Marlen Taschen o vođenju poznate izdavačke tvrtke u doba korone, kolekciji koja stiže u Hrvatsku i čuvenom ocu

Marlen Taschen za Telegram o obiteljskoj kompaniji koju vodi s ocem, Benediktom Taschenom

FOTO: Melanie Grande

Marlen Taschen, izvršnu direktoricu tvrtke Taschen, jedne od najvažnijih izdavačkih kuća u svijetu, sreo sam prvi puta prije petnaestak godina. Tada je s ocem, Benediktom Taschenom, utemeljiteljem kompanije i čovjekom koji je iz temelja promijenio svjetsko izdavaštvo, ljetovala na Jadranu. Tada smo, među ostalim, posjetili i Hvar, čega se Marlene odmah prisjetila.

“Bili smo tamo u divnom malom kazalištu. Hrvatska je prekrasna zemlja, krajolik i more su doista zadivljujući, a gradovi su prožeti poviješću. Često imate osjećaj kao da ste prebačeni u neko drugo vrijeme i mjesto. Jako smo zainteresirani vidjeti na koji će se način kod vas razvijati naša prisutnost, Hrvatska je jako posebna zemlja, a takva su okruženja savršena za lijepe knjige!”

Od male trgovine do svjetski renomirane izdavačke kuće

Mala trgovina stripovima u Kolnu, zahvaljujući genijalnosti Benedikta Taschena, izrasla je krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća u svjetski renomiranu izdavačku kuću. Benedikt Taschen pionir je u predstavljanju najznačajnijih svjetskih umjetnika u gigantskim, reprezentativnim i superluksuznim izdanjima. No, istodobno tiskao je knjige i o stripovima, umjetničkim fotografijama, dizajnu, modi, povijesti oglašavanja, filma, arhitekture.

U njegovoj izdavačkoj lepezi našla su se i neka fetiš izdanja, queer umjetnost, erotika… Da je Benedikt Taschen fenomen pokazuje i to što je, nakon što je preselio u Los Angeles, stekao status i popularnost holivudske filmske zvijezde. To ide tako daleko da se objavljuju fotografije njegove raskošne vile, način na koji ju je uredio, ispisuju se reportaže o njegovom stilu života, s kim se druži…

Do sada je kuća Taschen objavila više od 600 knjiga i monografija, a kako bi osigurali visoku nakladu, knjige se tiskaju na njemačkom, francuskom, engleskom, portugalskom, španjolskom i talijanskom jeziku. Taschenove publikacije dostupne su u raznim veličinama, od divovskih dimenzija do džepnih formata.

Posljednje pripreme za dolazak u Hrvatsku

Kao multinacionalna kompanija svoje proizvode najviše plasira na tržištima u SAD-u, Njemačkoj, Italiji, Francuskoj i Velikoj Britaniji. Sjedište kompanije je u Kölnu, a uredi su u Londonu, Parizu, New Yorku, Los Angelesu, Hong Kongu i Madridu. Cijene knjiga kreću se od 10 eura do čak 25.000 eura. No vrijednost izdanja koja imaju ograničenu tiražu, limited edition, znaju porasti i više od 10 puta, pa je tako rekordnu cijenu od 304.000 dolara dosegnulo mega izdanje pod naslovom Helmut Newton SUMO.

Benedikt Taschen i Čedo Komljenović Privatni album

Tvrtka Symbol Quorum, zajednički projekt Čede Komljenovića i uglednog odvjetnika Silvija Hraste, privodi kraju dogovore o predstavljanju Taschenovog asortimana u Hrvatskoj. Obavljaju se posljednje pripreme za otvorenje umjetničke galerije, showrooma za najpoznatije svjetske brendove te mjesta na kojem će se predstavljati najznačajnija kulturna, dizajnerska i arhitektonska dostignuća. Među njima, istaknuto mjesto imat će upravo izdanja kuće Taschen.

Prototip zadovoljne žene

“Naša suradnja započela je preko Monty Shadowa, odnosno Čede Komljenovića, kojeg iznimno cijenim kao partnera pa mi je uvijek drago surađivati s njim. Vrlo smo zainteresirani za hrvatsko tržište te želimo pojačati našu prisutnost na njemu, pošto nam se čini da tu postoji veliki potencijal. Čedo je moj bliski obiteljski prijatelj i mentor. Tijekom svojeg boravka u Milanu imala sam ga prilike puno viđati i skupa smo surađivali na dosta posebnih projekata.

