Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Priča o trijumfu klinaca iz Vukovara; projektom za oživljavanje grada osvojili važnu svjetsku nagradu

Prvo su svoj projekt Pametni grad – Vukovar prijavili na HT-ov natječaj Generacija Next

ZADNJA IZMJENA: ožu 23, 2019

Vukovarski gimnazijalci prije nekoliko su dana pobijedili na globalnom natjecanju Arduino Day Community Challengeu, kojim se obilježava svojevrsni rođendan Arduina, najpoznatije platforme za uradi sam tehnologiju koja je dizajnirana baš za područje obrazovanja. Ove godine Arduino Day održan je u Milanu 16. ožujka, a sudjelovali su timovi iz više od 100 zemalja sa 650 projekata. Vukovarci su briljirali; pobijedili su u kategoriji Obrazovanje.

Iza njihovog pobjedničkog projekta Pametni grad – Vukovar: Our view of smart living stoji hrpa rada, učenja i entuzijazma. I neumornog guranja od strane nekoliko ljudi koji vjeruju u njih. Jedan od njih je i Paolo Zenzerović, voditelj poslovanja u Croatia Makersu, projektu IRIM-a, koji im je pomogao cijeli projekt postaviti na noge.

Prvo su se prijavili na Generaciju Next

Ekipa je, naime, prošle godine prijavila svoj projekt na donacijski natječaj Hrvatskog Telekoma, Generaciju Next u koji je uključeno 150 škola iz Hrvatske, a koji mladim kreativcima, učenicima i njihovim mentorima-nastavnicima, nudi šansu da razviju odlične projekte.

Učenici Gimnazije Vukovar; Matija Hardi, Ivan Kolar, Marko Macura i Matko Gašparić, pod vodstvom tadašnjeg ravnatelja, danas profesora i mentora Davora Šijanovića te mentorice Sanje Pavlović Šijanović, projektom su ozbiljno impresionirali ocjenjivačko povjerenstvo Generacije Next, od kojih su dobili opremu za realiziranje projekta, novčana sredstva kojima su kupili sve potrebne dodatne dijelove za projekt i edukaciju koju provodi Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM). Sada su s istim tim projektom pobijedili na važnom svjetskom natjecanju.

‘Vukovarci su imali fantastičan projekt’

I tu, dakle, dolazimo do 31-godišnjeg Zenzerovića, voditelja poslovanja u Croatia Makersu koji, između ostalog, o STEM-u podučava klince i učitelje po školama diljem Hrvatske. Vukovarskim gimnazijalcima je, nakon pobjede na HT-ovoj Generaciji Next, održao edukaciju u školi, i to baš za Arduino platformu s kojom su sada u Milanu razvalili. Potpuno je oduševljen mladom ekipom i njihovim projektom.

“Napravili su fantastičnu maketu s nekoliko solucija za unaprjeđenje funkcioniranja grada Vukovara. Tu je napajanje solarnom energijom uz pametni pratitelj Sunca koji solarne panele zakreće automatski prema Suncu. Osim toga, za uštedu energije imali su i rješenje koje povećava intenzitet svjetlosti javne rasvjete ovisno o tome nalazi li se netko u području koje osvjetljava taj rasvjetni stup.”

Inače, Zenzerović je još s kolegama na faksu osnovao Udrugu za napredak edukacijske tehnologije koja kasnije postaje Hrvatsko društvo za edukacijsku tehnologiju. “Strast za tehnologijom, pogotovo onom koju možemo primijeniti u edukaciji, bila je sa mnom od ranih dana, dok još nisam ni znao da se to zove edukacijska tehnologija”, govori nam.

Učenici gimnazije u Vukovaru Paolo Zenzerović
Učenici gimanzije u Vukovaru Paolo Zenzerović

Počeo je kao edukator, sad vodi cijelo poslovanje

Moglo bi se reći da Zenzerović u IRIM-u radi svoj posao iz snova jer se već u srednjoj školi zaljubio u educiranje i edukacijsku tehnologiju. “U srednjoj školi je krenula ta moja ljubav prema mikrokontrolerima, digitalnoj tehnologiji i obrazovanju, a onda se to razvijalo kasnije kroz moje poslove i prije IRIM-a, a zapravo pravi fokus na to sam doživio otkako sam u Croatian Makersu. Krenuo sam kao edukator, a sada sam voditelj poslovanja i stvorili smo najveći projekt izvanškolskih i izvannastavnih aktivnosti u području STEM-a u cijeloj Europi”, priča nam.

