Ovo su 4 osobine zbog kojih su neka djeca sklona ovisnosti. I ja sam bila jedna od njih, evo zašto je to važno

Bivša ovisnica napisala je knjigu o revolucionarnom programu

Child's head profile silhouette with a brain in pastel vintage colors.
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Maia Szalavitz autorica je knjige “Unbroken Brain: A Revolutionary New Way of Understanding Addiction” u kojoj piše o novom revolucionarnom programu Preventure kojim se želi smanjiti broj mladih ovisnika o drogama. Maia je i sama nekad bila ovisnica. New York Times objavio je ulomak iz njene knjige koji smo prenijeli.


“Edukacija o drogama je jedini dio srednjoškolskog kurikuluma kojeg se sjećam, možda zato jer mi se spektakularno obio o glavu. Prije nego što sam navršila dovoljno godina da mogu legalno kupiti alkohol, uzimala sam kokain i heroin.

U međuvremenu sam se riješila svoje ovisnosti, a znanstvenici sada pokušavaju razviti inovativne programe prevencije za pomoć djeci kojima prijeti rizik da krenu drukčijim putem, kao što sam i ja učinila.

Razviti neke javne programe i edukacije o prevenciji droga koje će funkcionirati nije nimalo lako. Većina nas je odrasla slušajući kampanje koje su se bazirale na sloganima poput “Samo reci NE”. No, istraživanja pokazuju da takvi programi i slični njima, koji se zasnivaju na taktici zastraživanja nisu učinkoviti i nimalo ne pomažu kod spriječavanja uporabe droga.

Uloga djetetova temperamenta

No, novi program koji je već testiran u Europi, Australiji i Kanadi obećava. Program se zove Preventure, a iza njega stoji Patricia Conrad, profesorica psihijatrije na Sveučilištu u Montrealu. Novi program donosi jednu zanimljivu novost, a to je spoznaja da djetetov temperament ima bitnu ulogu u tome koliki je rizik da konzumira droge, ali i da različite osobine mogu otvoriti put do ovisnosti. Rane studije pokazuju da testiranje ličnosti može identificirati 90 posto najrizičnijih i tako prevenirati da se kasnije okrenu narkoticima.

Imajući na umu da većina tinejdžera koji probaju alkohol, kokain, opijate ili metamfetamine ne postanu ovisni, studije se fokusiraju na onu manjinu koja postaje. Osobine koje su jedan od razloga zašto su neka djeca u najrizičnijoj skupini da postanu ovisna, nisu jedini pokazatelj. U mom slučaju, činilo se da sam malo vjerojatan kandidat za ovisnika. Bila sam odličan učenik, dobro sam se ponašala i sudjelovala sam u brojnim izvannastavnim aktivnostima.

Pritisak vršnjaka

Ali u sebi sam patila od samoće, tjeskobe i preopterećenosti. Iste osobine koje su me činile darovitom u znanosti, u odnosima s ljudima činile su me nesposobnom. Zato, kad nam je profesor rekao kako bi nas pritisak vršnjaka mogao gurnuti u ovisnost, ja sam umjesto toga čula: Droga će vas napraviti cool osobom. Kao netko tko se osjećao izopćeno.

Programi preventivnog testiranja osobnosti idu dublje. Najviše su usredotočeni na četiri rizične osobine: želju za uzbuđenjem, impulzivnost, tjeskobnu osjetljivost i beznađe. Važno je da djeca s najvećim rizikom mogu biti otkrivena rano. Na primjer, u predškolskoj sam dobila dijagnozu nedostatka pažnje /hiperaktivni poremećaj (ADHD), što povećava rizik razvoja ovisnosti o drogama za faktor tri. Moje teško reguliranje osjećaja i pretjerana osjetljivost privlačila je nasilnike. I onda s vremenom, izolacija me dovela do očaja.

Počela sam konzumirati drogu zbog osjećaja beznađa

Dijete koje počinje konzumirati drogu iz osjećaja beznađa, poput mene, npr. ima sasvim drugačiji cilj od onog koje traži uzbuđenje. Tri od četiri osobine ličnosti koje se određuju putem programa Preventure su povezani s problemima mentalnog zdravlja, ključnog faktora za rizik od ovisnosti.

Impulzivnost je, npr. česta kod ljudi s ADHD-om, a beznadnost je često prethodnica depresije. Anksiozna osjetljivost, što znači da si pretjerano svjestan i uplašen fizičkim znakovima tjeskobe, povezana je s paničnim poremećajem. Dok osjećaj želje za izazovom nije povezan s drugim dijagnozama, sam po sebi povisuje stopu rizika od ovisnosti iz očitog razloga što su takvi ljudi željni intenzivnog iskustva, uzbuđenja.

Ideja je spriječiti ljude da se prepuste

Ideja Preventurea je spriječiti ljude koji imaju drukčije karaktere da se prepuste svojim crnim mislima što vodi nekoj od rizičnih osobina. Kada školska godina počne, učenici srednjih škola naprave test osobnosti da se vidi pokazuju li sklonost nekoj od osobina.

Nekoliko mjeseci kasnije, organizira se 90-minutna radionica, cilj koje je usmjeravanje svoje osobnosti prema uspjehu. Radionice imaju ograničeni broj mjesta. “Velika većina studenata se prijavljuje”, kaže doktorica Conrad. Iako se učenici prijavljuju nasumično, samo oni s ekstremnim rezultatima na testu, za koje se pokaže da im prijeti visoki rizik za razvoj ovisnosti, imaju pravo prisustvovati. Oni imaju neke od najproblematičnijih osobina.

Rezultati se ne objavljuju. “Nema označavanja, kaže dr. Conrad. “To smanjuje šanse da se djeca obilježavaju kao visoko rizična.” Većina učenika u konačnosti smatra ovakve radionice korisnima.

Vrlo dobri rezultati

Radionice ih uče kognitivno bihevioralnim tehnikama kojima mogu rješavati specifične emocionalne probleme u ponašanju i potiče ih se na korištenje naučenih alata. Preventure je zasad testiran u osam randomiziranih studija na području Velike Britanije, Australije, Nizozemske i Kanade, gdje se broj konzumenata droga i alkohola znatno smanjio.

U istraživanje iz 2013. primjerice, bilo je uključeno više od 2600 13-godišnjaka i 14-godišnjaka iz 21 britanske škole, u program ih je ušla polovica. Preventure je smanjio konzumaciju alkohola u tim školama za 29 posto. Među djecom koja su prepoznata kao najrizičnije skupine za razvoj ovisnosti, stopa opijanja se umanjila za 43 posto.

Neprocjenjvio za rizične osobe

Doktorica Conrad kaže da Preventure vjerojatno utječe i na one koji ne sudjeluju u samom programu jer se smanjuje i pritisak od onih visokorizičnih učenika. Sumnja i kako profesori koji su osposobljeni za Preventure pokazuju više empatije za visokorizične studente.

Studije iz 2009. i 2013. godine također su pokazale da Preventure smanjuje simptome depresije, napadaje panike i impulzivnost. Za djecu s osobinama koje ih čine rizičnima, učenje kako upravljati svojim osobinama i mijenjati ih kako bi se izbjegla tragedija, neprocjenjivo je.