Konačno, genijalni hrvatski udžbenici. Klinci će u školama učiti kroz strip o Rimcu, Mrvošu i ostalim herojima

Udžbenike iz Tehničkog uredila je učiteljica Maja Mačinko. Željela je inspirirati djecu

Mate Rimac i njegov Concept One (i Two), Albert Gajšak sa svojim MakerBuinom, Ivan Mrvoš s pametnom klupom… Ovo su samo neki od inovatora koji se pojavljuju u novim, inspirativnim stripovima koje učenici viših razreda osnovne škole mogu čitati u svojim udžbenicima Tehničke kulture.

Radi se o udžbenicima Svijet tehnike izdavača Školske knjige, a uredila ih je učiteljica Tehničke kulture iz zagrebačke Osnovne škole Ivana Cankara Maja Mačinko. Uređujući novu generaciju udžbenika, došla je na ideju u knjige ubaciti stripove s pričama o mladim inovatorima i poduzetnicima, odnosno o njihovim koracima od školskih klupa do onoga što danas jesu.

‘Klinci se mogu poistovjetiti s Gajšakom ili Rimcem’

Time je, kaže učiteljica Mačinko u razgovoru za Telegram, učenike htjela potaknuti da stvarno pročitaju njihove priče i da sami dalje istražuju. “Stalno u udžbenicima imaju primjere Tesle, Penkale i slično, vodila sam se time da su oni možda predaleki našim klincima. No, kada imaju Gajšaka ili Rimca i njihove priče o tome kako su kroz školu došli do uspjeha, to je nešto s čime se mogu poistovjetiti i nešto što ih može potaknuti”, kaže učiteljica Maja.

Albert Gajšak i njegov put do MakerBuina

Odlučila se za strip jer, kaže, primijetila je da je slika jedino što današnje učenike može zaista zainteresirati u papirnatoj formi. Na svim je stripovima, uz Maju, radio sarajevski ilustrator Emir Isović. Udžbenici za pete, šeste i sedme razrede već se koriste u školama, a onaj za osmi u škole će od jeseni.

Mrvoš i njegove pametne klupe u udžbeničkom stripu

U udžbenik za peti razred uvrštene su priče o zadarskim orguljama i akademiku Nikoli Bašiću koji ih je kreirao, Albertu Gajšaku koji je s 18 godina lansirao igraću konzolu MakerBuino, Ivanu Mrvošu i njegovim svjetski priznatim pametnim klupama te konačno, o Mati Rimcu i njegovom putu od natjecanja u školi do tvrtke Rimac automobili.

Rimac i njegova priča od školskih natjecanja do svjetskog uspjeha

Šestaši uče i o sjajnom studentu inovatoru

Udžbenik za šesti razred pokriva i područje graditeljstva pa se u njemu nalaze priče arhitekta Igora Franića koji je radio na projektu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, arhitektice Kate Marunice koja je sa svojim timom zaslužna za spomenik Gordanu Ledereru u Hrvatskoj Kostajnici te priča o studentu Ivanu Kožaru koji je zahvaljujući svojim izumima završio na sajmu inovacija u Ženevi s glazbenom Teslinom zavojnicom.

Priča o Igoru Franiću i MSU
O radu arhitektice Kate Marunice
Priča o izumima mladog Ivana Kožara

Klinci baš i ne znaju za Rimca

Poanta ovih priča je, govori nam dalje učiteljica Maja, da učenici pomisle da i oni mogu tako. “Svi likovi ovih priča u stripovima jesu junaci novog doba, kroz svoj su rad pokazali i koliko su hrabri i kroz koliko su odricanja prošli, ali poručuju i da je posve u redu ne uspjeti jer nas svaki neuspjeh gradi kao osobe”, ističe.

Kako radi s učenicima u razredu, kaže da dosta učenika ne zna za uspješne hrvatske inovatore. “Rekla bih da 70 posto učenika u mom razredu nije znalo za Rimca dok nisu pročitali strip. Jednostavno, usmjereni su na neke druge stvari, no kada pročitaju priču i vide da je Rimac krenuo od školskih natjecanja, zinu u čudu i to ih jako motivira”, dodaje učiteljica, urednica udžbenika.

Priča o Ireni Petir u udžbeniku za sedmi razred osnovne

Udžbenik za sedmi razred bavi se strojarstvom i metalima pa učenici u stripu mogu čitati priče o Metalurškom fakultetu u Sisku, o Kreši Kordiću koji povezuje automatizaciju i strojeve, ali i o Ireni Petir, prvoj ženi automehaničarki s vlastitom servisom i položenim majstorskim ispitom čime je urednica udžbenika djecu htjela usmjeriti i prema strukovnim zanimanjima.

Poticaj učenicima da otkriju u čemu su dobri

“Svatko je od nas u nečemu dobar”, nastavlja učiteljica Maja, “a ovo je poticaj učenicima da otkriju što je to u njihovom slučaju”. Ističe priču za učenike 8. razreda o Ani Sović Kržić, profesorici s FER-a čija je strast robotika. “Ana kroz strip priča kako su joj u karijeri koristile sve izvannastavne aktivnosti u kojima je sudjelovala u školi, od lutkarske skupine do karatea. Poanta je da je svako iskustvo korisno za karijeru, kao i da ne treba biti straha od neuspjeha”, kaže učiteljica Maja.

Priča o docentici Ani Sović Kržić s FER-a

Osim priče docentice Sović Kržić, svoju su priču u udžbeniku za osmi razred ispričali i dečki koji su napravili STEMI heksapod, edukacijskog robota kojeg djeca sama sastavljaju i programiraju.

‘Mladima treba pokazati da je danas uspjeh moguć bilo gdje’

Među šestorkom koja je napravila STEMI-ja je i Marin Trošelj. Za Telegram kaže kako mu je ova inicijativa stripa u udžbenicima odlična u više segmenata.

“Za naše je društvo ključna promjena mindseta i sustava vrijednosti. Moramo težiti, poticati i slaviti izvrsnost a mislim da je Hrvatska prepuna sjajnih ljudi i projekata kojima se svi trebamo ponositi i stavljati pod svjetla reflektora”, ističe Trošelj. Poraznim ocjenjuje podatak da je manje od tri posto školaraca zainteresirano za poduzetništvo.

“Mladima treba pokazivati da je danas uspjeh moguć gdje god se nalazili i da zapravo više nema izgovora za ne pokušati”, govori jedan od strip junaka u školskim udžbenicima.

Priča o STEMI-ju i šestorki koja iza njega stoji

‘Idemo jedni druge gurati naprijed’

Stripovi, dodaje, imaju i izraženu motivacijsku komponentu. “Mislim da će se učenici puno lakše poistovjetiti s ljudima koji su im bliski po godinama, za razliku od nekih tradicionalnih primjera kao što su Tesla i Einstein“, govori Trošelj za Telegram i zaključuje da ove udžbenike vidi kao jasnu poruku mladima: “Idemo se ponositi našim postignućima, idemo jedni druge gurati naprijed i idemo zajedno stvoriti društvo budućnosti”.

Učiteljica Maja Mačinko, pak, zaključuje kako u razredu prosječno bude tri do pet učenika koji su, u kontekstu tehničke kulture, vrlo talentirani za nešto, od obrade metala do tehničkog crtanja. “Kada vidimo tu iskru, možemo im pomoći i usmjeriti ih za cijeli život”, kaže ova 38-godišnja učiteljica koja je u školske udžbenike kreativno uvela hrvatske junake modernog doba.