Nekad je nužno odabrati stranu

Cijela Hrvatska od danas je na online nastavi; stvari zapinju, a profesori nisu baš uvjereni da su problem hakeri

Telegram je razgovarao s ravnateljima i profesorima koji od jutra imaju problema s pristupom platformama putem CARNET-ovih korisničkih imena

FOTO: Goran Jakus/PIXSELL

Nastava na daljinu od danas se odvija u svim hrvatskim osnovnim i srednjim školama. U ponedjeljak je, bez pretjeranih problema, s online nastavom krenula Istarska županija, a u virtualnom svijetu danas uči i ostatak hrvatskih učenika. I fakulteti nastavu održavaju online pa smo jutros provjerili situaciju u cijeloj obrazovnoj vertikali.

Ravnatelj Igor Matijašić iz Osnovne škole Milana Langa Bregana kaže kako i učitelji i učenici od jutra imaju problema s pristupom platformama putem CARNET-ovih korisničkih imena. Njihova škola radi u Teams sustavu, a neki se još uvijek ne mogu prijaviti.

“Iako imamo preporuke Ministarstva za točna vremena prijavljivanja u sustav, kako se on ne bi preopteretio, platforme su i dalje uvelike nedostupne. Učitelji se ne mogu javiti učenicima prema rasporedu tako da imaju preporuku da im se jave u bilo koje vrijeme kada će sustav biti funkcionalan”, govori Matijašić.

Svi na planu B nastave na daljinu

Vrlo djelotvornim, ističe, pokazuje se njihov plan B; učitelji su, naime, još prošloga tjedna učenicima viših razreda poslali zadatke za cijeli ovaj tjedan, po predmetima, pa se učenici mogu osloniti na takav način rada. Njihovi najmlađi učenici nastavu prate putem HRT-a, no i njima njihovi učitelji uz pomoć roditelja, na dnevnoj bazi, dostavljaju dodatne zadatke uz TV program. Nisu to pretjerani zadaci, navodi Matijašić, ali učitelji javljaju što da dodatno pročitaju u čitanci, koji matematički zadatak trebaju riješiti iz svojih udžbenika i tako dalje.

Iz CARNET-a su proteklih dana eksplicitno tvrdili da je sustav pod napadom hakera te da zbog toga cijela stvar zapinje, ali danas su bili malo manje konkretni. Javili su samo kako je “sustav putem AAI@EduHr identiteta otežan zbog tehničkih poteškoća”. “CARNET i Srce rade sve što mogu kako bi ih što prije otklonili”, stoji u njihovom priopćenju.

Zbog tih su poteškoća škole većinom prešle na rezervni plan nastave na daljinu, što nam je potvrdio i Filip Zoričić, ravnatelj Gimnazije Pula. “Sada uvelike funkcioniramo putem mailova, a neki nastavnici s učenicima komuniciraju putem Facebook Messengera, Skypea, a oni koji su uspjeli s ulaskom u sustav, i putem Teamsa”, kaže pulski ravnatelj.

‘Pad sustava CARNET-u na dušu’

Profesorica jedne zagrebačke srednje škole, koja je htjela ostati anonimna, za Telegram je kazala kako sa svojim učenicima radi putem sustava Edmodo. Preporučila joj ga je kolegica iz druge škole i, kako kaže, funkcionira sjajno. Edmodo, tvrdi, nije vidjela među preporučenim platformama Ministarstva pa vjerojatno zato radi bez većih problema.

Učenicima šalje zadatke i linkove koje bi im davala i na školskome satu; nakon što riješe zadatak, učenici joj povratno vraćaju uslikane riješene zadatke, potom ih prokomentiraju i razjasne ukoliko nekome nešto nije jasno. “Držim se školskoga rasporeda i dostupna sam učenicima. Međutim, rekla sam im da se ne moraju koncentrirati na tih 45 minuta uobičajenog sata, već da mi se mogu javiti s pitanjima o zadacima bilo kada od 8 do 14 sati”, objašnjava profesorica kako stvari funkcioniraju.

I u lipnju je učiteljima padao sustav

Iako je u njihovoj školi službena mreža Yammer (koju u ovoj situaciji, između ostalih, preporučuje Ministarstvo), profesori se oslanjaju na druge alate koji nisu među službenim preporukama. Yammer je, kako kaže naša sugovornica, “najgora društvena mreža u povijesti”. Tvrdi kako je posve neintuitivna i nepregledna. Dodaje i kako prekjučerašnji pad sustava, za koji su iz CARNET-a, Srca i MUP-a komunicirali kao o kibernetičkom napadu, “ide CARNET-u na dušu”.

Ističe kako svi koji rade u prosvjeti vrlo dobro znaju kako im u lipnju, prilikom zaključivanja i upisivanja ocjena u e-Maticu, masovno pada sustav. “Nikada to nisu riješili i to je redovna situacija tako da mi svi koji radimo u prosvjeti znamo da je informacija o hakerima laž”, tvrdi ova profesorica zagrebačke srednje škole. Zahvalila je i svim kolegama u mreži Nastavnici organizirano, koji jedni drugima pomažu, uskaču, dijele savjete…

Filozofski na svojim serverima radi bez problema

U konačnici, provjerili smo i kakvo je stanje s nastavom na daljinu na fakultetima. Prodekan zagrebačkog Filozofskog fakulteta Dragan Bagić kaže za Telegram kako su vrlo zadovoljni i kako su imali sjajan start. Naglašava, pritom, kako Filozofski fakultet funkcionira na vlastitom sustavu Omega, koji je svojevrsna prilagodba Moodle sustava.

“Naš Centar za potporu e-učenju je zaista sve odlično pripremio, radimo na našim serverima i vlastitoj infrastrukturi koja ne ovisi o Srcu. Pritom valja imati na umu i koliko smo velik fakultet, imamo 500 do 600 nastavnika koji predaju po nekoliko kolegija”, ističe Bagić.

Od prošlog tjedna intenzivne pripreme za online nastavu

Od prošloga tjedna na fakultetu su imali intenzivne pripreme za online nastavu, tijekom vikenda su nastavnicima održali webinar o tome kako držati webinar pa su, uz uhodavanja po putu, od ponedjeljka krenuli snažno. Već u ponedjeljak su, kaže prodekan, imali preko 200 snimljenih predavanja.

“U ponedjeljak ujutro sam i sam držao svoju nastavu 70-ak minuta bez problema. Studenti su vidjeli mene i prezentaciju, a njihove povratne informacije govore da im je nastava bila jako dobra, da je sve funkcioniralo i da su je mogli pratiti. Predavanje se istovremeno snima pa mu studenti mogu i naknadno pristupiti”, opisuje profesor.

Naglašava, Filozofski je putem vlastitog sustava uspio osigurati i izvođenje jezičnih vježbi za strance u sklopu Croaticum tečaja hrvatskoga jezika, a bez problema se odvija i nastava Filozofskog za njihove tečajeve stranih jezika.