Prije 14 godina se skinuo za performans Marine Abramović, sad tuži MoMA-u jer su ga ljudi pipali

Traži odštetu za 'godine emocionalne boli' i štetu nanesenu njegovom 'mentalnom zdravlju, izgledu tijela i karijeri'

Performance artist Marina Abramovic poses after addressing a press conference at the Museum of Modern Art in Belgrade on September 21, 2019, where she opened a retrospective exhibition, called 'The Cleaner'. Marina Abramovic, known for putting her body on the line, inaugurated in her native Belgrade a grand retrospective exposition on 50 years of her career. Dressed in black, she invited reporters at the dawn (0423GMT) to "symbolically clean (the house) at the opening". She explained that her return to Belgrade, which she left in 1970s, was "very emotional".It has a particular importance for the artist because it is the first exposition in her native city since 1975, the Museum of Modern Art, who hosts the retrospective, said in a statement. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
FOTO: AFP

John Bonafede pristao je sudjelovati u performansu čuvene konceptualne umjetnice Marine Abramović u Muzeju moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku. Ideja je bila da stoji gol na pola metra od gole žene i pusti Njujorčane da se guraju i prolaze između njih.

Sada, 14 godina nakon performansa “Marina Abramović: Umjetnik je prisutan u muzeju”, tvrdi da u muzeju nisu posjetiteljima naveli da smiju samo gledati, ali ne i dirati izvođače performansa.

Stoga je podnio tužbu sudu u New Yorku u kojoj navodi da ga je pet starijih ljudi “napalo” u sedam navrata dok je nastupao i optužuje muzej da nisu usmeno ili pismeno upozorili posjetitelje o pravilima performansa te da su u upravi te institucije znali kako je pipanje realan problem.

Susrete i prolaske opisao kao jezive

Bonafede je susrete opisao kao “jezive” pri čemu se, kako tvrdi, svaki muškarac okretao prema njemu, spuštao ruku i “milovao ili pipao njegove genitalije” pri prolasku u drugu prostoriju galerije. Alarmirao je osiguranje muzeja koje je uklonilo problematične ljude s izložbe.

Jedan od muškaraca imao je MoMA-inu korporativnu člansku iskaznicu, koja mu je nakon incidenta poništena. Bonafede tvrdi da nije doznao identitet muškarca kako bi mogao i protiv njega dignuti tužbu. U podnesku dodaje da je bio zabrinut kako će izgubiti posao nakon što je njegov kolega otpušten na dan otvaranja izložbe jer nije ostao nepomičan.

Traži odštetu za “godine emocionalne boli” i štetu nanesenu njegovom “mentalnom zdravlju, izgledu tijela i karijeri”. Tužba je podnesena na temelju proširenja zakona o odraslim osobama koje su proživjele seksualno zlostavljanje, a koje im dozvoljava pokretanje postupka i nakon zastare, piše The Times.

Umjetnica s kontroverznim ostvarenjima

“Rad s Marinom Abramović za veliku retrospektivu Muzeja moderne umjetnosti 2010. definitivno me inspirirao. Naučio me kako se nositi s javnom golotinjom u svojem nastupu, narušavanjem osobnog prostora, ali i pregovorima za pošten tretman umjetnika performansa i institucija”, rekao je prije osam godina u jednom intervjuu Bonafede.

Abramović je svojim radom zaslužila svjetsko priznanje kao umjetnica, no to nije učinila bez kontroverzi. U radu Rhythm 0, Abramović je pozvala publiku da slobodno komunicira s njom, pri čemu joj je jedan član publike držao pištolj s metkom u cijevi uperen u glavu.

“Ono što sam naučila je da, ako to prepustite publici, mogu vas ubiti. Osjećala sam se stvarno ranjivo: razrezali su mi odjeću, zabili mi trnje ruže u trbuh, jedna osoba mi je uperila pištolj u glavu…”, opisala je Abramović svoje umjetničko djelo.