Kako s minimalnim ulaganjima pokrenuti posao od kuće i biti svoj šef? Razgovaramo sa stručnjakom

Razgovor s Goranom Nikolićem, predsjednikom Hrvatske udruge direktne prodaje

Direktna prodaja sve više se pokazuje kao idealan biznis suvremenog doba, i to ili kao način ostvarivanja dodatnog izvora prihoda, ili pak kao prilika za samostalno vođenje poslovanja. Pritom je otvorena za sve pojedince i obitelji, neovisno o dobi, stupnju obrazovanja, iskustvu ili financijskim resursima.

Ljudi koji uđu u biznis direktne prodaje sami kreiraju svoje radno vrijeme, sami odlučuju koliko će raditi i sami su svoji šefovi.

U suvremenim uvjetima stoga ne čudi da prihodi direktne prodaje globalno konstantno rastu, a ozbiljni poslovni rezultati ostvaruju se i na hrvatskom tržištu. O svim benefitima ovakvog načina poslovanja, razgovaramo s Goranom Nikolićem, generalnim direktorom tvrtke Herbalife Nutrition, koji je ove godine postao i predsjednik Hrvatske udruge direktne prodaje. Riječ je pritom o menadžeru koji je nemalo međunarodno poslovno iskustvo stekao i u tvrtki Nestlé, gdje je obavljao neke od ključnih funkcija u području prodaje i trade marketinga.

Koliko je direktna prodaja aktivna kao čimbenik hrvatskog gospodarstva?
NIKOLIĆ: Usudio bih se reći da rezultati koje ostvaruje sektor direktne prodaje ukazuju da je direktna prodaja vrlo aktivan čimbenik hrvatskog gospodarstva. U Hrvatskoj je jako puno ljudi sklono ovom načinu poslovanja, a također podaci iz drugih Europskih zemalja sugeriraju da je koncept direktne prodaje atraktivan poslovni model.

Tu svakako moramo imati na umu i mlade ljude koji se danas sve više okreću prema privatnom poduzetništvu. Direktna prodaja je u tom smislu idealna jer vam uz minimalan rizik omogućava ulazak u vlastiti poduzetnički pothvat, bilo kao part-time ili full-time izvor zarade.

Tko su članovi Hrvatske udruge direktne prodaje u Hrvatskoj?
NIKOLIĆ: Herbalife Nutrition, Amway, Neolife, Oriflame

Koliki je ukupan broj zaposlenih u vašim tvrtkama članicama?
NIKOLIĆ: Same članice broje nekoliko stotina zaposlenih međutim, ako uzimamo u obzir nezavisne distributere, ta se brojka penje i do nekoliko desetaka tisuća, te iz godine u godinu bilježi rast.

Koliki su ukupan prihod tvrtke članice ostvarile u prošloj godini?
NIKOLIĆ: Prošle je godine od direktne prodaje u Hrvatskoj ostvaren prihod od 120 milijuna kuna, od čega otprilike 50 posto pokrivaju članice HUDP-a, koje su ostvarile ukupan prihod od otprilike 60 milijuna kuna.

Prema našem uvidu, 70 posto čine tzv. wellness proizvodi, 15 posto kozmetički i proizvodi za osobnu njegu, tri posto kućne potrepštine, a ostatak čine knjige, dječje igračke, uredski te audiovizualni materijal i ostalo. Ovi se trendovi uglavnom poklapaju s onima u Europi.


Koje su, iz perspektive kupaca, najveće razlike između direktne prodaje i klasičnog načina kupovanja?
NIKOLIĆ: Za razliku od klasičnog načina prodaje, direktna prodaja je bazirana na osobnom kontaktu s kupcem kroz mrežu nezavisnih samozaposlenih prodavača. Radi se o educiranim i obučenim distributerima koji, uz proizvode koje prodaju, svojim kupcima nude sveobuhvatna i personalizirana rješenja.

To iskustvo osobnog pristupa koje distributeri pružaju ključno je – jer ono nadilazi samu prodaju proizvoda, uključuje motivaciju i podršku koja kupcima daje dodatnu edukaciju, te samopouzdanje za promjenu na bolje, ovisno o kojem se tipu proizvoda radi. To je ono što se i naziva „distributerskom razlikom“.

A koje su najveće razlike iz perspektive nezavisnih prodavača uključenih u direktnu prodaju?
NIKOLIĆ: Sa strane prodavatelja koji se bave direktnom prodajom, razlike se očituju ponajviše u fleksibilnosti, jer omogućuje rad u vrijeme i na način koji su u potpunosti prilagođeni potrebama i obvezama ljudi. Direktna prodaja prikladna je muškarcima, ženama i obiteljima u svim socijalnim skupinama društva.

Osim što ste sam svoj šef, vi ste i potpuno financijski i ekonomski neovisni od same kompanije, a opet, s druge strane, iza sebe imate kompaniju koja vam pruža redovitu obuku o proizvodima ali i samoj prodaji. Zapravo vam pruža platformu preko koje vi ostvarujete svoje poduzetničke ideje jer dobivate svu potrebnu infrastrukturu, tehničku i marketinšku podršku te edukaciju, dok vi kroz svoju poduzetničku ambiciju imate slobodu sami kreirati metodologiju rada koja vam najviše odgovara.


