Hrvatska je među EU zemljama s najvećim padom broja mrtvih u prometnim nesrećama, javlja Europska komisija

Iako je broj poginulih od 2010. do 2019. pao za 30 posto, i dalje je iznad europskog prosjeka

Vector of two car accident top view of vehicle collision on blue background
FOTO: Getty Images/iStockphoto

U Hrvatskoj je broj smrtnih slučajeva u cestovnom prometu od 2010. do 2019. pao za 30 posto, čime se svrstala u skupinu zemalja članica s najvećim padom u EU-u, ali broj poginulih je i dalje iznad europskog prosjeka, objavila je u četvrtak Europska komisija.

U Hrvatskoj je 2010. u cestovnom prometu bilo 99 poginulih na milijun stanovnika, a 2019. taj je broj pao na 73 na milijun stanovnika, što je 30 posto manje. Sedam zemalja zabilježilo je iznadprosječni pad broja poginulih, između 30 i 40 posto od 2010. do 2019.: Grčka, Španjolska, Irska, Latvija, Litva, Estonija i Hrvatska. U većini ostalih zemalja napredak po tom pitanju je usporen.

Hrvatska je i u skupini osam zemalja s najvećim padom broja poginulih u godinu dana s 2018. na 2019. kada je broj pao sa 77 na 73 na milijun stanovnika, što je šest posto. Apsolutni rekorder je Luksemburg gdje je u godinu dana broj poginulih smanjen s 60 na 36 na milijun stanovnika, što je 39 posto.

I dalje smo daleko od europskog prosjeka

I dalje postoji vrlo velika razlika između zemalja članica. Najsigurnije ceste ima Švedska, s 22 poginula na milijun stanovnika i Irska 29. Najgore stanje je u Rumunjskoj, 96 poginulih na milijun stanovnika, Bugarskoj, 89 i Poljskoj, 77. Prosjek na razini EU-a je 51 poginuli na milijun stanovnika.

Europska unija je zacrtala cilj da se do 2050. godine broj poginulih i teško ozlijeđnih u cestvnom prometu smanji na nulu, a da se do 2030. prepolovi broj poginulih i teško ozlijeđenih. “Naš je cilj da nemamo poginulih ni teško ozlijeđenih do 2050. godine, da do 2030. smanjimo za 50 posto broj poginulih i teško ozlijeđenih. Znamo da je naš cilj ostvariv”, izjavila je povjerenica za promet Adina Valean.

Kako do cilja od nula poginulih

Povjerenica dodaje da će se cilj moći postići kombinacijom zakonodavnih mjera, odgovarujećeg financiranja, standardizacije vozila i infrastrukture, digitalizacije i razmjene najboljih praksi. Da bi se postigao cilj od nula poginulih potrebna su sigurnija vozila i infrastruktura, bolja uporaba zaštitne opreme, smanjenje brzine i bolja skrb nakon sudara.

Komisija najavljuje da će raditi na boljoj provedbi zakona kada su u pitanju prekogranični prometni prekršaji, na digitalizaciji vozačkih dozvola i traženju načina kako pomoći zemljama članicama koje imaju lošije rezultate u sigurnosti cestovnog prometa.

Prošle godine 22.800 mrtvih

Prošle je godine na europskim cestama živote izgubilo 22.800 ljudi, skoro sedam tisuća manje nego 2010. godine, što je pad od 23 posto. Prošle godine u odnosu na prethodnu broj poginulih je pao za dva posto i s prosjekom od 51 poginulog na milijuna stanovnika, Europa je najsigurnije područje u svijetu u cestovnom prometu.

Procjenjuje se da na jednog poginulog dolazi pet osoba s teškim ozlijedama s posljedicama za cijeli život. Prošle godine takvih ozljeda je bilo oko 120 tisuća.