Čedo je bio ključan prilikom nastanka naše prekrasne Ferrari Collector’s Edition kolekcije u kojoj smo predstavili svu eleganciju i ljepotu Ferrarijevih automobila. Čedo nas je, naime, spojio sa Pierom Ferrarijem, potomkom utemeljitelja kompanije te najvećim pojedinačnim vlasnikom Ferrarija. Jako cijenim Čedinu podršku i savjete, te obožavam njegovu kreativnost, jedinstvenu viziju i beskonačnu energiju.”

Marlen Taschen, lako se uvjeriti, prototip je zadovoljne žene: uspješno vodi globalno uglednu tvrtku, radi posao koji voli, putuje svijetom, puna je strasti i entuzijazma, ima sređen privatni život… Ne krije zadovoljstvo što je tvrtka, od kad je došla na njeno čelo, povećala profitabilnost, marže, promet… Sve su to razlozi zbog kojih je Marlene Taschen uvijek rapoložena i vedra te vrlo ugodna sugovornica.

S 32 je postala izvršna direktorica Taschena

Premda njen otac Benedikt živi u Los Angelesu, on je i dalje spiritus movens kompanije, a njih dvoje svakodnevno razgovaraju, razrađuju planove te dogovaraju nove projekte. Ističe kako je u vrlo dobrim odnosima s roditeljima te da su iznimno povezana i složna obitelj. Priznaje međutim kako je bila prilično zatečena kad joj je otac prije nešto više od dvije godine, kad je imala samo 32 godine, ponudio da preuzme funkciju izvršne direktorice Taschena.

“Definitivno mi je to došlo kao iznenađenje, pošto je to obznanio tijekom dogovora oko nekog posla. Takva uloga je poprilično izazovna, međutim nakon određenog promišljanja zaključila sam kako je to dobra odluka i prilika. Prije toga sam za tvrtku radila puno radno vrijeme već 6 godina, a i ranije sam, za vrijeme studentskih dana, također bila angažirana. Uz to, odrasla sam s tim poslom tako da sam taj korak osjetila kao neki prirodni tijek stvari. Svi smo ponosni na činjenicu da smo obiteljska tvrtka.”

Otac se više posvetio kreacijama i inovacijama

Marlen Taschen kaže kako obožava raditi s ocem. “To je ponekad malo teško jer živimo na različitim kontinentima i vremenskim zonama, ali redovno smo u kontaktu. Mislim da smo dobar tim. Iako smo dvije različite osobnosti, imamo jedinstvenu viziju i dobro je imati nekoga na svojoj strani tko vas razumije i podržava. Kad postoje stvari koje ne znam, imam najbolju osobu koju mogu pitati za savjet. Moj tata je vrlo inspirativan.”

Priznaje kako je puno lakše raditi ako znate da niste sami, kad ne morate sami donositi baš sve odluke. No, vjeruje da je njeno preuzimanje operativnog vođenja tvrtke, pomoglo i njenom ocu da se više posveti kreacijama i inovacijama. Zajedno, kaže, imaju dovoljno prostora za razvijanje novih ideja te za unapređivanje i razvijanje poslovanja.

Operativna funkcija i dužnost

“Moj otac i ja dijelimo iste vizije, međutim nemamo možda uvijek isti način kako njima pristupiti. U konačnici to je odlično jer imamo iste ciljeve, ali ujedno možemo zajednički diskutirati i razmjenjivati ideje. Za mojeg su oca posao i privatni život jedno, a pošto sam i sama odrasla okružena našim poslom i knjigama, isti su takvi osjećaji usađeni i u mene.”

Marlene Taschen magistrirala je socijalnu i kulturnu psihologiju na čuvenoj Londonskoj školi ekonomije i prvostupnica je poslovnog studija sa Sveučilišta Kingston u Londonu. Prije nego što je počela raditi u obiteljskoj tvrtki, stjecala je radno iskustvo u Velikoj Britaniji, Panami i Australiji.

Živi na relaciji Velika Britanija, Njemačka, Italija… U Londonu ponajviše boravi zajedno s partnerom koji je Talijan, pa joj je kćer pola Talijanka. U Kölnu je sjedište tvrtke pa i tamo često radi, a dosta vremena provodi i u Italiji. Tvrdi kako funkciju menadžera izdavačke kuće ne doživljava samo kao operativnu funkciju, već kao dužnost kojoj je zadaća razvijati posao i surađivati s najuspješnijim ljudima po svijetu. Što traži puno putovanja i kontakata, a uz to mora brinuti i za 240 zaposlenika tvrtke širom svijeta.

