Kako složiti Rubikovu kocku? Jednostavna metoda za početnike sa samo 7 koraka

Prve Rubikove kocke s probnim dizajnom puštene su u budimpeštanske trgovine igračaka 1977. godine, a zatim ih je kupila američka tvrtka igračaka Ideal Toys.

FOTO: YouTube

Rubikova kocka je vrhunska slagalica koja je osvojila svijet jednostavnom, ali izazovnom igrom koja testira logiku i vještinu brzog razmišljanja u okviru zadanih parametara. Jednostavna logička igra u posljednjih je nekoliko godina doživjela veliki povratak zbog trenda brzog slaganja (speedcubing) kojim, osim što se postavljaju novi rekordi u slaganju kocke, izgledaju nevjerojatno elegantn

No, čak i ljudi koji slažu Rubikove kocke što je brže moguće moraju krenuti malim koracima. Istražili smo kako složiti Rubikovu kocku uz pregled početničke metode i uvod u algoritme za slaganje.

Kako je nastala Rubikova kocka?

Rubikovu kocku izumio je Ernő Rubik, mađarski kipar i profesor arhitekture. Ideja za kocku potječe iz 1974. godine, kada je Rubik tražio način kako pomoći svojim studentima da bolje razumiju koncepte trodimenzionalnog prostora. Kako bi olakšao podučavanje geometrije, osmislio je mehaničku slagalicu koja bi ilustrirala pojmove rotacije u trodimenzionalnom prostoru.

Rubik je svoj izum nazvao “Bűvös Kocka” (Magična Kocka na mađarskom) i patentirao ga 1975. godine. Prva verzija kocke imala je drvenu strukturu, a svaka strana bila je obojena u različitu boju. Kasnije iste godine, Rubik je predstavio svoju kocku na mađarskom sajmu igračaka, a brzo je stekla popularnost u Mađarskoj.

Međunarodna popularnost Rubikove kocke započela je kada su licencu za proizvodnju i distribuciju preuzeli međunarodni proizvođači igračaka. Ideal Toy Corp, američka tvrtka, preimenovala je kocku u “Rubik’s Cube” i lansirala je na tržištu 1980. godine.

Rubikova kocka brzo je postala senzacija širom svijeta. Milijuni ljudi pokušali su riješiti ovu izazovnu slagalicu, a popularnost je samo rasla. Osim što je postala omiljena igračka, Rubikova kocka pridružila se popisu ikona popularne kulture tijekom 1980-ih.

Povratak trenda slaganja Rubikove kocke: Speedcubing

Rubikova kocka ponovno je postala popularna u 21. stoljeću, djelomično zahvaljujući osnivanju World Cube Associationa 2003. godine koja je zadužena za organizaciju natjecanja u brzom slaganju različitih logičkih tipova slagalica. Tako je nastao i termin speedcubing koji je formiran kao natjecateljski sport u rješavanju Rubikove kocke ili drugih vrsta brzih slagalica. Cilj speedcubinga je riješiti slagalicu što je brže moguće, koristeći različite tehnike i strategije. Ovaj sport privlači entuzijaste svih dobnih skupina i postao je vrlo popularan diljem svijeta.

 

World Cube Association bilježi svjetske rekordere u brzom slaganju Rubikove kocke, baš kao i Guinnessova knjiga rekorda, a ovo su trenutni šampioni u speedcubingu:

  • 3x3x3 kocka

Max Park, 3.13 sekunde na natjecanju Pride in Long Beach 2023

  • 2x2x2 kocka

Teodor Zajder, 0.43 sekunde na natjecanju Warsaw Cube Masters 2023

  • 4x4x4 kocka

Max Park, 16.79 sekundi na natjecanju Bay Area Speedcubin’ 29 PM 2022

  • 5x5x5 kocka

Max Park, 32.60 sekunde na natjecanju UCSD Winter 2023

  • 6x6x6 kocka

Max Park, 59.74 sekunde na natjecanju Cubing USA Southeast Championship 2022

  • 3x3x3 kocka s povezom

Charlie Eggins, 12.10 sekundi na natjecanju Australian Nationals 2023

  • 3x3x3 kocka u najmanje poteza

Sebastiano Tronto, 16 poteza na natjecanju FMC 2019

  • 3x3x3 kocka jednoručno

Max Park, 6.20 sekundi na natjecanju Marshall Middle Slice 2022

Osnovni pojmovnik Rubikove kocke

Prije nego što se pokuša slijediti strategija za rješavanje Rubikove kocke, potrebno je upoznati se s rječnikom koji će olakšati praćenje pomalo zbunjujućih algoritama i permutacija koje se moraju koristiti kako bi se složila kocka.

  • Rub

Rubni dio kocke je dio na kojem se susreću dvije vidljive boje. Rubikova kocka ima sveukupno 12 rubova.

  • Kut

Kut se nalazi u kutu svake strane kocke, a kutevi imaju tri vidljive boje. Ukupno ima 8 kutova na kocki.

