Kakva kreativnost. Evo tko stoji iza dizajna pozornica na Porinu, Masked Singeru i koncertima brojnih zvijezda

Produkcijskim dizajnom bavi se gotovo 20 godina, a njegova kreativnost zadivljuje mnoge

FOTO: Privatni album

Masked Singer, Porin, razne konferencije, festivali i koncerti održani u zagrebačkoj Areni – od Doris Dragović i Nine Badrić pa sve do Parnog Valjka, ne bi bili to što jesu bez kreativnog doprinosa Miroslava Hrge (39) koji se bavi produkcijskim dizajnom.

Karijeru je započeo kao dizajner rasvjete kada mu se posao svodio na montaže i demontaže opreme po raznim eventima, no tada se zapravo i pojavila prva iskra koja je kasnije rasplamsala sve što je slijedilo.

Danas vodi umjetnički studio 21 Production čiji je temeljni posao kreiranje scenografskih rješenja i custom stage dizajna, ali na jednoj sasvim višoj razini. Službeno je firmu, zajedno sa svojom partnericom Ana-Marijom Andjel (31) otvorio 2021. godine, a ured imaju na zagrebačkoj Knežiji.

Prvi koraci pamte se zauvijek

Na pitanje sjeća li se konkretnog trenutka u kojem su mu postale jasne sve čari produkcije, rasvjete, dizajna te sveukupnog doprinosa toga određenom događaju, odgovorio je potvrdno, bez imalo razmišljanja.

“Radio sam event za stranog klijenta koji je angažirao dizajnera rasvjete iz Njemačke. Ja sam u to doba bio tehničar za rasvjetu i zadatak mi je bio samo da složim cijeli sistem prema projektu te da budem na raspolaganju ako će njihov dizajner nešto trebati”, opisuje.

No, dogodilo se to da je dizajneru pult za upravljanje rasvjetom zapeo na granici, a na pultu koji su oni imali nije znao raditi. Tako je Miroslav stjecajem okolnosti preuzeo dio programiranja scena, sekvencu po sekvencu, slušajući glazbu i stvarajući svjetlosne efekte.

“Radilo se o nekoj plesnoj točki s elementima techna, Pink Floyda, heavy metala, s jako puno promjena kostima i plesnih stilova – svega što u pravilu pojedinačno ne bi trebalo ići zajedno, ali je kao cjelina funkcioniralo savršeno”, prisjeća se.

Porin kao najdraži projekt

Tada je prvi put shvatio da je za dobar show i kvalitetan dizajn jako bitno uskladiti ne samo rasvjetu, nego i sve druge elemente scene, što ga je dodatno potaknulo da se baci u posao kompletne produkcije.

“Prešao sam u firmu koja je bila više orijentirana prema koncertnoj produkciji i tako dobio priliku raditi svoje prve dizajne za live evente, koncerte i slično. Dosta je toga bilo kroz godine, ali definitivno prva velika i vidljiva stvar je bila dizajn pozornice za dodjelu glazbenih nagrada Porin”, kaže Miroslav kojem je to jedan od bitnijih i dražih projekata u karijeri.

U svom studiju danas iza sebe ima više od 457 realiziranih projekata, a na popisu klijenata nalazi se na stotine zvučnih imena poput Infobipa za koje je radio scenografiju konferencija, koncerata, festivala i dodjela nagrada.

Stečeno iskustvo bilo je od velike pomoći

S obzirom na to da je za dizajniranje i osmišljavanje događaja ipak potrebno mnogo tehničkog predznanja i poznavanja mogućnosti različitih vrsta uređaja, Miroslavu je njegovo stečeno iskustvo kao dizajnera rasvjete puno pomoglo.

“Ovdje se ne radi samo o dizajnu i dobrim idejama. Fora je u tome što je za realizaciju potrebno uzeti u obzir niz faktora i imati mogućnost i znanje posložiti ih na pravi način. Da bi se isporučio dobar dizajn, recimo, koncertnog stagea, nije dosta nacrtati samo lijepu sliku”, ističe Miroslav.

Pritom se u obzir uzimaju sva tehnička ograničenja prostora, vodi se računa o statici konstrukcija koje se koriste, karakteristikama rasvjetnih tijela, led ekrana, specifičnostima raznih scenografskih materijala, vremenskim uvjetima, budžetu i o još puno toga.

Nijedno događanje nije isto

Svaki event se odvija u posebnom prostoru o kojem treba voditi računa i utječe na kompleksnost izvedbe. Drugim riječima, što ima više sudionika i sadržaja u prostoru, to je stvar zahtjevnija. Prostor mora biti raskošan i bogat i nikad ne smije izgledati prazno ili pretrpano – bilo na njemu dvoje, troje ili 10 ljudi.

Pozornice za koncerte i festivale montiraju se danima, a nekad i tjednima, dok se, primjerice, konferencije slože u jednom ili dva – tri dana.

