Nekad je nužno odabrati stranu

Digitalizacija uvelike mijenja financijske trendove. Pri kupnji karticama uskoro ćemo se identificirati otiskom prstiju

female hand with jewelry holding phone with online shopping touch and pay
FOTO: Photographer: Denys Prykhodov

Zadnjih nekoliko godina digitalizacija rapidno mijenja financijske trendove. Kupnju i plaćanje računa uvelike obavljamo online jer sve želimo raditi brzo, jednostavno i bez čekanja u banci pa tako, prema posljednjem istraživanju Masterindex iz studenog prošle godine govori kako čak 68% Hrvata plaća beskontaktno, 95% koristi kartice, a 84% kupuje na internetu.

„Želja potrošača za jednostavnim, sigurnim, brzim i digitalnim rješenjima u segmentu plaćanja raste. Naime, evolucija tehnologije odgovorna je i za evoluciju u plaćanju – današnji povezani potrošači preferiraju bezgotovinske transakcije, a povezani uređaji za koje se očekuje da će ih do 2020. U svijetu biti 30 milijardi donose nove prilike za trgovinu i bezgotovinsko plaćanje“, istaknula je Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj i najavila kako će hrvatski potrošači od travnja sljedeće godine moći pri kupnji ili plaćanju Mastercard karticama koristiti još jedan digitalni financijski hit – biometrijsku identifikaciju poput otiska prstiju ili prepoznavanja lica.

Kartice volimo više nego ikad

Kartice su već odavno postale sastavni dio svakog od nas i po navikama posjedovanja i korištenja kartica u potpunosti slijedimo svjetske trendove. Na kraju 2014. godine na svjetskoj razini bilo je 12 milijardi platnih kartica, odnosno 2,7 kartica po odraslom stanovniku – a upravo takva statistika vrijedi i u nas. Veći broj kartica po stanovniku od Hrvata imaju samo stanovnici Luksemburga i Velike Britanije, dok je na začelju liste Rumunjska sa 0,7 kartica po stanovniku.

Evo nekih od razloga zašto Hrvati ne mogu zamisliti život bez kartica.

Jednostavno raspolažemo svojim novcem: kartice omogućavaju da imamo pristup novcu 24 sata dnevno i izvan poslovnica banaka, mogućnost bezgotovinskog plaćanja u svim valutama i dijelovima svijeta, a u uslugu može biti uključeno i osiguranje od posljedica nezgode ili na putu. Kartica nam pomaže u upravljanju našim financijama, odnosno mjesečnim proračunom, a dobrodošla je i pri plaćanju hitnih ili nepredviđenih troškova.

Volimo plaćati i kupovati karticama: Hrvati godišnje na kartice kupe robe i usluga u vrijednosti većoj od 40 milijardi kuna, a prosječna vrijednost jednog ‘ispeglanog’ računa je oko 200 kuna. Kad plaćamo na obroke, onda su ti iznosi veći od tisuću kuna – u prosjeku 1128 kuna.

Omogućuju nam raspodjelu troškova: kartice na rate ili one s odgodom plaćanja za 90 posto korisnika postale su potreba jer omogućavaju da rasporedimo troškove i lakše dišemo u vrijeme kad mnogima treba „umjetno disanje“. Veliki broj kartica nudi mogućnost odgode plaćanja bez obračuna dodatnih naknada ili kamata, no na to što smo odgodili ne smijemo zaboraviti. Osim toga, moramo znati kakve sve troškove imamo uz karticu – postoji li trošak upisnine i članarine, što je s naknadom za podizanje gotovine, kamatama koje plaćamo na nepodmirene troškove i minuse. Kod kartice s odgodom plaćanja (charge kartica) ukupan iznos troškova podmirujemo na dogovoreni dan dospijeća. Uz to, kartica omogućuje podizanje gotovine na bankomatima i isplatim mjestima, plaćanje računa i podizanje gotovine u poslovnicama Fine, kupovinu GSM bonova itd.

Man hands holding watch and phone with debit card touch pay on the screen
Photographer: Denys Prykhodov

Ne morate nositi gotovinu sa sobom: to je jedna od osnovnih prednosti korištenja kreditnih kartica jest to što su vrlo prikladne te uz njih nećete morati nositi puno gotovine sa sobom. Primjerice, Mastercard® kartica koja je digitalno povezana s cijelim svijetom omogućava kupnju s odgodom plaćanja na više od 40 milijuna prodajnih mjesta u svijetu i na internetu te podizanje gotovine na više od 2 milijuna bankomata i isplatnih mjesta u zemlji i inozemstvu.

Omogućuju maksimalnu sigurnost : bez obzira plaćate li online, u trgovini, putem aplikacije ili prijenosnim uređajem, Mastercard, primjerice, pruža vrijedne sigurnosne prednosti i sofisticirane alate. Kako biste bili dodatno zaštićeni, aktivirajte Mastercard SecureCode u banci ili financijskoj instituciji koja je izdala vašu Mastercard karticu. Nakon što potvrdite narudžbu usluge ili proizvoda, pojavit će se prozor za unos vašeg SecureCodea koji se generira putem čitača kartice, tokenom ili mTokenom, odnosno upisom zaporke. Naime, i da netko drugi zna vaš broj kreditne ili debitne kartice, kupnja se ne bi mogla dovršiti bez unošenja ispravne SecureCode šifre, odnosno vaše sigurnosne potvrde identiteta.

Dodatnu zaštitu pruža mikročip ugrađen u karticu koji dodatno čuva vaše podatke. Ukoliko se pak dogoditi pronevjera vaše kartice, vrijedi pravilo “Nulte odgovornosti” – banka ili financijska institucija koja je izdala vašu karticu neće vas smatrati odgovornima za kupnju koju niste učinili.

Omogućuju online kupnju i plaćanje računa: broj online kupaca u Hrvatskoj i svijetu raste iz dana u dan pa tako u Hrvatskoj na internetu kupuje čak 84% korisnika kartica, u usporedbi s 81% u listopadu 2016. godine, pokazalo je istraživanje Masterindex. Najaktivniji online shopperi su ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 39, s visokim stupnjem obrazovanja. Sve je veći broj i onih koji online plaćaju račune – to ih čini 75%, za razliku od 68% u svibnju 2017. 57% online kupaca račune plaća preko internetskog bankarstva, 32% koristi mobilno bankarstvo, a samo 21% njih ističe da račune uvijek plaća u poslovnicama.

Omogućuju bezbrižnost na putovanjima: kartice na putovanje nosi 90 posto Hrvata, a najradije biraju Mastercard zbog široke prihvaćenosti te kartice diljem svijeta. Među prednostima plaćanjima tom karticom na putovanjima istaknuli su povoljan tečaj pri plaćanju u inozemstvu, odsustvo naknada pri plaćanju te dobru zaštitu od zlouporabe. Istraživanje Masterindex pokazalo je i kako oko trećine ispitanika koji su putovali plaća karticama, i to najčešće oni iz dobne skupine 40-49 godina, s iznadprosječnim primanjima. Njima plaćaju većinom do 60 posto kupnji. Istovremeno, osam posto njih gotovo sve kupnje u inozemstvu plaća karticom.

 

Sadržaj donosimo u suradnji s partnerom Mastercard.