Izdavačka senzacija s Dalíjem

Prvu izdavačku senzaciju Benedikt Taschen izazvao je 1987. pokretanjem bibiloteke Basic Art. Počeo je s knjigom o ekscentričnom španjolskom slikaru Salvadoru Dalíju, da bi danas ta velebna serija brojala više 100 naslova dostupnih na tridesetak jezika. Time je Taschen otvorio novi segment tržišta, umjetnost je demokratizirao i učinio je dostupnom najširoj publici. Ujedno, tim je projektom postao jedan od svjetskih lidera u izdavaštvu.

Potom je uslijedila serija knjiga Basic Architecture koja je bila rađena u istom stilu kao Basic Art. U njoj su objavljeni životopisi i radovi najvećih svjetskih arhitekata, a nakon toga slijedile su biblioteke o dizajnu, filmu, životnom stilu…

Era nove strategije

Pravu revoluciju na tržištu knjiga izazvala je 1999. knjiga pod naslovom Helmut Newton SUMO. Ta titanska knjiga oborila je rekorde u dimenzijama, bila je teška čak 35,4 kilograma. U tom izdanju jedinstvene konceptualne ekstravagancije te tehničkih specifikacija objavljene su doista spektakularne, do tada ne viđene fotografije umjetnika Helmuta Newtona koji je dugo snimao japanske sumo borce.

Ta foliografska publikacija nosi potpis autora te je imala ograničenu tiražu od 10.000 primjeraka. Budući je brzo rasprodana, cijena je enormno rasla, pa je postala najskuplja knjiga objavljena u 20. stoljeću. Jedan njen primjerak prodan je na aukciji za 304.000 dolara. Taschen je nakon deset godina tiskao drugo, XL SUMO izdanje, koje je po cijeni učinio pristupačnom najširoj publici, a da pri tomu knjiga nije izgubila na glamuroznosti.

Time je započela era nove strategije Taschena koja podrazumijeva ekskluzivna izdanja za kolekcionare, a nakon toga tiskaju se knjige manjeg formata koje su po cijeni dostupne najširoj publici. Ta je edicija bila nova prekretnica u izdavačkoj strategiji Taschena za koju je bilo potrebno puno hrabrosti i vizije te vrhunska tehnička izvedba proizvodnje i marketinga.

Nove senzacije

Vrlo brzo Benedikt Taschen pripredio je novu senzaciju: Izdao je divovsko izdanje knjige Najveći svih vremena, Greatest Of All Time, koja je bila posvećena svjetskom boksačkom šampionu Muhamedu Aliju. Tjednik Der Spiegel nazvao ju je “najvećom, najtežom, najsjajnijom knjigom ikad otisnutom u povijesti civilizacije.”

Mnoga njegova izdanja nastala su u suradnji s japanskim fotografom Nobuyoshijem Arakijem, britanskim fotografom Peterom Beardom, koji je sudjelovao u izradi mega izdanja o grupi Rolling Stones, Davidom Hockneyjem, engleskim slikarom i dizajnerom, Davidom LaChapelleom i Steve McCurryom, čuvenim američkim umjetničkim fotografima, Sebastiãoom Salgadom, brazilskim autorom dokumentarnih filmova te Annie Leibovitz, američkom autoricom fotografskih portreta najznačajnijih ljudi 20 stoljeća.

Te su knjige vrlo često u roku od nekoliko godina udesetostručile cijenu. Kao i kultne knjige o slikarima Rembrandtu, Klimtu, van Goghu te Leonardu da Vinciju koji je vjerojatno Taschenov najprodavaniji bestseler. Dakako, astronomske cijene dostigle su knjige o Marilyn Monroe, Rolling Stonesima, Johnu Lennonu, Elvisu Presleyju, Naomi Campbell, Sylvesteru Stalloneu

Najljepše knjige svijeta

Taschenove knjige o erotici, ilustrirane umjetničkim fotografijama, predstavljaju mali postotak u izdavačkom spektru, ali čine tvrtku iznimno popularnom kod dijela svjetske publike. Samo prošle godine tvrtka Taschen objavila je više od 60 naslova, a bile su to knjige od golotinje i automobila, do glazbe, fotografije i umjetnosti. I sve su one, kao i one prije njih, redom proglašene najljepšim knjigama svijeta.

