Kako je roza postala boja za curice (a prije 100 godina su je nosili samo dečki)

Sve je počelo kad je prva dama 1953. odjenula ružičasto za inauguraciju

Mamie Eisenhower
FOTO: Američki državni arhiv

Kroz povijest ružičasta boja nije oduvijek bila rezervirana za ženski spol. Naime, bila je podjednako popularna i kod muškaraca i kod žena, a pritom je čak davnih godina bila popularnija kod jačeg spola. Ako zavirimo u davnu 1918. otkrit ćemo da je jedan časopis zapisao – “općeprihvaćeno pravilo jest ružičasto za dječake i plavo za djevojčice. Kao snažna boja ružičasta je mnogo primjerenija za dječake, dok nježna i dražesna plava bolje pristaje djevojčicama”.

Časopis Time 1927. godine, kako istražuje Vox, proveo je istraživanje među vodećim robnim kućama u Americi. Tako je većina trgovina, od bostonske Filene´s do newyorškog Best&Co.-a, roditeljima preporučala ružičastu boju za dječake. No, mnogi roditelji djecu su oblačila u neutralne boje, posebice bijelu, jer je bilio jednostavnija za održavanje, a tako su je mogla nositi oba spola. Tako je bilo sve do pedesetih godina.

Sumorne tamne boje

Mnogi povijesničari ističu da je predsjednička inauguracija Dwighta Eisenhowera, 1953. godine, bio ključni trenutak u ružičatoj povijesti. Mamie Eisenhower, prva dama, došla je na inauguracijski bal u predivnoj ružičastoj haljini optočenoj dijamantima. Njezina omiljena boja bila je ružičasta, a novine i modni dizajneri proglasili su je novom hit bojom, a Mamie novom modnom ikonom. Bio je to dobrodošao predah od posljednjeg desetljeća rata kada su žene tipično nosile jednostavni stil i tamne boje.

Američka škola slikanja, anonimni umjetnik, 1840. godina
‘Dječak s bičem’, nepoznati umjetnik, 1840. godina Wikipedia

Sljedeći korak dogodio se zahvaljujući mjuziklu “Smiješno lice” iz 1957. godine. U filmu koji slavi modu i ružičastu boju jedna od najlegendarnijih rečenica koju izgovara urednica magazina jest – uništite crnu, spalite plavu i pokopajte bež boju. Od sada mislite ružičasto. NJime veliča tu nježnu boju koja je do tada već postala simbl nježnijeg spola.

To je postala popularna boja ne samo u ženskoj odjeći nego je zahvatila uistinu sve. Tako je u to vrijeme izuzetno popularno bilo imati ružičastu kuhinju kao i ostale predmete u svom domu u toj boji.

roza1
Domaćica u modernoj rozoj kuhinji Screenshot/YouTube

Jedna od velikih promotorica ružičaste bila je i slavna automobilska trkačica Donna Mae Mims, poznata kao Pink Lady. A tako su je prozvali iz jednostavnog razloga jer je vozila automobil takve boje i imala ružičasti kostim. Također, većina njezinih automobila imala je natpis na kojem je pisalo – misli ružičasto.

Tu boju voli i predsjednička kandidatkinja Hillary Clinton. Pink boja je redovito njezin odabir prilikom javnih nastupa. Za razliku od Mamie Eisenhower ona tu boju koristi u svasvim drugačiju svrhu. Njome se želi približiti i pokazati da je dio žena. Također, znanstvenici često ističu o utjecaju boja na ljudsku psihu. E, u ovom slučaju potvrđeno je da izloženost velikim količinama ružičaste boje može imati smirujući efekt na živce. No, samo nakratko, jer nakon nekog vremena javlja se suprotan efekt. Stoga oprezno sa njome.