Stručnjakinja je upravo sa svojim timom pobila važan mit o Stradivariju; ne zvuči ništa bolje od drugih violina

Napominje da se i dalje radi o vrijednoj violini, no što se tiče zvuka i nove su dobre

A picture shows the "Macdonald" Stradivarius viola created in 1719 by Antonio Stradivari (1641-1737), at Sotheby's auction house in Paris on April 15, 2014. Sotheby's announced the sale of the viola for this spring 2014 in New York, estimated to sell in excess of 45 million US dollars.  AFP PHOTO BERTRAND GUAY / AFP PHOTO / BERTRAND GUAY
FOTO: AFP

Od početka dvadesetog stoljeća glazbenici i stručnjaci za instrumente pokušavaju dokučiti što čini Stradivarijeve violine boljima. I svako toliko se pojavi nova studija koja pokušava razotkriti mit koji okružuje talijanskog violinista iz devetnaestog stoljeća, Antonia Stradivarija.

Predani ljubitelji i entuzijasti violinske glazbe možda se sjećaju kako je prije nekoliko godina tim, koji je predvodila francuska ekspertica za zvuk, Claudia Fritz, objavio studiju koja pokazuje da, vezanih očiju, profesionalni violinisti ne mogu reći razliku između stare talijanske violine (testirani su Stradivari i Guarneri) i nove violine.

Od 17 samo ih je troje prepoznalo Stradivarija

Studija je u glazbenom svijetu snažno odjeknula. Od 17 violinista, sedam nije moglo reći koja je koja, a sedam je kazalo krivo. Samo ih je troje bilo u pravu i prepoznalo zvuk Stradivarijeve violine. Autorica studije objašnjava da što se fizike tiče, nove i stare talijanske violine nemaju nikakvih razlika.

Kako zvuči Stradivari:

Kako zvuči nova violina:

Prije nekoliko dana Fritz i njezin tim objavili su nastavak studije, sada fokusiran na to kako publika doživljava razliku između starih i novih instrumenata. Točnije, gledalo se na uvriježeno vjerovanje da violine koje je načinio Stradivari imaju paradoksalnu mogućnost projiciranja zvuka dok se još čine relativno tihe uhu osobe koje je svira.

U pravilu, publici se više sviđa zvuk novih violina

U jednom eksperimentu, 55 ljudi je slušalo šest violina, tri majstora Stradivarija i tri nove, u maloj koncertnoj dvorani nadomak Pariza. Poslije slušanja ispunjavali su upitnik o tome što im je zvučalo bolje. Fritz, inače profesorica glazbe na Pierre i Marie Curie sveučilištu u Parizu, opisala je publiku kao ljude sa stručnim uhom. Slušali su violine sa i bez orkestra.

Drugi eksperiment provela je u New Yorku, 82 ljudi slušalo je istih šest violina bez orkestra. Publika je bila miješana, glazbeni stručnjaci i obični ljubitelji glazbe. U oba eksperimenta publika je generalno procijenila da im se više sviđaju zvukovi novih violina. “Nismo našli niti jedan dokaz da se tiha violina može bolje projicirati u prostoru”, kaže Fritz.

Majstori ne trebaju pokušavati kopirati Stradivarija

Osim toga, kako jedna violina zvuči ovisi i o osobi koj je svira, ali studija ne uključuje posve tu mogućnost. Fritz kaže da njezina studija sigurno neće smanjiti prodaju violina Stradivari koje se na aukcijama prodaju za milijune dolara. Jedna, nadimka Čekić, prodana je 2006. godine za 3,54 milijuna dolara. Fritz misli da se više radi o njihovoj vrijednosti nego zvuku. “To je prelijep, umjetnički predmet, to se ne može osporiti”, napominje Fritz.

Fritz kaže da je razgovarala s konstruktorima suvremenih violina i oni kažu da im je laknulo što je studija pokazala da Stradivarijeve violine objektivno nisu bolje od novih. Majstori izrade violina kažu da su sada pod manjim pritiskom nastojanja kopiranja Stradivarija. Fritz se nada da će njezin rad pomoći mladim glazbenicima do odluče koji instrument da traže za nastupe i natjecanja. “Dobro je da ljudi shvate da ne moraju platiti astronomske svote da bi imali nešto što zvuči jednako dobro”.