Iako sada ima nešto manje vremena i dalje se trudi i voli otići na teren održati edukacije, posebno ako se radi o Arduino tehnologiji. No, naglašava kako to nije jedina tehnologija kojom se bave i o kojoj educiraju u IRIM-u.

Paolo Zenzerović na edukaciji u školi u Osijeku Paolo Zenzerović

“Arduino platforma je dio samo jednog IRIM projekta Internet of Things, ali inače imamo jako širok spektar projekata i koristimo i druge tehnologije za druge programe. Recimo, micro:bit za digitalno opismenjavanje u programima s osnovnoškolcima, knjižničarima i generalnom javnošću te mBot edukacijske robote za našu Croatian Makers ligu”, objašnjava nam Zenzerović.

Klinci u Slavoniji su posebno zagrijani za STEM

Poanta Generacije Next i IRIM-a, odnosno edukacije koju provode Zenzerović i ekipa jest da se znanje prenosi generacijama. “Na radionicama uvijek radimo s profesorima i to je poanta naše održivosti. Kada bismo radili samo s učenicima zapravo bismo osposobili samo tu jednu generaciju, a ovako osnažujemo profesore kako bi mogli svoje znanje prenositi dalje iz generacije u generaciju.”

Zenzerović dodaje i kako uz edukaciju provode i razne aktivnosti vezane za STEM područje za profesore (face to face radionice više puta godišnje, STEM auti za nastavnike, online radionice te forum) kako bi ih iz godine u godinu motivirali na daljnji rad s učenicima, koji često oduševljavaju svoje edukatore: “Dosta su zanimljiva i nesvakidašnja rješenja koje učenici nude. Jako su zanimljivi njihovi pristupi pri rješavanju problema i uopće kako percipiraju što je problem i što može biti rješenje ili unaprjeđenje u njihovim mjestima. Često nas iznenade”.

Paolo Zenzerović s učenicima škole u Našicama Paolo Zenzerović

Zenzerović i IRIM zapravo imaju i viši cilj od same edukacije, a to je, kažu, stvaranje prilika: “Ta jednakost prilika koju IRIM nudi svima i taj veliki portfelj aktivnosti kojim omogućavamo što mentorima, što učenicima da defacto dobiju priključak na sadašnjost je nešto što me najviše veseli”, priča nam Paolo i naglašava kako su hrvatski učenici jako zainteresirani za STEM područje, ali da je područje Slavonije posebno aktivno po tom pitanju, što mu je super.

Nove generacije s kompetencijama budućnosti

“Važno je omogućiti svakom učeniku da dođe do tih tehnologija i da se s time može susresti. Ova tehnologija vrlo je praktična i omogućava im da brzo vide rezultate, što pokazuju i entuzijazmom. Jednom kada ih zaokupite time oni su zainteresirani”, govori Zenzerović i dodaje kako se u razne IRIM-ove projekte uključilo 1200 ustanova, dok u Generaciji Next sudjeluje oko 150 škola. Kroz IRIM-ove projekte dosad su dosegli oko 130 tisuća djece u Hrvatskoj.

Javili smo se i Nini Išek Međugorac predsjednici žirija Generacije Next i direktorici Korporativnih komunikacija HT-a koja nam je kazala kako zbog njihove Generacije Next mladi već u školskim klupama imaju priliku svoje ideje provesti u proizvod, čime potpuno mijenjaju pristup učenju. “Mladi uče razvijati kreativnost i inovativnost kroz osmišljavanje, izradu i primjenu kreativnih projekata te povezuju postojeća i nova znanja u području tehnologije i inženjerstva”, priča nam Išek Međugorac.

