Ovo su pravila za vožnju električnog romobila i kazne ukoliko ih se vozači ne pridržavaju

Glavni percipirani sigurnosni problemi vožnje električnog romobila su bezobzirna vožnja i prebrza vožnja po pješačkim zonama

FOTO: Pexels

Netokracija je prenijela rezultate Boltovog istraživanja o električnim romobilima u Hrvatskoj koje je provedeno u pet velikih hrvatskih gradova. Tako smo saznali da 32% ispitanika koristi električni romobil na dnevnoj ili tjednoj bazi, a 25% ispitanika ima svoj romobil, dok njih 66% ne posjeduje svoj romobil već ga isključivo iznajmljuje. Većina ljudi električne romobile koristi za odlaske na druženja s prijateljima i obitelji, putovanja do posla ili škole te za zabavu.

S druge strane, glavni percipirani sigurnosni problemi vožnje električnog romobila su bezobzirna vožnja i prebrza vožnja po pješačkim zonama. U zadnje vrijeme dolazi do brojnih nesreća koje uključuju romobile, a HAK javlja da su električni romobili opasniji za pješake od bicikala. Istražili smo kako je uopće regulirana vožnja električnim romobilima u Hrvatskoj te koja su pravila za sigurnu vožnju ovog popularnog prijevoznog sredstva.

Pravila za vožnju električnog romobila u Hrvatskoj

Republika Hrvatska je 30.7.2022. godine izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama počela detaljnije regulirati status električnih romobila. Od kraja srpnja 2022. godine, električni romobili, segwayi, hoverboardi i električni monocikli se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila za koju je osmišljen i zajednički pojam, osobno prijevozno sredstvo. No, što je uopće osobno prijevozno sredstvo? Pod osobno prijevozno sredstvo svrstavaju se vozila:

  • koja nisu razvrstana niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima
  • koja su bez sjedećeg mjesta
  • čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³
  • čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW
  • koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h
  • čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h, što se odnosi na vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i slično

Nakon što smo saznali što su to osobna prijevozna sredstva i koja sve vozila spadaju u ovu kategoriju, valja znati i neka pravila koja se tiču vožnje osobnih prijevoznih sredstava, u ovom slučaju – električnih romobila.

Smiju li djeca voziti električni romobil i s koliko godina?

Mnoge roditelje zanima smije li njihovo dijete uopće voziti električni romobil i ukoliko je to dopušteno, koja je minimalna dobna granica s kojom dijete može voziti električni romobil. Važno je napomenuti da romobil nije igračka, već prijevozno sredstvo te treba biti na oprezu kada se djeci kupuje romobil. Kada govorimo o električnim romobilima, govorimo o modelima s baterijom koja vozačima omogućava dodatnu snagu, a ima i ručicu na upravljaču kojim se podešava brzina vožnje, dakle tu ne spadaju klasični romobili koji se odguruju nogama ili dječji romobili na tri kotača.

Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom, dakle električnim romobilom, jest 14 godina. Pri kupnji i odabiru električnog romobila također treba obratiti pažnju na to da isti nije brži od 25 km/h, a prije same vožnje, ne bi bilo loše djecu naučiti osnovnim prometnim pravilima i pojmovima kao što su kolnik, pločnik, zebra, semafori te prometni znakovi. Tu još može pomoći i upoznavanje djeteta s dijelovima romobila te načinima pokretanja i stajanja na vozilu.

Pravila za vožnju električnog romobila
Pexels

Kazne za vožnju bez kacige

Jedna od najvećih novosti u izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti na cestama odnosi se na obvezu nošenja kacige. Iako je većini ljudi kaciga mrska i nužno zlo, nakon nešto vremena na nju se zaista lako navikne, a doslovno čuva glavu i život u slučaju nesreće ili sudara. Svi oni koji voze romobile moraju nositi kacigu, inače će morati platiti kaznu od 30 eura.

Vožnja romobila sa slušalicama

U novim izmjenama Zakona o sigurnosti na cestama također je propisano da svi vozači električnih romobila, ali i bicikala mogu dobiti kaznu ukoliko se voze sa slušalicama na oba uha. Vožnja sa slušalicom u jednom uhu i dalje je prihvatljiva, ali svi oni koji su uhvaćeni u vožnji sa slušalicama u oba uha platit će kaznu od 30 eura. Vožnjom uz slušalice u oba uha umanjuje se mogućnost pravovremenog reagiranja i sigurnog upravljanja osobnim vozilom.

Pravilno parkiranje romobila

Parkiranje osobnih prijevoznih sredstava također je regulirano Zakonom. Zabranjeno je naslanjati električne romobile gdje god nam padne na pamet te ih ostaviti parkirane na mjestu koje nam se učini prikladnim. Osobno prijevozno sredstvo se ne smije ostavljati bez nadzora na prometnim površinama koje su namijenjene za kretanje vozila i pješaka, osim kad je to posebno uređeno i označeno. U slučaju kršenja ovog propisa, kazna je 130 eura.

Električni romobil
Pexels

Vidljivost romobila u prometu

Postoje i nove kazne koje se tiču vidljivosti na električnom romobilu. Vozači osobnih prijevoznih sredstava su dužni noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, nositi reflektirajući prsluk ili drugu reflektirajuću odjeću ili oznaku. Za kršenje ovog propisa kazna iznosi 30 eura. Ali to nije sve. Od prvog sumraka do potpunog svanuća te danju u slučaju smanjene vidljivosti, na električnom romobilu mora biti upaljeno svijetlo bijele boje na prednjoj strani te crveno svjetlo na stražnjoj strani, a svatko tko se ne bude pridržavao ovih propisa platit će kaznu od 130 eura.

Pravila koja se tiču područja vožnje

Mnoge vozače električnih romobila zanima gdje se smiju, a gdje ne smiju voziti. Vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju se kretati biciklističkom stazom ili trakom u smjeru kretanja, a ukoliko se ovoga ne pridržavaju, prijeti im kazna od 60 eura. Ako biciklistička staza ili traka ne postoje, tada se smiju kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te u zonama smirenog prometa, ali samo ako vode računa o sigurnosti drugih sudionika prometa.

Brzina se tada mora smanjiti na brzinu pješakovog hoda, oko 5 km/h. Ukoliko ne postoje ni ovakve površine i zone, tada se vozači električnih romobila mogu kretati dionicama cesta na kojima je brzina ograničena na 50 km/h ili manje, krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Važno je napomenuti da se osobna prijevozna sredstva ne smiju voziti autocestama, brzim cestama i cestama za promet motornih vozila, a tko prekrši ovo pravilo platit će kaznu od 60 eura.