Novo istraživanje pokazuje da su hrvatski učenici predebeli i ne vole školu, ali su zadovoljni životom

Hrvatski trinaestogodišnjaci najviše ne vole školu i imaju dosta loše prehrambene navike

FOTO: Vjekoslav Skledar

Hrvatski učenici ne vole školu, predebeli su, no zadovoljni životom i češće od prosjeka žive s oba roditelja, pokazalo je međunarodno istraživanje o zdravstvenom ponašanju učenika koje je u utorak objavio Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ).

U suradnji sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom, istraživanje je provedeno 2018. godine u 45 zemalja Europe i Sjeverne Amerike. U Hrvatskoj je anketirano 5.169 učenika i učenica u dobi od 11, 13 i 15 godina. Istraživanje je pokazalo da hrvatski trinaestogodišnjaci najviše ne vole školu, prehrambene navike su loše u sve tri dobne skupine s visokim udjelom predebelih trinaestogodišnjaka te smo vrlo visoko po problematičnoj upotrebi društvenih medija.

Učestalo maltretiranje na društvenim mrežama

U dobi od 15 godina naši su učenici među zemljama s najmanjom dnevnom konzumacijom voća i povrća. Hrvatska je visoko na ljestvici po broju trinaestogodišnjaka koji su prijavili maltretiranje drugih preko društvenih medija, dobivanje zlobnih instant poruka, objava, e-pošte ili tekstualnih poruka. Podaci o rizičnim ponašanjima – pušenju i pijenju alkohola pokazuju zabrinjavajuću situaciju, ali ipak bolju nego 2014. godine.

S druge strane, prema nekim smo pokazateljima među 10-ak zemalja s najpovoljnijom situacijom kao što je život s oba roditelja, zadovoljstvo životom, subjektivna procjena odličnog zdravlja, nizak udio pothranjenih učenika te nizak udio spolno aktivnih petnaestogodišnjaka. Tako je Hrvatska pri dnu ljestvice po podacima o korištenju kondoma i kontracepcijskih pilula među tinejdžerima.

Anketirano više od 200.000 učenika u 45 zemalja

Istraživanje je obuhvatilo zdravstveno ponašanje učenika – pranje zubi, prehrambene navike, tjelesnu aktivnost, debljinu, vršnjačko zlostavljanje, pušenje, pijenje alkohola, uzimanje marihuane, rizična seksualna ponašanja, te društveno okruženje s naglaskom na školu, obitelj i vršnjake, komunikaciju putem modernih tehnologija te njihov utjecaj na učenike.

Međunarodna publikacija po prvi put prikazuje cjelovite podatke za 2018. godinu za sve zemlje uključene u istraživanje, provedeno je 2018. godine u 45 zemalja Europe i Sjeverne Amerike te je globalno anketirano 227.441 učenika.