  • Centar

Središnje kocke nalaze se u sredini svake strane i imaju jednu vidljivu boju. Ima ih ukupno šest i za razliku od ostalih kocki, pozicija im je nepomična. Budući da su fiksne, boja središnje kocke koristi se za predstavljanje svake strane Rubikove kocke.

  • Sloj

Sloj je dio kocke koji se okreće, a sastoji se od 9 blokova. Bez obzira na koji način se drži kocka, na njoj će postojati 3 sloja.

  • Lica

Kao i sve kocke, Rubikova kocka ima šest stranica, odnosno lica. Prilikom izvršavanja algoritama Rubikove kocke metodom za početnike, pretpostavlja se da se gleda kocku s bijelim licem prema gore, što znači da bi logotip Rubikove kocke trebao biti na vrhu. Imajući to na umu, Rubikova kocka funkcionira na sljedeći način:

Lijevo lice – Notacija L
Desno lice – Notacija R
Gornje lice – Notacija U
Donje lice – Notacija D
Prednje lice (okrenuto prema osobi) – Notacija F
Stražnje lice (okrenuto od osobe) – Notacija B
Sredina lica – Notacija M
Cijela kocka – Notacija Y

  • Okretanje

Postoje dva načina okretanja sloja: uobičajeni i obrnuti. Uobičajeno okretanje je okretanje u smjeru kazaljke na satu, a obrnuto okretanje je okretanje suprotno od kazaljke na satu.

U notaciji Rubikove kocke, obrnuto okretanje predstavljeno je malim slovom “i,” na primjer “Ri.” To bi značilo da se desnu stranu treba rotirati suprotno od kazaljke na satu.

  • Algoritam

Algoritam Rubikove kocke je operacija ili niz rotacija koja preusmjerava blokove u željeni ishod. Obično se pišu velikim slovom koje označava lice koje treba rotirati, malim slovom “i” ako to okretanje treba biti u smjeru suprotnom od kazaljke na satu te brojem 2 ako se treba okretati dva puta.

  • Permutacija

Permutacija se odnosi na čin pomicanja blokova u željenu formaciju ili raspored dijelova.

Kako složiti Rubikovu kocku u 7 koraka?

Početnička metoda za rješavanje Rubikove kocke još uvijek je prilično teška, stoga se preporučuje uzimanje puno pauza. Što se više vježba, rezultati će biti bolji, a najvažnije je ne odustajati.

1. Bijeli križ

Započnite držeći kocku s bijelom stranom prema gore. Vjerojatno nećete započeti s gotovim bijelim licem, pa zapamtite da je boja lica određena središnjom kockom. To znači da lice s bijelom središnjom kockom treba biti okrenuto prema gore.

Prvi korak u početničkoj metodi je stvaranje križa na bijelom licu. Ne postoji strogi algoritam za izvođenje, jer postoji toliko mnogo potencijalnih permutacija kocke. Umjesto toga, usredotočite se na stvaranje bijelog križa pomoću intuitivnih pokreta.

Kada ste izradili bijeli križ, trebala bi postojati dva bloka iste boje poredana na svakoj strani neposredno ispod bijelog bloka na gornjoj strani. Ako to nije slučaj, nastavite raditi s kockom dok se ti dijelovi ne poravnaju ispravno ili će sljedeći korak biti mnogo teži.

2. Rješavanje bijelih kutova

Nakon što je bijeli križ na mjestu, vrijeme je da završite ovo lice rješavanjem bijelih kutova. Upotrijebite bijeli križ kako biste organizirali svoju bočnu boju. Nakon što završite ovaj korak, trebali biste imati tri kocke iste boje u gornjem sloju i jednu kocku u sredini srednjeg sloja lijeve, desne, stražnje i prednje strane.

Da biste riješili ovaj korak, morat ćete proći kroz neke algoritme ili obrasce rotacije koji rezultiraju određenim položajem kocke.

Okrećite donji sloj dok se bijeli rubni dio ne postavi ispod praznog mjesta na gornjoj strani. Pronađite smjer bijele figure koju želite poravnati u nastavku i zatim prođite kroz algoritam dok bijela kocka ne bude na mjestu. Ako niste baš spremni za pamćenje algoritama Rubikove kocke, umjesto toga prođite kroz jednostavan algoritam u nastavku.

Ako ustanovite da su vaši središnji dijelovi migrirali, morat ćete ponovno postaviti bijeli križ, a ako pravilno prođete kroz ove algoritme, središnji dijelovi bi trebali završiti tamo gdje su i počeli.

Algoritam glasi Ri Di RD, a ovo su koraci:

  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite donju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite donju stranu u smjeru kazaljke na satu.

Ako je vaša bijela kocka okrenuta prema dolje nakon što ste prošli kroz ovaj algoritam, prođite kroz nju još tri puta, a ako je vaša bijela kocka okrenuta ulijevo nakon prolaska kroz algoritam, ponovite to pet puta.

