Ispada da smo nacija genijalaca; četvrtina učenika prolazi s 5,0, polovina s odličnim prosjekom. Je li to realno?

Od 460.836 učenika prošle školske godine, njih 99.044 su superodlikaši; iz svega su imali 5

Pupils wearing protective masks write during a class at Françoise-Giroud middle school in Vincennes, east of Paris, on September 1, 2020, on the first day of the school year amid the Covid-19 epidemic. - French pupils go back to school on September 1 as schools across Europe open their doors to greet returning pupils this month, nearly six months after the coronavirus outbreak forced them to close and despite rising infection rates across the continent. (Photo by Martin BUREAU / AFP)
FOTO: AFP

Prema friškim podacima Ministarstva obrazovanja, gotovo četvrtina hrvatskih učenika prošlu je školsku godinu završila općim uspjehom 5,0. To znači da su iz svakog predmeta ima zaključnu ocjenu 5 i takve se učenike kolokvijalno naziva superodlikašima. Njihov broj iz godine u godinu nezaustavljivo raste; u školskoj godini 2013./2014., učenika s općim uspjehom 5,0 bilo je 73.137, a podaci za završenu 2019./2020. govore o 99.044 superodlikaša u hrvatskim školama.

Ti su brojevi obrnuto proporcionalni s ukupnim brojem učenika u školama. Naime, dok broj školaraca u Hrvatskoj upadljivo opada (imali smo 508.965 učenika 2013./2014., a 2019./2020. taj je broj bio 460.836), broj superodlikaša isto tako upadljivo raste. U postocima, prošle je školske godine 21.67 posto svih učenika razred završilo s općim uspjehom 5,0. Opći uspjeh “odličan” (koji nužno ne podrazumijeva sve petice) ostvarilo je 52,63 posto učenika, odnosno na praznike je ljetos otišlo 240.482 učenika s prosjekom ocjena 5.

U Zagrebu prevladavaju odlikaši

Gledajući ukupno sve učenike prošle školske godine, nacionalni prosjek ocjena je visokih 4.38, a najbolji opći prosjek ocjena (4.54) ostvaruju učenici u Gradu Zagrebu i taj se trend nastavlja od školske godine 2015./2016. Najslabiji opći uspjeh (4.22) ostvarili su učenici Požeško-slavonske županije. Međutim, što znače sve ove silne petice i jesmo li zaista nacija genijalaca? Telegram je o fenomenu superodlikaša već pisao, s posebnim osvrtom na Grad Zagreb i to uoči ovogodišnjeg upisa u srednje škole.

U Gradu Zagrebu, naime, samo jedna zaključena četvorka u višim razredima osnovne škole može značiti potpuni neuspjeh i razočaranje u upisivanju željene srednje škole jer su ocjene u tim razredima ključne za upis u srednju. Osim toga, uslijed prošle turbulentne školske godine koju su obilježili štrajk prosvjetara i nastava na daljinu, ocjene u Zagrebu još su malo porasle; u brojnim je školama, kako smo istražili, porastao najmanji broj bodova s kojima su se učenici upisivali. U konačnici, ono što se popularno zove poklanjanje petica, nije odraz znanja, već potrebe za što boljim prosjekom s kojim se potom konkurira za daljnje školovanje.

Opći uspjeh malo toga govori

O svemu ovome, Telegram je krajem srpnja razgovarao sa Zrinkom Ristić Dedić, znanstvenicom s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Ukazala je na problem strukture srednjoškolskog sustava, u kojem 30 posto učenika pohađa gimnazije, a ostatak otpada na strukovne programe koji se u Hrvatskoj još uvijek uvelike smatraju neatraktivnima. Istaknula je tada i problem učeničkog i roditeljskog pritiska na učitelje koji, kada treba zaključiti ocjene, rijetko o tome mogu autonomno odlučivati.

Također, Ristić Dedić i Boris Jokić u istraživanju iz 2018. proučavali su fenomen superodlikaša u hrvatskim školama; zaključili su kako opći uspjeh izračunat kao prosjek zaključnih ocjena “ne ukazuje na jake i slabije strane učenika, njihove interese i potencijale i nije valjan pokazatelj onoga što pojedini učenik jest”. Isticali su kako je potrebno okrenuti se “sustavnim rješenjima koja kombiniraju školsko i vanjsko vrednovanje”.