirana odjeća za majku i kćer.

Min Fashion store Vjekoslav Skledar

Sve djevojčice žele biti odjevena kao majke jer su im one uzor, a majke pak traže odjeću za svoje kćeri koja će biti sukladna njihovim haljinama, suknjama ili bluzama. Stoga sam odlučila ponuditi tržištu odjeću koja će istaknuti tu povezanost, a koja će biti namijenjena posebnim događajima i svečanostima, kao što su razna slavlja i vjenčanja. Osim toga to je niša koja ne postoji pa vjerujem da će mi to pomoći da se lakše probijem na tržištu.”

Kako se stalno mijenja psihologija kupaca

Sandra Tomić došla je na intervju odjevena u klasičnu odjeću mladih poslovnih žena – elegantnu pencil suknju i svilenu košulju krem boje. Premda je svjesna koliko će biti teško probiti se na globalizirano tržište na kojemu vlada nesmiljena konkurencija, niti jednog trenutka nije ostavila prostora sumnji u uspjeh. Zna koji su joj ciljevi i precizno objašnjava kako ih namjerava postići. Uvjerena je u ispravnost poslovnog modela koji je odabrala i to joj daje sigurnost i snagu da radi od 8 ujutro do 20 sati navečer.

Svjesna je, među ostalim, da se modni svijet mijenja strahovitom brzinom, da se jednako tako mijenja psihologija kupaca kao i da više nema klasične podjele odjeće za četiri godišnja doba. Za primjer navodi najpopularniji svjetski modni brand Zaru koji godišnje izbaci na tržište čak 21 seriju odjeće. “Bila sam neki dan u trgovini kad se jedna djevojka zalila kavom. Kad je kazala da ide kupiti novu, upitala sam je zašto je radije ne opere. Odgovorila je da je bluza bila toliko jeftina da je lakše kupiti novu, nego je prati.

Većini mladih najvažnije je da je odjeća što jeftinija, nemaju neki emocionalni odnos spram nje, za njih nije važna kvaliteta, to je samo potrošna roba. To su prepoznali vlasnici Zare i u tomu leži tajna njihovog uspjeha. Njihova je formula vrlo jednostavna: kupuju na veliko jeftine materijale od kojih onda proizvode odjeću u Aziji gdje je jeftina radna snaga. Zbog toga se pojavljuju na svjetskom tržištu s najnižim mogućim cijenama kojima nitko ne može konkurirati.“

Kako pronaći kupce za svoje skupe modele?

S obzirom na te prevladavajuće trendove Tomić se našla pred pitanjem kako u takvom ozračju pronaći kupce za svoje relativno skupe modele. Njene su kreacije izrađene od najfinijih materijala, a kako ih kupuje u relativno malim količinama, mora ih plaćati po najvišim cijenama. Osim toga sve se izrađuje u Njemačkoj gdje je cijena rada vrlo visoka.

“Moja su ciljana skupina žene od 25 do 45 godina te djevojčice od 3 do 8 godina. Žene u tim godinama modno su osviještene, žele izgledati lijepo, mlado i privlačno, i, dakako, žele nositi kvalitetnu odjeću. Stoga im nudim modele koji će zadovoljiti sve te njihove potrebe. Istodobno želim da se u mojim kreacijama osjećaju ugodno te da ih mogu nositi i nekoliko godina.”

Nakon globalne financijske krize ozbiljno su se promijenile navike dijela kupaca. Naime, mnogi od njih više ne žele plaćati previsoku cijenu za odjeću koju će nositi jednu sezonu ili za haljinu koju mogu odjenuti tek jednom. Ta nova filozofija pogodila je i najveće svjetske modne marke: svima onima koji su proizvodili samo odjeću, prihodi su značajno pali.

O brendu pisali Harpers Bazaar i Marie Claire

Naprosto, u svijetu glamura odjeća više ne donosi najveću zaradu. Zbog toga je većina njih, od Armanija i Valentina do Versacea i Guccia, počela lansirati na tržište proizvode koji se mogu koristiti nekoliko sezona. A to su torbe, naočale, nakit, satovi, parfemi na kojim se sada najviše zarađuje.
Zbog toga je i Sandra Tomić sa svojim timom počela kreirati vlastiti nakit.

Zlatne ogrlice, prsteni, narukvice, ne stoje manje od 3.000 eura, no njima želi ukrasiti i oplemeniti svoje modne kreacije. Uvjerena je da su odjeća i nakit dobitna kombinacija. Iako su se tekstovi o njenom brandu Min Fashion pojavili u najuglednijim modnim časopisima, poput Cosmopolitana, Harpers Bazaara, Marie Claire, kao i u najtiražnijim njemačkim novinama Bild, Sandra Tomić ne krije da najviše cijeni društvene mreže.

Osnovna je ideja ipak online prodaja

“Upravo sam za takvu klijentelu napravila dućan u kojem će se manje prodavati, a više razgledavati. Moj butik je zapravo lijepi show room, u kojemu će se kupci moći uvjeriti u najvišu kvalitetu i originalnost mojih kreacija, a onda će to moći kupiti preko interneta. Dakle, osnovna je ideja online prodaja. Ljudi sve manje kupuju u dućanima, a sve više se informiraju i kupuju preko socijalnih medija.

Uostalom preko novih društvenih mreža dobiva se puno više pozornosti nego preko oglasa u klasičnim medijima kao što su novine i televizija. Danas modni ukus puno više formiraju blogerice nego modni časopisi. Imate blogerice koje imaju i po milijun sljedbenika i one su prave zvijezde. No, modne trendove diktiraju i blogerice koje imaju između 50.000 i 100.000 čitatelja i koje također imaju golem utjecaj. Ljudi imaju sve više povjerenja u njihove preporuke.”

I Sandra Tomić otvorila je svoj blog na kojem piše o fenomenu mode. Već ima više tisuća žena koje prate njena promišljanja o modi, a to je ujedno i jedan od načina da uspostavi kontakt sa svojim kupcima. Svjesna je, naime, da je za uspjeh svakog branda iznimno važna komunikacija s kupcima, jer bez toga, tvrdi, više nema uspjeha u svijetu glamoura.