Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Zamolili smo hrvatske nutricioniste da recenziraju hrvatske fast foodove

Troje uglednih nutricionista odabralo je najmanje loše stvari

ZADNJA IZMJENA: svi 8, 2015

Svi ponekad zalutamo na mjesta gdje se ne bismo trebali hraniti, ili barem ne svakodnevno. Pekarnice, sendvič-barovi i lanci brze prehrane definitivno su neka od takvih mjesta, za koje su nutricionisti složni da ih trebamo zaobilaziti jer njihovi proizvodi ne bi smjeli činiti osnovu naše svakodnevne prehrane.

No, povremeno ipak ne možemo ili jednostavno ne želimo preskočiti takav obrok. Što odabrati, koje je zlo najmanje i koji proizvodi imaju najveću nutritivnu vrijednost u mjestima brze prehrane, upitali smo troje hrvatskih nutricionista.

Oni su za Telegram odabrali što bi oni, da nemaju drugog izbora, pojeli. Morali su odabrati obrok u tri lanca lokala brze prehrane (McDonald’s, KFC, Burger King), u jednoj pekarni ( za ovu prigodu odabrali smo proizvode pekare Dubravica), jednom sendvič-baru (odabrali smo Bonitu) te jednoj prodavaonici kriški pizze (Pizza cut Planet).

TKO

MC

Što bi odabrali u McDonald’su:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • McWrap Grilled Chicken: tortilja s grilanim fileom pilećih prsa, svježom salatom i rukolom, rajčicom, sirom i dvije vrste umaka
  • voda
  • Caprese salata: svježe pripremljena kombinacija kristalke i romana salate, crvenog radiča i frisee salate, mrkve i cherry rajčica te finih mozzarella kuglica

caprese

 

 

 

 

Zašto: Tortilja punjena povrćem i komadićima piletine s roštilja moj je izbor jer ima najviše svježih sastojaka od ostalih ponuđenih sendviča, odnosno najmanje prženih sastojaka s visokim sadržajem masti. Sadrži sve potrebno za nutritivno dobar obrok – ugljikohidrate, proteine i malo masnoća, a uz dodatnu Caprese salatu dobit ćemo vlakna, vitamine i minerale. Za piće je uvijek nabolji izvor prirodna voda, da izbjegnemo visok unos šećera u gaziranim sokovima.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • Vrtna salata s preljevom balsamico
  • Coca-Cola Zero 0,4 l
  • Tortilja s grilanim fileom pilećih prsa, svježom salatom i rukolom, rajčicom, sirom i dvije vrste umaka

 

grilko

Zašto: Solidna količina proteina, dovoljno povrća, piletina nije pohana, a neopravdan strah od umjetnih sladila smo, nadam se, ostavili teoretičarima urota. Obrok je to mnogo kvalitetniji nego što mnogi uobičajeno jedu kod kuće.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • Wrap tortilja s grilanom piletinom
  • Grilled chicken salata/Caprese salata

grill

Zašto: Najpreporučljivije bi bile salate, no ne crispy opcija, potencijalno bogata trans-mastima i kalorijama,već Grilled chicken salata ili Caprese salata. Takav obrok najpovoljnije utječe na zdravlje, bogat je vlaknima, antioksidansima, niske je kalorijske vrijednosti, a ima mnoštvo proteina. Vrtna salata nije zasitna, ali je bogata svim gore navedenim tvarima, osim proteinima.

Puno bolji izbor od sendviča može biti wrap tortilja s grilanom piletinom, koja jedino može proći kao uvjetno nutritivno preporučljiv brz obrok. Uvjetno je bogata povrćem, a sadrži manji udio bijelog brašna nego pecivo od bijelog brašna. Umaka i deserta treba se, u svim obrocima koji se nude, naročito kloniti.

 

KFC

Što bi odabrali u KFC-u:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • standardni pomfrit
  • voda
  • Pikantna salata: svježe povrće u kombinaciji s pikantnom piletinom – 5 vrsta zelenih salata, rajčica, cheddar sir, sjemenke bundeve, komadići ljute piletine i pikantni dressing

 

pikantna

Zašto: S obzirom na ponuđeno, izabrala bih salatu od svježeg povrća s pikantnom piletinom zbog visokog sadržaja povrća koje taj obrok nudi, a opet ćemo uz sir, piletinu i pomfrit dobiti potrebne proteine i ugljikohidrate koji će nas zasititi. Dodatak sjemenki bundeve je dodatan plus jer sadrže esencijalne omega-3 masne kiseline.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • kukuruz preliven maslacem
  • Cezar salata bez dressinga

pikanta kfc

Zašto: Osnovni izvor proteina u ovom jelu čini piletina, salata nam predstavlja izvor vlakana, vitamina, minerala i fitonutrijenata, a kukuruzom ćemo nadoknaditi manju količinu ugljikohidrata u salati.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • Grčka salata

grčka salata

Zašto: Salate su jedini nutritivno pravilan izbor u ovoj ponudi, jer, kao i u McDonald’su, dominira hrana pržena u ulju i prethodno panirana. Grčka salata čini se kao jedina u kojoj se koristi svježe povrće u kombinaciji s izvorom bjelančevina koje nisu duboko pržene, dok su Cezar i Pikantna salata bogate mastima i prženom piletinom.

