Glavni tajnik UN-a upozorava na generacijsku katastrofu koju nosi nastava na daljinu; apelira da se škole otvore

Aktualna je pandemija, upozorava Guterres, dovela do najveće disrupcije u obrazovanju ikada

16.03.2020., Zagreb - S obzirom da su zbog sirenja epidemije koronavirusa SARS-Covid-2 skole zatvorene na dva tjedna, Ministarstvo znanosti i obrazovanja organiziralo je nastavu preko virtualnih ucionica, te televizijskih kanala, tzv. Skola na daljinu. Za ucenike nizih razreda nastava se emitira na trecem programu HRT-a. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: Goran Stanzl/PIXSELL

Otvaranje škola i povratak učenika u učionice mora biti ključan prioritet država, poručuje glavni tajnik Ujedinjenih naroda António Guterres i upozorava da se, zbog prekida u obrazovanju uzrokovanog pandemijom koronavirusa, svijet suočava s “generacijskom katastrofom”. Ta bi katastrofa, naglašava Guterres, mogla dovesti do gubitka velikih ljudske potencijale, potkopati desetljeća napretka i potencirati već postojeće nejednakosti.

U govoru koji je priredio uz predstavljanje UN-ovih preporuka za politike obrazovanja tijekom Covid-19 krize i kasnije, Guterres kaže kako je aktualna pandemija dovela do najveće disrupcije u obrazovanju ikada i podsjeća kako je zatvaranje škola diljem svijeta obuhvatilo više od milijardu učenika. Pritom je, kaže, najmanje 40 milijuna djece u svijetu propustilo značajn dio svoje ključne, predškolske godine.

Koronaškole izostavila je mnoge

“Usprkos školskim lekcijama putem radija, televizije i online, kao i najboljim naporima učitelja i roditelja, mnogi su učenici ostali izvan dosega, izostavljeni”, upozorava Guterres na boljke koronaškole, o kojima je bilo govora i u Hrvatskoj. Djeca s teškoćama u razvoju, djeca pripadnici nacionalnih manjina, djeca izbjeglice, djeca iz siromašnih obitelji, bila su u najvećem riziku da budu izostavljena iz obrazovnog procesa, upozorava glavni tajnik UN-a.

Za one učenike koji jesu prisustvovali nastavi na daljinu, ističe Guterres, puno je toga ovisilo o njihovim životnim uvjetima, raspodjeli kućanskih poslova i slično. Sve ovo vodi “generacijskoj katastrofi”, upozorava i dodaje kako je svijet u ključnom, definirajućem trenutku za djecu i mlade. “Odluke koje vlade i partneri donesu sada, imat će dugoročan ućinak na stotine milijuna mladih ljudi te na razvojne izglede zemalja u narednim desetljećima”, govori Guterres.

Četiri ključne preporuke

Stoga kroz UN-ove preporuke za politike obrazovanja tijekom Covid-19, predlaže otvaranje škola kao glavni prioritet, uz sve mjere opreza. U tom će smislu, naglašava glavni tajnik, “konzultacije s roditeljima, odgajateljima, učiteljima i mladim ljudima biti presudne”. Guterres, kao svoju drugu smjernicu, ističe prioritizaciju obrazovanja u financijskim planovima država. “Obrazovni proračun mora biti zaštićen i povećan”, poručuje.

Ključno će biti i “targetirati one do kojih je najteže doći” i koji su u najvećem riziku da budu izostavljeni iz obrazovnog procesa. Guterres na kraju poručuje da je budućnost obrazovanja stigla i da “imamo generacijsku priliku” od temelja promišljati o održivim sustavima s naglaskom na kvalitetno obrazovanje za sve. “Moramo investirati u digitalnu pismenost i infrastrukturu, staviti naglasak na učenje o tome kako učiti, cjeloživotno učenje i jačanje veza između formalnog i neformalnog obrazovanja”, zaključuje.