Projekt vukovarskih genijalaca koji je pobijedio na donacijskom natječaju Generacija Next Paolo Zenzerović

“Vukovarski gimnazijalci su jedan od primjera generacije s kompetencijama budućnosti, inovativni mladi ljudi s idejama i konkretnim rješenjima koja će učiniti naše živote jednostavnijima, kvalitetnijima i boljima. To je ono čemu težimo, a ovakvi uspjesi dodatno nas motiviraju da nastavimo razvijati ovaj program. Nećemo stati dok sve škole ne prihvate izazov i budu dio edukativnog programa Hrvatskog Telekoma jer je to jedini ispravan način kako stvoriti generacije koje vode naše društvo naprijed”, zaključila je Išek Međugorac.

Fokusirani su na djecu u manje razvijenim područjima

Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) još 2017. godine pokrenuo je projekt STEM revolucija u kojem je donirano preko 25.000 micro:bitova u preko tisuću obrazovnih ustanova širom zemlje. Donacije za to prikupili su u crowdfunding kampanji, a nastavno na to 2018. pokrenuli su i projekt ProMikro u kojem sudjeluju svi učenici 6. razreda iz 85 posto osnovnih škola, koje su se dobrovoljno prijavile u projekt.

“U projektu smo s velikim uspjehom educirali preko 2000 učitelja i time omogućili i službeno uvođenje informatike u osnovne škole”, govori nam Zenzerović i posebno ističe i projekt STEM auto: “To je pravo utjelovljenje jednakosti prilika i agilnog pristupa našem poslovanju. Ne samo da omogućujemo da djeca Hrvatske imaju iste prilike kao djeca u naprednim zemljama EU, nego i da unutar Hrvatske djeca u manje razvijenim sredinama imaju iste prilike kao ona u vodećim gradovima.”

STEM auto Croatian Makers

STEM autom su proveli više od 140 radionica i educirali više od 2200 djece o osnovama robotike i digitalne pismenosti u 7 ciklusa, uz to u provedbi projekata u sklopu Generacije Next educirano je više od 400 mentora i učitelja. Rezultati tih edukacija i više su nego dobri, gimnazija Vukovar pobijedila je u Milanu, VEL:IK – učenički tim iz Velike Gorice na globalnom izazovu Micro:bit zaklade proglašen je najboljim radom u Europi, a ekipe učenika iz Đakova ušla je u top 10 robotičkih ekipa na svjetskom natjecanju u edukacijskoj robotici MakeX.

Najznačajniji projekti Zenzerovića i ekipe u IRIM-u

“Generacija Next je samo jedan od projekata kojeg provodi IRIM, a koji po broju korisnika spada među manje programe, iako tehnološki zahtjevnije. Trenutno nam je najvažniji projekt Digitalni građanin koji se odvija regionalno u četiri zemlje (Hrvatska, BiH, Srbija i Kosovo) uz financijsku donaciju Googlea u iznosu od 250.000 dolara. Kroz ovaj projekt transformiramo knjižnice u digitalne inovacijske i obrazovne centre”, objašnjava nam Zenzerović.

Naravno, projekt s micro:bitovima jedan je od najpoznatijih: “Uveli smo programiranje u osnovne škole i lokalne zajednice korištenjem micro:bita, a 1500 učitelja i mentora dobilo je edukaciju”, priča Zenzerović i ističe i Croatian Makers robotičku ligu, koja uključuje preko 550 škola i drugih ustanova, s 2750 doniranih robota i dosegom do 11.000 djece.

Zenzeroviću je posebno u sjećanju ostala škola iz Dvora, kojoj je donirana oprema vrijedna 10 tisuća kuna, a s kojom su učenici osmislili i izradili potpuno funkcionalan uređaj za praćenje vodostaja i zaštitu od poplava koji šalje poruku u slučaju porasta vodostaja Une. Za sve ovo, osnivač IRIM-a Nenad Bakić dobio je značajno priznanje Financial Timesa, uvrštenjem na listu projekta Road to Growth koja se odnosi na ljude koji određuju budućnost Europe.

Željka Orešković
Telegram autor
386 članaka Više o autoru
Više s weba