 

burgerko

Što bi odabrali u Burger Kingu:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • pomfrit
  • voda
  • pileća Cezar salata

cezar

Zašto: Ovim izborom izbjeći ćemo visok unos kalorija i zasićene masti iz ostale pržene hrane u ponudi, a unos povrća potaknut će bolji rad probave zbog sadržaja vlakana.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • Garden side salata bez preljeva
  • Minute Maid Light limunada 0,5 l
  • Big Fish sendvič bez umaka

big-fish-burger

Zašto: Riba kao izvor proteina, salata kao prilog te napitak gotovo bez kalorija. Još jedan kompletan i relativno niskokaloričan obrok.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • Grčka salata

greec

Zašto: Moj izbor je ponovno Grčka salata. Pritom nemojte zaboraviti da se dressinga, umaka i deserta treba u svim obrocima koji se nude naročito kloniti, želite li sačuvati zdravlje, osjećati se bolje i biti funkcionalniji na radnome mjestu.

 

dubravicaaa

Što bi odabrali u Dubravici:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • sendvič s puretinom: bio-kvadratno pecivo, pureća šunka, polutvrdi sir, zelena salata, rajčica, krastavac, (kuhano jaje), namaz za sendviče, vlasac

puretinasendvič

Zašto: Prvenstveno zbog integralnog peciva obogaćenog sjemenkama – brašna od cjelovitih žitarica su nutritivno bogatija i sadrže sve dijelove zrna žitarica. Zatim, zbog kombinacije puretine, sira i jaja, koja će nam dati proteine, a dodatak povrća i vlasca potaknut će probavu.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • topli sendvič s tunom

tuna sendvič

Zašto: Zbog nedostatka izbora povrća i visokog udjela masnoća u jelima, možda i najteže mjesto za odabrati kvalitetan obrok. Stoga tražim ravnotežu između dovoljne količine proteina i nižeg udjela masti.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • sendvič s tunom
  • bio-kiflek

bio kiflek

Zašto: Od kruha preporučio bih delikates punozrnati kruh, a od peciva povremeno bio-kiflek. Sendvič u Dubravici, kao što su oni s tunom ili rajčicom/tikvicom, puno je prikladniji od tipičnog sendviča salama/meso i sir; udio masti je daleko manji kod takvih sendviča, a udio proteina i vlakana veći; usto imaju relativno nisku energetsku vrijednost.

 

bonita

Što bi odabrali u sendvič-baru Bonita:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • sendvič s tunom

tunko

Zašto: Budući da je učestalost jedenja mesa veća od učestalosti konzumiranja ribljih proizvoda, s ovog menija izabrala bih sendvič od tune, koja je izvor nezasićenih masnih kiselina (omega-3 masne kiseline) koje naš organizam ne može sam proizvesti, već ih moramo unijeti hranom, te proteina i vitamina topljivih u mastima, poput vitamina A, D i E. Za dodatak bi preporučila salatu i kukuruz, koji pospješuje probavu, a najvećim udjelom sadrži škrob, čime daje energiju.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • omlet Bonita (jaja, luk, šampinjoni) i kruh – 2 kriške (60 g)

omlet

Zašto: Jaje je nutritivno visokovrijedna namirnica, a neopravdani strah od kolesterola iz hrane smo prerasli. Dodatkom luka, šampinjona i kruha dobivamo sasvim solidan obrok.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • omlet Vegetarijana

omletko

Zašto: Umjesto sveprisutnih sendviča, u ponudi postoje omleti s povrćem (luk/šampinjoni), koji su danas posve zaboravljeni, a trebali bi se puno više koristiti u prehrani “u žurbi”, u predahu na poslu.

 

planetko

Što bi odabrali u Pizza Cutu – Split:

IZBOR SANJE ĆOSIĆ:

  • Spalato pizza: pelat, sir, svježi sir, tikvice

pizzatikvice

Zašto: Pizza sa svježim sirom i tikvicama moj je izbor jer su tikvice niskokalorične i sadrže razne nutrijente koji potiču zdravlje organizma, ponajviše vitamin C. Sir je izvor proteina i kalcija te nas ovaj komad pizze može zasititi a zbog tikvice ćemo ga lakše probaviti.

IZBOR BOJANA STOJNIĆA:

  • Vrtna pizza: pelati, sir, gljive, artičoke, šparoge, mrkva, kukuruz

pizzaartičoke

Zašto: Ovdje ćemo nažalost morati odustati od potrage za značajnijim izvorom proteina i koncentrirati se na obrok s najvećom količinom povrća.

IZBOR NENADA BRATKOVIĆA:

  • Vegetarijanska pizza

vegetarijana

Zašto: Od pizza moguće je pojesti vegetarijansku pizzu, koja donosi relativno dovoljnu količinu povrća, s nutritivno povoljnim faktorima kao što su vlakna, antioksidansi, mineralne tvari i vitamini, koje kronično premalo prehranom unosi prosječan stanovnik Hrvatske.

Ana Lonjak Božičević
Novinar
824 članka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program