Nekad je nužno odabrati stranu

Nikola Žinić o trendovima u industriji oglašavanja, eksploziji umjetne inteligencije i dolazećim Danima komunikacija

‘Ove godine na Dane komunikacija dolazi 50 važnih predavača iz Hrvatske i svijeta; izniman je značaj tog festivala’

FOTO: Domagoj Kunić

Razgovarali smo s Nikolom Žinićem iz uspješne agencije Bruketa&Žinić&Grey koja niz godina skuplja važna priznanja i nagrade, a nekoliko novih planiraju uzeti i na ovogodišnjim Danima komunikacija. Šanse su im prilično dobre, naime, prijavili su sedam projekata na kojima su surađivali s A1 Hrvatska, Addiko bankom, Karlovačkom pivovarom, Franckom, PIK Vrbovcem, Adris grupom i Podravkom.

“Bit će jako teško nadmašiti prošlogodišnju titulu agencije godine, iako smo je do sada osvojili deset puta, ali se nadam da ćemo kao i svake godine kući otići s barem nekoliko priznanja, kako za kreativnost i efikasnost, tako i za digitalnu komunikaciju”, priča nam Žinić i dodaje kako nagrada dolazi zbog svakodnevnog truda da strateški utemeljenim, kreativnim i vrhunski izvedenim rješenjima pomognu oglašivačima.

Rad s oglašivačima nije lak posao, pogotovo kada se trendovi stalno mijenjaju: “Sve je veći upliv umjetne inteligencije i glasovnih naredbi kao novih prostora za kreativnost i interakciju s potrošačima. S tim je povezana i sve veća personalizacija i automatizacija komunikacije dok se istovremeno već više godina nameće tema privatnosti na internetu”, rekao je Žinić.

Dani komunikacija imaju ogroman značaj

Osim što se na ovom festivalu dodjeljuju nagrade, predstavljaju se novi trendovi, a poseban je naglasak i na mladima koji sudjeluju u Young Lions natjecanju, na kojem mogu dobiti priliku otići na najveći međunarodni festival komunikacija u Cannes.

“Značaj Dana komunikacija je izniman jer to je vrijeme kada se cijela struka sastaje, prošle godine nas je bilo tri tisuće. Svi zajedno učimo i dijelimo znanja od nekih od najboljih svjetskih stručnjaka u industriji, diskutiramo, rezimiramo, evaluiramo. Do sada smo imali prilike čuti što imaju za reći primjerice globalni kreativni direktora Twittera, Trumpov direktor kampanje ili osnivač The Pirate Baya”, priča Žinić te dodaje kako je prilično impresioniran ovogodišnjim govornicima:

“Ove godine ćemo slušati 50 predavača iz Hrvatske i inozemstva. Mene nekako najviše zaintrigirao Che-Wei Wang, stručnjak za komputacijski i generativni dizajn čijim se znanjima koristi i NASA, a koji će govoriti o tome mogu li strojevi donositi estetske odluke. Zanima me što ima za reći po pitanju boljeg korištenja umjetne inteligencije u našem poslu i kakav to novi prostor otvara za čovjeka”, rekao nam je Žinić kojeg zanima i što će reći haker Ralph Echemendia, poznatiji kao The Ethical Hacker.

Umjetna inteligencija i personalizacija komuniciranja

Jedna od najzanimljivijih tema ove godine bit će upravo umjetna inteligencija, koju je Žinić ranije spomenuo. “Marketing koristi umjetnu inteligenciju (AI) kao pomoć pri izgradnji korisničkog iskustva, od poslova medijskog zakupa, preko toga kako će biti sortirane slike objavljene na društvenim mrežama do podrške chatbotovima u službama za korisnike. Primjerice pomoću AI-a oglašivači mogu donositi bolje odluke o tome gdje plasirati oglase, a da budu primijećeni i ne ometaju korisničko iskustvo.

Kaže Žinić kako im umjetna inteligencija pomaže da svoj posao rade učinkovitije, a da iskustvo s brendovima potrošačima bude bolje pa je lako moguće da bi se mogla koristiti i za personalizaciju koja u oglašavanju postoji još od izuma direct mailinga. “Danas nam digitalni alati omogućuju bolje targetiranje kojime možemo doseći prave ljude, na pravome mjestu, u pravo vrijeme s njima prilagođenom porukom. I upravo je to najveći potencijal personalizacije”, objašnjava Žinić.

Ipak, neke direktne poruke mogle bi postati spam, što je problem pa agencije moraju detektirati izvore informacija koji će im omogućiti uvid u ponašanje njihove ciljne skupine, koju će na osnovu toga grupirati i svakoj grupi zasebno plasirati njoj prilagođen sadržaj, kako priča Žinić.

Kopiranje je sastavni dio komunikacijske industrije

Jedan od predavača ove godine bit će i Mark Earls koji tvrdi da je kopiranje jedan od najvećih darova čovječanstvu, a Žinić se donekle slaže s njime: “To je tema inherentna tržišnim komunikacijama. Sve smo više izloženi mnogobrojnim idejama pa kreiramo prema utjecaju i ništa zapravo nije novo ni originalno. Kada razmišljamo o idejama za konkretne zadatke, ne možemo se ‘zaključati u glavu’ i razmišljati o njima potpuno lišeni utjecaja ideja, razmišljanja ili analiza koje već postoje na istu temu”.

Naš sugovornik prisjetio se i riječi grafičkog dizajnera Mirka Ilića koji je jednom prilikom izjavio kako je sve što danas postoji u dizajnu varijacija nečega što je već napravljeno prije i svako novo/staro otkriće pridonosi vječno rastućem vokabularu dizajna. Žinić se nadovezao kazavši da se to može primijeniti na bilo koju kreativnu djelatnost.

“Osim toga, globalizacija nam je donijela proizvode s gotovo identičnim pozicioniranjem, a kako je pozicioniranje temelj na kojem gradimo komunikaciju, u ovom trenutku na stotine tisuća kreativaca u reklamnim agencijama smišlja priče o međusobno tako reći identičnim proizvodima ili uslugama. Rezultat su slična rješenja. Međutim u tržišnim komunikacijama postoji vrlo jasno razgraničenje između sličnosti i plagijata”, objasnio je Žinić.

Hakiranje je ozbiljna prijetnja

Na ovogodišnjim Danima komunikacija govorit će i Yifei Chai, koji tvrdi kako moramo natjerati da digitalno razumije nas, a Žinić dodaje kako su digitalni alati upravo samo to, alati koji služe ljudima. “Omogućuju da nešto napravimo i da naša poruka dotakne druge ljude. Daju nam pristup mnoštvu podataka čijim pravilnim čitanjem i naravno legalnim korištenjem možemo donijeti korisne zaključke o ljudskome ponašanju i pomoći nam da ga bolje razumijemo i s njime kao brendovi stupimo u komunikaciju na najbolji način.”

Komunikacija, pak, može biti otežana kada se u posao upletu hakeri o kojima će ove godine govoriti Ralph Echemendia.

“Poznat je slučaj kada su ruski hakeri napravili vrlo uvjerljivu mrežu lažnih portala kojima su uspjeli prevariti neke od najvećih svjetskih oglašivača. Bot je klikao na te oglase, koje su oglašivači platili milijune, a da te oglase nitko živ nije vidio. Hakeri su dobro zaradili, a oglašivači i stvarni digitalni mediji izgubili”, zaključio je Žinić, koji će se s mnogim svojim kolegama sastati upravo na Danima komunikacija koji se održavaju u Rovinju od 28. do 31. ožujka.