Nekad je nužno odabrati stranu

Filozofija u osnovnim školama kod djece poboljšava pisanje, čitanje i matematiku

Novo istraživanje tvrdi kako filozofija potiče razmišljanje i kritičku argumentaciju

FOTO: J.D. Falk/Flickr

Učenje filozofije u osnovnoj školi može poboljšati engleski i matematiku kod djece, tvrdi novo istraživanje. Znanstvenici sa Sveučilišta Durham otkrili su kako djeca iz zapostavljenih gradskih sredina mogu imati najviše koristi od filozofskih rasprava po pitanju tema poput istine, poštenja i znanja.

Oko 3.159 učenika iz 48 osnovnih škola u Britaniji sudjelovalo je u pokusnom istraživanju u kojem su se poboljšale njihove vještine čitanja i matematike u roku od nekoliko mjeseci. Pokazalo se kako je razvijanje vještina bilo korisno kod učenika koji dolaze iz zapostavljenih sredina, a njihova sposobnost čitanja poboljšala se za četiri mjeseca, dok su njihove matematičke vještine poboljšane u roku tri mjeseca.

U sklopu istraživanja razgovaralo se s učiteljima i utvrđeno je kako duži godišnji program može unaprijediti samopouzdanje, strpljenje i samopoštovanje. SAPERE (Society for the Advancement of Philosophical Enquiry and Reflection in Education) razvilo je program ‘Filozofija za djecu’ koji može biti efektivan način da škole kod učenika iz zapostavljenih gradskih središta poboljšaju njihove školske rezultate.

Propitkivanje i argumentiranje

Cilj programa je pomoći djeci da postanu sklonija propitkivanju, razmišljanju, konstruktivnom argumentiranju i suradnji. Pokusni period koji je financirao EEF (Education Endowment Foundation), pružit će učiteljima profesionalan trening kojim će omogućiti da promiču filozofiju kod desetogodišnjaka.

“Filozofija za djecu napravila je ogromnu razliku u interakciji djece. Oni sada na igralištima mogu razgovarati o razlikama i poštuju tuđa stajališta. U razredu su njihove ideje razvijenije jer su i oni bolje opremljeni kako bi razumjeli način tuđeg razmišljanja i samim time prihvaćaju da su sva ta mišljenja ispravna. To je zbilja bitno za akademsku i društvenu okolinu.”, tvrdi Alexia Fox, učiteljica škole Hinde House u Sheffieldu.

“Naši rezultati sugeriraju da satovi filozofije imaju pozitivan utjecaj kod učenika, pogotovo kod predmeta poput matematike, čitanja i vjerojatno njihovih vještina pisanja. To pogotovo pozitivno utječe na djecu koja imaju određene obrazovne nedostatke. To je ohrabrujuće, i predani smo tome da se borimo protiv nedostataka u obrazovanju.”, smatra Stephen Gorard, profesor Škole za obrazovanje Sveučilišta Durham.