3. Rješavanje srednjeg sloja

U ovoj točki bijelo lice treba biti dovršeno, a svako drugo lice, osim lica nasuprot bijelom licu, treba imati tri bloka iste boje u gornjem sloju i jedan blok iste boje u središtu lica.

Koristeći lokaciju srednjeg dijela gornjeg sloja, sada ćemo rotirati kocke sve dok donja dva sloja ne budu iste boje.

Za početak rješavanja srednjeg sloja, okrećite kocku dok dovršena bijela strana ne bude na dnu.

Cilj ove faze je staviti obojene rubne dijelove na ispravno mjesto na svakoj strani. Postoje tri algoritma koja možete koristiti da bi se to postiglo:

Ako trebate središnji gornji dio da prijeđete na drugi sloj lijevo, algoritam glasi Ui Li ULUF Ui Fi, a ovo su koraci:

  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite lijevo lice u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Zakrenite lijevo lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite prednju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite prednju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.

Ako trebate središnji gornji dio da prijeđete na drugi sloj desno, algoritam glasi UR Ui Ri Ui Fi UF, a ovo su koraci:

  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite prednju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite prednju stranu u smjeru kazaljke na satu.

Ako rubni dio nije u gornjem sloju ili je krivo usmjeren, algoritam glasi UR Ui Ri Ui Fi UF U2 UR Ui Ri Ui Fi UF, a ovo su koraci:

  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite prednju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite prednju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu dva puta u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite prednju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite prednju stranu u smjeru kazaljke na satu.

4. Žuti križ

Postoje tri različita uzorka koja možete vidjeti na svojoj kocki. Pogledajte gornju stranu i uzmite u obzir samo oblik žutog križa te zasad zanemarite rubne dijelove. Možda ćete vidjeti jednu jedinu žutu točku u sredini, možete vidjeti oblik L ili ćete vidjeti liniju.

Nakon što otkrijete svoj točan raspored, prođite kroz sljedeći algoritam onoliko puta koliko je navedeno u nastavku .

Algoritam glasi FRU Ri Ui Fi, a ovo su koraci:

  • Okrenite prednju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite prednju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.

Ako imate jednu žutu točku, algoritam se izvodi 3 puta.

Ako imate L oblik, rotirajte cijelu kocku dok noge u obliku slova L ne obuhvate rubni dio u gornjem lijevom kutu. Izvršite algoritam dva puta.

Ako imate liniju, rotirajte cijelu kocku dok linija ne bude vodoravna. Izvršite algoritam jednom.

5. Zamjena žutih rubova u gornjem sloju

Vrijeme je da provjerite je li žuti križ ispravno usmjeren tako da boja središnje kocke gornjeg sloja odgovara licu na kojem se nalazi. Rotirajte svoj gornji sloj dok ne pronađete dva ruba koja treba zamijeniti jedan s drugim. Ako ne možete pronaći dva ruba s različitih strana koji se nalaze na sljedećoj strani, možete proći kroz algoritam dvaput.

Algoritam glasi RU Ri UR U2 Ri U, a ovo su koraci:

  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu dva puta u smjeru kazaljke na satu.
  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.

6. Postavljanje žutih uglova

Žuti uglovi trenutno samo trebaju ići na ispravna mjesta – nije važno ako je orijentacija pogrešna.

Prvo potražite žuti kut koji je u ispravnom položaju, čak i ako još nije na gornjoj strani. Rotirajte cijelu kocku u rukama sve dok ispravno postavljena žuta kocka ne bude u prednjem-desnom-gornjem položaju. Zatim kružite algoritmom u nastavku dok ostala tri ugla ne budu u ispravnom položaju.

Ako ne možete pronaći žutu kocku na pravom mjestu, ponavljajte algoritam na nasumičnim kutovima dok je ne postavite na pravo mjesto.

Algoritam glasi UR Ui Li U Ri Ui L, a ovo su koraci:

  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite lijevo lice u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite gornje desno lice u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite gornju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Zakrenite lijevo lice u smjeru kazaljke na satu.

7. Rješavanje kutova završnog sloja

U zadnjem koraku potrebno je pravilno orijentirati kutove. Držite svoju kocku s gornjim dijelom koji želite usmjeriti u prednji desni gornji kut. Prođite kroz donji algoritam dok taj dio ne bude u ispravnom položaju. Nakon što je pravilno orijentiran, ponavljajte postupak dok sljedeći komad ne bude na mjestu, i tako dalje sve dok se kocka ne riješi.

Nemojte paničariti ako počne izgledati kao da ste zabrljali, jer će se sve vratiti “u normalu” kada završite s postavljanjem svih žutih kutova na svoje mjesto.

Algoritam glasi Ri Di RD, a koraci za konačno složenu Rubikovu kocku su:

  • Zakrenite desno lice suprotno od kazaljke na satu.
  • Okrenite donju stranu u smjeru suprotnom od kazaljke na satu.
  • Okrenite desno lice u smjeru kazaljke na satu.
  • Okrenite donju stranu u smjeru kazaljke na satu.