3D vizualizacija scene za Porin 21 Production

Posao je lakši u dvoje

Za sve što je 21 Production do danas postigao, uz Miroslava je najviše zaslužna i partnerica Ana-Marija koja ga je prva potaknula da krene u solo vode. Budući da je posao pokretao u jeku pandemije kada su mnoge industrije bile na koljenima, bilo je potrebno puno hrabrosti da izađe iz komfort zone.

“Od samih smo početaka u poslu zajedno. Ana-Marija vodi društvene mreže, web, sve vezano za odnose s javnošću i marketing, financije i administraciju, a ja sam zadužen za kreativni dio. Ali o većini projekata koje radimo puno pričamo, razmjenjujemo mišljenja i tako dolazimo do rješenja”, priča Miroslav.

Pritom ih najviše potiče sloboda koja im se pružila u ovakvom aspektu poslovanja u kojem su sam svoj gazda.

“Počinju se otvarati vrata na koja, ako nisi slobodan, nemaš ni priliku pokucati, tako da mislim da je rizik zapravo samo privid, a prava sloboda nastupa kada čovjek izađe iz komfort zone. Tek tada daješ ono najbolje od sebe i postaneš svjestan svojih potencijala”, kaže Miroslav.

Inspiracija se nalazi svuda

Na pitanje gdje pronalazi inspiraciju za projekte, Miroslav odgovora – svuda oko sebe. U arhitekturi, povijesnim i modernim građevinama, geometrijskim oblicima te raznim elementima i oblicima iz prirode.

“Samim pogledom kroz prozor može mi se dogoditi nenadani nalet inspiracije jer sam vidio neku formaciju koja mi je napravila switch i okrenula razmišljanje u nekom smjeru. Nema pravila, ali definitivno je uvijek nešto oko mene”, opisuje.

Dodaje da pritom nema neki svoj ‘potpis’ koji provlači kroz svaki dizan, ali uvijek radije bira kompleksniji pristup, makar se radilo o jednostavnijem projektu.

“Uvijek sam zazirao od generičkih stvari i neke postavke ‘ajmo ne komplicirati bit će to dobro i ovako’. Smatram da sve što vrijedi na neki način mora biti komplicirano i teže ostvarivo, ali isto tako je i veće zadovoljstvo poslije kada se ostvari. Ako moram birati između kompliciranijeg, a odličnog ili jednostavnog, a korektnog, uvijek ću odabrati ovo prvo”, kaže Miroslav.

Naljepše je kad imaju odriješene ruke

Kao najtežu komponentu svoga posla, navodi pak balansiranje želja klijenata, vlastitih ideja i postavljenih budžeta.

“Neki klijenti imaju jasnu sliku i znaju što hoće pa je naš zadatak njihovu viziju pretočiti u prostor i stvoriti oku ugodnu sliku. Neki nemaju apsolutno nikakvu ideju, nego samo tijek događaja. Tu zapravo imamo odriješene ruke i to je okruženje u kojem nam je najdraže plivati”, opisuje.

Svaki projekt započinje s inicijalnim briefom o konceptu događanja, programski i sadržajno, zatim se definira budžet koji je klijent spreman potrošiti, a nakon toga se ide na izradu preliminarnih skica.

“Ovisno o vrsti eventa, skice uključuju prikaz razmještaja produkcijskih elemenata u prostoru kako bi klijent dobio dojam. Zatim izrađujemo idejno rješenje na temelju kojeg se vidi točno kako će nešto izgledati kada se složi u prostoru. Na kraju svega toga rješava se papirologija”, govori Miroslav.

Sistem ključ u ruke

Još jedna od uloga je i produkcijski menadžment, znači sistem ključ u ruke pri čemu 21 Production vodi priču od početka do kraja. Njihov posao tako obuhvaća sve korake od osmišljavanja izgleda pozornice i koordinacije dobavljača pa do montaže i demontaže nakon završetka događanja.

“Trudimo se svaki put ponuditi nešto unikatno i neviđeno. Želimo da svaki projekt bude na neki način izazovniji od onog prethodnog. Pokušavamo ostaviti dublji trag i nastojimo svakim projektom podići ljestvicu produkcije za bar jednu stepenicu”, kaže Miroslav.

Dodaje da to smatra dobrim za tržište budući da je ovo vidljiva industrija – svi vide i osjećaju, napreduju na neki način, javljaju se nove ideje i želje. Sve to ujedno potiče razvoj cjelokupne industrije pa jedni druge guraju prema naprijed.

Plan je podići sve na višu razinu

Kada je riječ o planovima za budućnost, u 21 Productionu trenutno rade na razvoju novih prezentacijskih koncepata, proširili su tim ljudi unutar firme te proučavaju i nove tehnologije kako bi klijentima mogli ponuditi još atraktivnije iskustvo pri samom procesu razvoja projekata.

“Ne smijemo puno otkrivati, ali se veselimo svim novim tehnološkim dostignućima s kojima možemo ovo što radimo podići na još viši nivo kako bi svi koji na bilo koji način sudjeluju u projektima iza kojih stojimo, izašli s dosad neviđenim i posebnim iskustvima”, kaže Miroslav.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom 21 Production.