Koga slušati? HZJZ koji tvrdi da su škole sigurne kao obiteljski dom ili Stožer koji tvrdi da nisu

Uoči ponedjeljka, Stožer i Zavod za javno zdravstvo daju oprečne upute

A child of medical staff member read in the classroom at the Eugene Napoleon Saint-Pierre Fourier private school on April 30, 2020, in Paris, on the 45th day of a strict lockdown in France to stop the spread of COVID-19 (novel coronavirus). (Photo by STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
FOTO: AFP

Povratak djece u škole i vrtiće od ponedjeljka, na koji potiču i ministrica obrazovanja Blaženka Divjak i predsjednik Vlade Andrej Plenković, od srijede za sobom povlači brojne rasprave, nedorečenosti i nejasnoće. Iako upute Zavoda za javno zdravstvo sugeriraju da je nastava u školi sada jednako sigurna kao nastava od kuće, odluka o povratku u škole i dalje je na roditeljima. Naime, ne postoji nedvosmislena odluka Vlade ili Ministarstva o povratku najmlađih u škole, već se nadležni pozivaju na upute i procjene HZJZ-a.

Ministrica Divjak danas još jednom poručuje da nema razloga za nikakvim strahom oko povratka u školske klupe. “Što se opasnosti tiče, mislim da su upute HZJZ-a jasne. Škola je jednako sigurna kao i dom. U školu treba ići, djeci je mjesto u školi. Bez straha i bojazni u ponedjeljak pošaljite djecu u školu”, rekla je danas Divjak. Međutim, Nacionalni stožer civilne zaštite jučer je, u svom priopćenju, dao posve oprečnu ocjenu boravka u zatvorenim javnim prostorima, kakve su i školske ustanove. Ističu kako takav boravak predstavlja pojačani rizik od zaraze koronavirusom.

Posve oprečni stavovi

“Svaki boravak u zatvorenom javnom prostoru predstavlja povećani rizik za zarazu s COVID-19 u odnosu na boravak u obiteljskom domu odnosno kućanstvu”, stoji u jučerašnjem priopćenju Stožera.

U opreci s time je samo dan ranije sročena preporuka Zavoda za javno zdravstvo koja tvrdi posve suprotno i kojom se vodi resorna ministrica. “Rad u predškolskim ustanovama i školama u sadašnjim epidemiološkim uvjetima uz poštovanje ovih uputa smatra se jednako sigurnim za djecu i zaposlenike kao i rad od kuće odnosno ostanak kod kuće, te se omogućuje uključivanje sve djece u vrtiće i škole”, stoji u uputama HZJZ-a od srijede.

Roditeljima, dakle, uoči ponedjeljka preostaje odvagnuti hoće li dati prednost jednoj ili drugoj instituciji iste države, koje daju kontradiktorne smjernice oko boravka u zatvorenim javnim prostorima, kakvi su i školski prostori.

Gardašević: Da nema nikakvog rizika, svi bi morali u školu

Na ovu kontradiktornost između Stožera i HZJZ-a ukazao nam je Đorđe Gardašević, docent s Katedre za ustavno pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu, i sam roditelj koji mora donijeti odluku o povratku djeteta u školu. Gardašević za Telegram kaže kako primjećuje da su dvije ključne institucije koje rade na poslovima vezanim uz epidemiju koronavirusa, Stožer i Zavod za javno zdravstvo, u protekla dva dana izdale potpuno suprotna tumačenja.

“Smatram da ova kontradikcija ne samo da nije dobra poruka roditeljima koji trebaju odlučiti hoće li poslati svoju djecu u školu ili ne, nego ukazuje i na nekoordinaciju institucija u pitanju koje zahtijeva vrlo jasne upute”, ističe Gardašević. Dodaje kako bi država trebala raspolagati preciznim informacijama o zdravstvenim rizicima i potom ih podijeliti građanima.

S druge strane, ako država nema jasnu predodžbu o tome kakvo je pravo stanje stvari, docent s Pravnog fakulteta upozorava da bi i to, također, trebalo jasno i glasno reći. “I dalje smatram ono što sam već ranije govorio: da nema baš nikakvog rizika za zdravlje djece, jasno je da bi odluka bila da se svi moraju vratiti u škole, a ne samo neki”, zaključuje u osvrtu za Telegram.

I dalje na snazi odluka o mještovitoj nastavi

Jučer smo izvijestili i kako je Ministarstvo u svojim preporukama za nastavu od 25. svibnja najavilo da će se Škola na Trećem, supstitut redovnoj nastavi za najmlađe učenike, emitirati do početka lipnja pa je jasno da od početka lipnja alternative klasičnoj školskoj nastavi više neće biti. Spomenimo i kako je i dalje na snazi odluka Vlade objavljena u Narodnim novinama 8. svibnja koja propisuje da će se za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole “nastava provoditi mješovitim modelom, dijelom kao oblik nastave koju učenici pohađaju u školi, a dijelom kao nastava na daljinu”.

Iako će Škola na Trećem biti na programu do početka lipnja, u praksi se događa, kako doznajemo od roditelja, da učitelji i učiteljice najavljuju da se od ponedjeljka više neće koristiti virtualne učionice i rad na daljinu s djecom, što je uz Školu na Trećem, bio dio udaljene nastave za učenike razredne nastave. Novu odluku Vlade o dokidanju mješovitog modela nastave, nismo pronašli u dokumentima sa sjednice Vlade kao niti u novijim izdanjima Narodnih novina.