Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Kako je dr. Mehmet Oz od cijenjenog doktora postao televizijski redikul

Mehmet Oz, globalno najpoznatiji TV doktor, već se mjesecima sramoti

ZADNJA IZMJENA: srp 5, 2019

Kako je nadareni, nagrađivani kardiovaskularni kirurg s diplomama tri najuglednija sveučilišta postao čovjek koji promovira pojaseve za skidanje šlaufova na trbuhu? I zašto, pobogu, milijuni ljudi prepuštaju svoje zdravlje u ruke televizijskog doktora čiji su savjeti, sve je očitije, šarlatanski? Ta je pitanja, nakon višemjesečnog istraživanja Ozove karijere, u petak objavila novinarka američkog portala Vox Julia Belluz.

Dr. Oz godinama je globalno najutjecajniji TV doktor. Njegovu emisiju, koja se emitira od 2009. godine, prosječno gleda više od četiri milijuna ljudi u 118 zemalja. Izdaje svoj magazin (‘Dobar život’) i redovito piše kolumne za najpopularnija američka izdanja. Drži radijske emisije, objavljuje nekoliko knjiga godišnje, a njegova službena web stranica funkcionira kao najposjećeniji servis za pitanja i odgovore o zdravlju.

Prvi javni napadi

Ima milijune sljedbenika na Facebooku, Twitteru, Pinterestu i YouTubeu. Preko svih tih kanala propovijeda, zapravo, samo jednu dubioznu poruku: svoje zdravlje možete držati pod kontrolom uz pomoć jednostavnih trikova i prirodnih lijekova.

Američke institucije i znanstvena zajednica odnedavno sve pažljivije prate njegove inicijative. Prvi ozbiljniji potres Ozovog imidža dogodio se u lipnju prošle godine kada su ga američki senatori napali na javnom saslušanju pododbora za zaštitu potrošača.

Pozvali su ga u sklopu istrage o oglašavanju lažnih proizvoda koji, kao, pomažu u mršavljenju. “Niti jednom imalo ozbiljnom doktoru nije jasno zašto to radite. Tri proizvoda koja ste proglasili čudesnima, znanstvena zajednica javno je isprdala”, napala ga je senatorica Claire McCaskill.

S mamom i tatom na Harvardu
S mamom i tatom na Harvardu

Urnebesni rezultati studije

Konkretno, Oz je u svojoj emisiji nazvao čudesnim ekstrakt zelene kave, za koji su istraživanja odavno pokazala da nema apsolutno nikakvih efekata na mršavljenje. Senatorima je tom prigodom priznao da “povremeno koristi malo uljepšane izraze”, no dodao je da proizvode koje preporuča u emisiji, daje i članovima obitelji. Ozovo svjedočenje nije imalo nikakve pravne reperkusije. Kako se čini, nije se nimalo odrazilo ni na njegovu globalnu popularnost.

Svejedno, Oza posljednjih mjeseci nisu napadali samo američki senatori. Prije nekoliko dana desetak doktora, na čelu s Henryjem Millerom sa Stanforda, optužili su ga da promovira nadriliječništvo. U oštrom pismu zatražili su da ga se makne sa sveučilišta Columbia, gdje povremeno predaje.

Nedavno je objavljena iscrpna studija British Medical Journala s urnebesnim rezultatima. Nasumično su odabrali 20 proizvoda koje Oz reklamira u svojoj emisiji i detaljno su ih testirali. Ispalo je da otprilike pola tih preporuka nema nikakvog dokazanog učinka ili izazivaju kontraefekt.

Sramoćenje s ebolom

Osramotio se i prošle zime, dok je paničarenje oko ebole bilo na vrhuncu. Tada je u jednoj emisiji natuknuo da bi se virus možda ipak mogao širiti zrakom, što je u znanstvenoj zajednici izazvalo opće izrugivanje. Oz je jedini poznati doktor koji je s takvom idejom izašao u javnost nakon što su virolozi postigli globalni konsenzus oko dokaza o prenošenju ebole.

Čudna retorika koju ozbiljni ljudi i institucije javno preispituju, međutim, nije se odrazila na milijune njegovih fanova koji ga i dalje bezuvjetno obožavaju. Za vrijeme svog višemjesečnog istraživanja, novinarka Belluz razgovarala je s desetak Ozovih kolega, mentorima i ostalim stručnjacima koji su dolazili u doticaj s njegovim radom. Neki od njih poznaju ga sa samih početaka – iz dana kada je tek izašao s Harvarda i sveučilišta Pennsylvania. Belluz je razgovarala i s Ozovim fanovima, među koje spada i njezina mama.

Naslovnica njegovog časopisa
Naslovnica njegovog časopisa

Svi žele da ih operira

Zahvaljujući manijakalnom kopanju po doktorovoj prošlosti, doznala je da Oz od djetinjstva inklinira alternativnim tehnikama i da se njegov odmak od službene medicine povećavao što je postajao slavniji. Svi bivši suradnici s kojima je razgovarala kunu se ipak da je Oz jedan od najboljih stručnjaka kojeg su sreli.

“Da pitate bilo koga u ovoj bolnici koga bi voljeli u operacijskoj sali, da ih sada uhvati srce, većina bi vam odgovorila – Mehmeta”, rekao joj je Richard Green iz prezbiterijanske bolnice u New Yorku gdje je Oz godinama radio.

Nitko nije htio komentirati zašto se točno jedan očito talentiran i uspješan tip, koji je obavljao 400 operacija godišnje, prodao do te razine. S druge strane, obožavatelji s kojima je novinarka Voxa razgovarala kunu se da je Oz prvi TV doktor koji im nije dosadan i daje im nadu. Karizmatični Oz očito je imao šanse postati globalna zvijezda s kojom se doktorska zajednica pritom neće sprdati. Żalosno što nije, rezimira Bulluz.

OGLASI
učitavanje...
Više s weba