Marlene Taschen ističe kako su joj posebno drage knjige o američkom slikaru Jean-Michelu Basquiatu, o nizozemskom arhitektu i teoretičaru arhitekture Remu Koolhaasu te izdanje Ultimate Book Sneaker-a Sneaker Freakera, antologijska knjiga o tenisicama. Također, Marlene Taschen smatra kako je tajna uspjeha njihove kompanije u tomu što ljudi cijene eklekticizam u Taschenovom programu. “Pristupačnost i raznolikost su također neki od čimbenika koji definiraju naš program.

Zašto nisu uspjeli s e-knjigama?

Sretni smo što imamo mogućnost objavljivati širok spektar knjiga po veoma pristupačnim cijenama, kao što je, na primjer, serijal Basic Art, ali i luksuzna Limited Editions izdanja. Imamo globalnu distribuciju, a prioritet nam je odnos s klijentima kroz izravan kontakt i preko dugoročnih poslovnih partnera. Naš je posao uvelike izgrađen na osobnim odnosima, kako s klijentima, tako i sa suradnicima. Sretni smo da na našim publikacijama imamo priliku surađivati s nekima od najkreativnijih i najzanimljivijih ljudi.”

Pokušaj pretvorbe Taschenovih izdanja u e-knjige možda je jedino u čemu kuća Taschen nije do kraja uspjela. Marlen Taschen to objašnjava činjenicom da ljudi doživljavaju njihove knjige kao predmete za život. “Ne radi se samo o sadržaju,” ističe Marlen Taschen, “već i o obliku. Stoga držim da je knjiga kao format trajni format. Ako pogledate fotografe, umjetnike i dizajnere – svi oni još uvijek vide knjigu kao sveti format.”

Ističe kako su “uvijek cijenili digitalni aspekt svojeg poslovanja kao vid oglašavanja našeg rada i naših izdanja, te to nikada nismo doživljavali kao konkurenciju. Jednostavno nema zamjene za fizički osjećaj kada u rukama držite knjigu te sjedite u miru dok listate stranice. Međutim, uz to nam je također uvelike potrebna i digitalna prisutnost, sada i više nego ikada prije, pošto smo se tijekom ove krize uistinu fokusirali na to kako da što bolje razvijemo našu digitalnu ponudu i interakciju s našim klijentima.”

Posao u doba koronakrize

“Kao i sve ostale poslovne subjekte,” objašnjava Marlen Taschen, “tako smo se i mi od pojave pandemije COVID 19, našli u sasvim novim okolnostima. Zbog toga smo morali donijeti određene teške odluke kako bi smo se prilagodili novoj situaciji. Kratkoročno, morali smo zatvoriti brojne poslovnice diljem svijeta kako bismo ispoštovali vladine mjere, a jedino je Hong Kong u potpunosti ostao otvoren. Također, morali smo prilagoditi poslovanje na globalnoj razini tako da možemo prolaziti kroz krizu što nije bilo lako s obzirom na specifične propise svake zemlje, koji nisu uvijek do kraja jasni.

U konačnici, međutim, uvijek idemo za time da budemo fleksibilni i otvoreni za sve nove mogućnosti. Ova nas je kriza natjerala da u kraćem roku napravimo neka poboljšanja koje smo ionako već ranije trebali osigurati. Također da se stvarno fokusiramo na ono što je bitno kako bismo ostali uspješni u svijetu promjena. Za mene osobno, veliki dio mojega posla čine kontakti s ljudima i internacionalna putovanja. Vođenje virtualnog poslovanja bilo je zanimljivo iskustvo koje mi je na neki način dalo vremena da se pozabavim dugoročnim projektima i idejama.

Ove godine slave 40. obljetnicu osnivanja

Međutim, balansirati u ovoj krizi posao i brigu oko moje kćeri i njezinog školovanja kod kuće definitivno je imalo svoje izazove!” Pandemija koronavirusa posebno je bila teška za tvrtku Taschen zbog toga što je ove godine trebala glamurozno proslaviti 40-obljetnicu osnivanja.

“Epidemija je utjecala na naše poslovanje na svim područjima. Primjerice, ove godine slavimo 40. obljetnicu te smo planirali proslaviti sa specijalnim programom događanja i izdavanja novih knjiga. Uz to, namjeravali smo otvoriti i nove dućane te organizirati kompletan program umjetničkih sajmova i predstavljanja. Naravno, većina je tih eventa morala biti ili otkazana ili odgođena, a također došlo je do određenih zastoja u samoj produkciji. Neovisno o tome, i dalje se trudimo ići naprijed pa ćemo i ove godine realizirati planove o izdavanju uzbudljivih novih knjiga.”