Koja su najvažnija pravila koja tvrtke moraju poštivati?
NIKOLIĆ: Sektor direktne prodaje uključen je u sustav samoregulacije. Nacionalne Udruge za direktnu prodaju koje pripadaju SELDIA-i (The European Direct Selling Association) dužne su se pridržavati Kodeksa ponašanja Svjetske Federacije Udruga za direktnu prodaju kao i Europskog kodeksa ponašanja SELDIA-e.

Tvrtke koje se bave direktnom prodajom, kao članice nacionalnih Udruga za direktnu prodaju, automatski se obvezuju na spomenute kodekse te ih se moraju pridržavati u svim okolnostima. EU kodeks ponašanja nedavno je modificiran te donosi odredbe koje čak i nadilaze neke od zakona EU o zaštiti potrošača.

Kako su zaštićeni kupci?
NIKOLIĆ: Direktna prodaja u Hrvatskoj regulirana je Zakonom o trgovini te Zakonom o zaštiti potrošača, a Hrvatska je također podložna direktivama EU koje reguliraju istu industriju. Zakon o zaštiti potrošača štiti potrošače, odnosno kupce.

Osim toga, prakse kompanija za direktnu prodaju te njihovih predstavnika direktne prodaje moraju se provoditi u skladu s Etičkim kodeksom koji je postavila Hrvatska Udruga direktne prodaje, kao nacionalno trgovačko udruženje vodećih tvrtki koje proizvode i prodaju robu i usluge izravno kupcima. Konkretno, kroz Hrvatsku Udrugu direktne prodaje upravlja se službom za žalbe kupaca, a u slučaju žalbe potrošača postoji nekoliko stupnjeva zaštite pojedinog potrošača:
1. Kompanija direktne prodaje
2. Udruga direktne prodaje
3. Administrator Europskog kodeksa
4. Državna inspekcija Republike Hrvatske


Kako biste ocijenili poslovni model Herbalifea?
NIKOLIĆ: Direktna prodaja Herbalife-a funkcionira kroz tri ključne točke:

Razlika koju čine distributeri – naši su proizvodi dostupni isključivo kroz naše educirane i obučene distributere. Njihov osobni pristup nadilazi samo prodaju proizvoda, on uključuje motivaciju i podršku koja našim kupcima daje samopouzdanje za promjenu na bolje te im pomažu u ostvarenju ciljeva – bilo da se radi o kontroli tjelesne težine ili sportskim ciljevima.

Marketing plan Herbalifea – odnosno kompenzacijski plan kojime utvrđujemo način isplate naknada i bonusa nezavisnim distributerima, predstavlja jedan od najnaprednijih i najtransparentnijih marketing planova u industriji direktne prodaje. Herbalife distributeri naknadu dobivaju isključivo kada su proizvodi prodani, nikada za uvođenje novih Članova.

Herbalifeov “Zlatni Standard” – predstavlja okvir za zaštitu potrošača, a podrazumijeva sljedeće:
Ne postoje ograničenja za minimalne kupnje te su troškovi pokretanja businessa vrlo niski.
Uključuje potpuni povrat novca, 12-mjeseci garanciju povrata novca za troškove Međunarodnog poslovnog paketa.
Uključuje garanciju 100% povrata novca za neotvoreni proizvod, kupljen unutar 12 mjeseci.

Jasno definiramo benefite svakog pojedinog proizvoda i prikladan način korištenja izravno na deklaracijama – želimo biti apsolutno sigurni da se pravi proizvod koristi na ispravan način za postizanje realnih rezultata. Bilo tko može postati Član Herbalife-a. I na svakoga tko je Član HN-a ili je konzument naših proizvoda, odnosi se “Zlatni standard”.

Koje su prednosti rada za Herbalife?
NIKOLIĆ: Osim već navedenih prednosti našeg poslovnog modela, velika prednost leži i u našim visokokvalitetnim i nagrađivanim proizvodima, iza kojih stoji niz znanstvenih istraživanja.

Na razvoju naših proizvoda rade vrhunski svjetski stručnjaci, a među kojima se nalazi i gospodin Louis Ignarro dobitnik Nobelove nagrade za Medicinu. Svojim proizvodima zadovoljavamo različite dnevne prehrambene potrebe potrošača u preko 90 zemalja svijeta putem više od 4.5 milijuna Članova.

Naš uspjeh dokazuje i dugogodišnja stabilnost na tržištu. Ove godine obilježavamo svoju 40. godišnjicu, a odgovorima koje pružamo na današnje globalne svjetske trendove – epidemiju pretilosti, kontinuirani rast udjela starije populacije, ubrzan način života sa sve manje slobodnog vremena – pokazujemo da je naša misija podizanja kvalitete života ljudi danas još relevantnija nego li je bila 1980. kada je Herbalife osnovan.

Možete li nam jednostavno objasniti – kako se zarađuje novac u Herbalifeu?
NIKOLIĆ: Nezavisni distributeri dobivaju naknadu isključivo kada su proizvodi prodani, nikada za uvođenje novih Članova. Članovi mogu zaraditi maloprodajni i veleprodajni profit, plus za ono što nazivamo “Royalty Overrides” (zarada od organizacije) i bonusi. Iako mnogi od naših Članova ostvaruju povremeni ili honorarni prihod, neki se od njih odlučuju i za stalnu poslovnu priliku koju pruža Herbalife na full-time osnovi.